Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ja, nu tänker jag alltså slå slag i saken och sy mig/oss en egen mei tai! Men okunnig som jag är :oops: så har jag lite frågor och funderingar:
Har tänkt sy/utgå från Knyttet:s bekrivning...

1: Ja, först och främst vad ska jag inhandla för tyg och hur mkt? 2m, räcker det? Har varit lite inne på det här Lenda-tyget som alla pratar om (IKEA) men förstått att en del som sytt MT av det tyckt att det varit lite väl stretchigt *hmm* Skall man alltså satsa på ett litet kraftigare tyg... om man tänker på att den ska avlasta bra?

2: hur fäster man ihop axelbanden+sittdelen, resp midjebandet+sittdelen?
Har förstått att man lämnar "hål" för axelbanden resp. sittdelen för att sedan kunna "trä i dessa" i hålen... MEN hur gör jag sedan :roll:

3: hur gör jag med vadderingen i midjebandet? Jag syr först ihop hela midjebandet (ut o in) förutom "hålet" där jag sedan skall fästa sittdelen och sedan vänder jag det rätt... och sen stoppar jag i vadderingen (dubbel fleece) + sittdelen och syr ihop det??? :hmm:

4: och själva "förstärkningen" vid axelbandens fäste i sittdelen. Hur gör jag där? Jag sprider ut den delen (av axelbandet) som jag sticker in i sittdelen, veckar det lite snyggt och sen tok-syr jag fast den...förslagsvis en "rektangel-med-ett- kors-i" - som förstärkning... eller gör ni på annat sätt??? Blir det bra med ca 30cm's bredd på axelbanden?

Hoppas ngn förstår mina geniala förklaringar och är villig att hjälpa mig med detta "lilla" projekt! :hellu: :D
Senast redigerad av magdape den mån dec 10, 2007 08:00, redigerad totalt 1 gånger.
magdape skrev:Ja, nu tänker jag alltså slå slag i saken och sy mig/oss en egen mei tai! Men okunnig som jag är :oops: så har jag lite frågor och funderingar:
Har tänkt sy/utgå från Knyttet:s bekrivning...

1: Ja, först och främst vad ska jag inhandla för tyg och hur mkt? 2m, räcker det? Har varit lite inne på det här Lenda-tyget som alla pratar om (IKEA) men förstått att en del som sytt MT av det tyckt att det varit lite väl stretchigt *hmm* Skall man alltså satsa på ett litet kraftigare tyg... om man tänker på att den ska avlasta bra?

2: hur fäster man ihop axelbanden+sittdelen, resp midjebandet+sittdelen?
Har förstått att man lämnar "hål" för axelbanden resp. sittdelen för att sedan kunna "trä i dessa" i hålen... MEN hur gör jag sedan :roll:

3: hur gör jag med vadderingen i midjebandet? Jag syr först ihop hela midjebandet (ut o in) förutom "hålet" där jag sedan skall fästa sittdelen och sedan vänder jag det rätt... och sen stoppar jag i vadderingen (dubbel fleece) + sittdelen och syr ihop det??? :hmm:

4: och själva "förstärkningen" vid axelbandens fäste i sittdelen. Hur gör jag där? Jag sprider ut den delen (av axelbandet) som jag sticker in i sittdelen, veckar det lite snyggt och sen tok-syr jag fast den...förslagsvis en "rektangel-med-ett- kors-i" - som förstärkning... eller gör ni på annat sätt??? Blir det bra med ca 30cm's bredd på axelbanden?

Hoppas ngn förstår mina geniala förklaringar och är villig att hjälpa mig med detta "lilla" projekt! :hellu: :D

Jag kan försöka hjälpa dig:

1. Jag gillar ej stretchigt tyg för jag tycker det avlastar bättre. Jag sydde min första i linne och den blev väldigt bra. Men bomull är ju lite mjukare. Ta ett som du tycker är snyggt och inte för tunnt. 2-2,5 meter räcker. Det beror på hur långa axelband du vill ha och hur brett tyget är. Du får räkna lite...

