Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jembe
Trist att man gör så dålig kvalité idag - slit och släng :evil:
Tack för tipsen om Huskvarna2000!
Användarens profilbild
Av funshine
jembe skrev:Trist att man gör så dålig kvalité idag - slit och släng :evil:
Tack för tipsen om Huskvarna2000!
Fast det är väl en fråga om vilken prisklass man tittar på. Jag har hittat maskiner för 700:- Säger sig självt att det är något som skiljer sig från en 20k maskin.
Huskvarna 2000 var väl en hightech på sin tid, mamma sparade länge för den. Det är väl också därför som många av dem fortfarande lever och ligger i prisklass med nya maskiner. Det är en bra maskin så länge den fungerar men när det väl börjar krångla ska man nog vara beredd att betala alt. hitta en ny. Mamma fick byta fanns inte rätt del att få tag på längre. Hon ärvde istället mormors nya eftersom hon ändå inte kunde trä den(för runt 3-4k tror jag). Mamma är inte road. Den nya fungerar men varken mer eller mindre. Jag gillar den inte heller. Lägger man runt 5 så får man förhoppningsvis i en kvalitet som håller ett tag. Lägger man mer än så får man lulllull som man snabbt vänjer sig vid.
Det jag skulle sakna på min är nålträdare(fånigt men ooh vad bortskämd man blir), knälyft(jättebra att kunna styra tyget med båda händer) , lampa (stooor skillnad mellan olika maskiner), kolla hur högt du kan höja pressarfoten så att du kan få in även tjocka tyger i maskinen.
Det jag saknar mest på min är en smal friarm. Syr man babykläder så blir det snyggare och lättare om man kan trä ärmen runt friarmen för att sy fast mudd i ärmar.
Användarens profilbild
Av SCSI
Ja, visst är det skillnad på kvalitet beroende på pris!
Det jag saknar mest på moderna maskiner är KÄNSLAN - den där som är svår att sätta fingret på men som gör så mycket för upplevelsen medan man syr (även om resultatet blir detsamma med en nyare maskin). Min emerald gör det den ska, men den varken känns eller låter som jag skulle vilja. Jag var helt lyrisk när jag lånade en kompis symaskin - en Singer hon ärvt av sin mormor.

Och smal friarm - det skriver jag under på!

Jag funderar på att byta in min maskin mot nåt enklare, äldre. Mest för att när jag köpte den hade jag ingen OL, och jag ville ha en maskin som hade hyffsade elastiska sömmar. Jag sydde rätt mkt lyckade bäbiskläder på den så den gjorde helt klart sitt jobb på det området. Numera behöver jag bara raksöm, och snygga knapphål eftersom jag syr alla "ihopsömmar" på overlocken (och en maskin som klarar av många lager, så man kan lägga upp jeans!). Då borde jag ju unna mig en gammal skönhet som låter som en symaskin SKA låta. Egentligen. Det är bara långt till symaskinsbutiken och tungt att släpa maskinen... (åsså veeet jag att han kommer försöka fresta mig med en Pfaff. Varenda gång jag är där...)
Användarens profilbild
Av jembe
Varenda modern symaskin har alldeles för bred friarm (om de ens har någon), håller med där!

Har hittat gamla Husqvarna automatic och det verkar va en bra stark maskin, klarar många lager tyg MEN funkar dåligt med elastiska tyger. Även om man har OL vill jag kunna använda tvillingnål och sy fållar mm i trikå vilket inte OL gör. En tredje maskin för det ändamålet kommer inte va aktuellt för min del. Finns några Husqvarna 2000 på blocket mellan 1300-2200, flera nyservade men sen vet man ju aldrig ändå.

Velar mellan billig gammal goding + OL eller t.ex. Husqarna Viking Emerald 118 som fått en del bäst i test och så. Usch att det ska va så svårt. Vill bara sy NUUU och min maskin har helt gett upp! :whut:
Användarens profilbild
Av SCSI
Nu började jag surfa runt efter symaskiner och blev lite pfaffsugen.
Skulle jag köpa en husqvarna2000 skulle jag inte våga göra det på blocket, om det inte är från en butikssäljare då... jag vill ha nån garanti på servicen som är utförd, och kunna få bekräftelse på att modellen har metall- istället för plastdrev där det går, och vilka delar som är bytta etc.

Nu har jag ju dissat min emerald, men den ÄR prisvärd och funkar oftast utan att krångla. Bara så trååååkig.

Fasen att jag slängde min gamla singer - det hade kanske gått att jaga rätt på en pedal till den, det hade inget maskinfel. Det var ju bara det att jag önskade lite fler sömmar... :hopmad:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?