Jag köpte en av dem för någon månad sedan för att ha som reservmaskin ifall min "vanliga" overlock, en 20 år gammal Husqvarna, skule lägga av (just då hade jag en massa strul med den och den var inne på service vilket tog för låååång tid och jag är beroende av min overlock). Tänkte också att jag när jag har båda maskinerna att jag kan ha en som är förintälld på rullsöm eftersom min vanliga är rätt krånglig att ställa om för det. Jag betalade lite över 400:- + frakt för min och för det priset tycker jag att den helt klart är prisvärd

(var ju ändå mindre än hälften av kostnaden för vad servicen för min vanliga Husqvarnaoverlock gick på

- så som reservbackup känns det helt ok pris - tror jag lyckades knipa den första innan folk "upptäckte" dem - nästan alla efteråt har gått för nästan dubbelt vad jag betalade eller ännu mer så jag hade nog en väldans tur

)
Använder man den bara lite halvsporadiskt för husbehov (tex lite barnkläder någon gång då och då) så kan den vara rätt ok och upp till strax över 1000-lappen är den nog hyfsat prisvärd. Har man större krav och använder flitigare är det nog bättre att satsa på en begagnad av "erkänt märke" (tex Singer/PFaff/Husqvarna/Janome).
- Yamatan är betydligt mer "plastig" än min Husqvarna så jag misstänker ju starkt att den inte har samma hållbarhet. Hör hört av andra att det kan vara lite halvknepigt att hitta ngt ställe som vill serva & även få tag på reservdelar, men det har jag ingen erfarenhet av.
- Den syr lite långsammare - har svagare motor än min Husqvarna så om man planerar att sy kraftigare saker så lär den slitas betydligt fortare.
- Den är betydligt krångligare att trä än vad min Husqvarna är - jag sätter mig inte och trär om den utan instruktionsboken framför mig eftersom trådmarkeringarna är lite svårtydda - och den är inte speciellt logisk - tråden tar inte den vägen man tror riktigt om man bara kollar på markeringarna utan det är alltid någon "omväg" innan det blir dit man tror

Så det är ingen maskin som man vill byta trådfärg på ofta.
- Även jag som van overlockanvändare tycker att det är svårt att få till bra inställningar av trådspänning så att sömmarna blir jämna och fina. Tycker inte att de inställningar som står i instruktionsboken stämmer särskilt bra och att sen testa sig fram för att få dem bra tar en hel del tid och trixande.
Vill man ha en väldigt lättanvänd maskin så finns det nog bättre maskiner att satsa på, av ett mer "erkänt märke" även om det blir dyrare. Man får göra en avvägning mellan pris - användarvänlighet - användningsfrekvens och se vad som väger tyngst för en själv.
I mitt fall var det just då akut behov av en overlock till så billigt pris som möjligt som reservbackup - då kände jag att jag kunde leva med att trixa lite, men vanligtvis använder jag min Husqvarna om jag inte bara ska sy en enstaka söm i den färgen som Yamatan redan är trädd med - då går det snabbare att bara ställa fram den på bordet och sy sömmen och sedan ställa undan den igen, så den blir använd här hemma om än mer sporadiskt än min Husqvarna som används i stort sett dagligen.
Det är väl huvuddragen av mina synpunkter på den. Hoppas att du kan ha någon nytta av dem.