2. Först vändsyr du ryggdelen men inte där axel+midjebanden ska vara. Vänd rätt. När du sedan stoppar in axelbanden syr du en stickling (en raksöm) runt hela ryggdelen utom i längst ner ca 2mm från kanten. Sy gärna någon extra söm där banden är. Sy sedan en fyrkant med ett X i genom ryggdel och axelband för extra förstärkning.
Midjebandet vändsys utom där ryggdelen ska vara. Vänd rätt. Fodra och stoppa i ryggdelen. Sy stickling på samma sätt över hela midjebandet. Sy fyrkant med x genom midjeband och ryggdel.

3. Alldeles rätt.

4. Man kan göra på flera olika sätt, men det viktigaste är att de sitter fast ordentiligt!! Jag har gjort helt raka axelband som varit 8-10 cm breda som jag vadderat, men 30 cm borde bli bra om du ska breda ut dem.

Du får helt enkelt testa dig fram och ändra måtten till nästa MT om det är något som inte blir bra! Det är beroendeframkallande att sy... :wink:

Lycka till!
magdape skrev:3: hur gör jag med vadderingen i midjebandet? Jag syr först ihop hela midjebandet (ut o in) förutom "hålet" där jag sedan skall fästa sittdelen och sedan vänder jag det rätt... och sen stoppar jag i vadderingen (dubbel fleece) + sittdelen och syr ihop det??? :hmm:
Jag skulle sytt med fleecen när jag vändsyr midjebandet. Då korvar det inte ihop sig inuti midjebandet senare. Lägg i så fall MT-tyget räta mot räta och sen fleecen ytterst på ena sidan. När du vänder rätt, så stoppar du in händerna mellan tyglagren med MT-tyget.

Nu har jag iofs inte sytt nån MT, men jag gjorde så med axelbanden till min sele; vändsydde och sydde med två lager polyestervadd i sömmarna. Det blev inte alls tjockt och klumpigt, utan allt håller sig snyggt på plats.

Lycka till! Själv har jag inte kommit mig för att sy nån MT än, men har fullt med material i gömmorna, så endera dan händer det! :wink:
Av eamane
Jag gillar att använda Ikeas tyg Ditte till axelband och midjeband och sen kanske Lenda eller nått annat till sittdelen.
Användarens profilbild
Av magdape
Tack för alla tips...idag blir det (nog) till att (börja) sy. Har nu i alla fall inhandlat tyg. Det skall bli spännande det här... 8)
Användarens profilbild
Av bani
Jag gjorde så med axelremmarna att jag sydde fast dem med samma söm som jag sydde ihop de två delarna till sittdelen med. Jag rullade ihop dem inuti MT:ns sittdel när den var avigvänd och nålade, sydde runt om men lämnade öppet längst ner där jag skulle sy fast midjebandet, krängde, och då satt de på plats. Sedan kunde jag sy en stickning runt om. Och förstärkningssömmar.
Kaffemoster skrev:
Squig skrev:...stickling (en raksöm)
Jag är en petig ordmärkare, jag vet... men en stickling tar man från en växt och sömmen du beskriver heter stickning.
Opps... :oops: :hide:
Användarens profilbild
Av magdape
Ja, så var jag då klar med min MT... sydde som en tok i fredags... men ganska gott resultat om jag får säga det själv...
Axelbanden blev dock aningens låånga :wink: men det är ju lätt att justera det. Sedan så kanske inte alla sömmar blev helt felfria, men då skyller jag ju på att det var/är första försöket :lol:
Tack alla för råd, tips etc. Det hjälpte! :tumsup:
Användarens profilbild
Av Hello
Bild, bild!

Kul att det gick bra!
Användarens profilbild
Av magdape
Skall försöka få till en vettig bild idag eller under morgondagen som jag hoppas att jag kan posta här i tråden...får klura på hur man gör :roll:
Av eamane
magdape skrev:Skall försöka få till en vettig bild idag eller under morgondagen som jag hoppas att jag kan posta här i tråden...får klura på hur man gör :roll:
Finns beskrivning på hur man gör med bilder under sjalbarn och sjalar :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?