Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Mickan
Jag skulle vilja sy en egen Mei Tai sjal/sele och behöver hjälp med vilket tyg jag ska använda. Efter att ha läst en del på nätet verkar det som att man ska satsa på ett tyg som är ganska töjbart på diagonalen.

Så jag gick till Olssons Tyger i dag i Stockholm och bad om hjälp att hitta typer av tyg som passar till bärsjal, ej trikå, och som då är just mer töjbara på diagonalen. Får då svaret "lustigt att du säger så för alla tyger är töjbara på diagonalen..." på ett snäsigt överlägset sätt. Ok sa jag, så det finns inget som är tex är mer töjbart än ett annat då. Jag har nämligen fått tipset att det är det jag ska leta efter? Nej inte direkt svarar hon, de bärsjalstyger jag har sålt är i trikå bara.

Hon var så sjukt ohjälpsam, tilltalade mig som att jag var puckad som ens frågade. Om man själv inte har så bra koll på läget, eller inte riktigt förstår vad kunden är ute efter, kanske man kan höra efter med någon av sina fyra kollegor som fanns på plats tex. Sen sa hon bara att jag kunde väl själv klämma och känna mig fram. JO, klart jag kunde det, men jag frågade ju för att få en hum om vilka tyger jag borde börja titta på...

Blev bara så irriterad att jag gick därifrån och bestämde mig för att köpa tyg någon annanstans.

Så nu undrar jag om någon har ett lite mer konkret förslag på var jag kan hitta tyg, och vilka jag ska undvika. Finns det något på Ikea som funkar bättre än något annat eller som absolut inte funkar. Eller har Texstilcentrum i Sundbyberg bra alternativ?

Även tacksam för ALLA tips när man ska sy en Mei Tai :-)
Av Ponyo
Jag fick samma typ av dåliga hjälp på Ohlssons här i Sthlm.
Gissar att din expedit kände sig osäker och reagerade därefter.

Tidigare har Ikea haft ett tyg som heter Lenda. Och Åhlens olika randiga tyger som varit perfekta. Man känner det tydligt när man drar i tyget (på diagonalen)
Av Mickan
Jag var in på Åhlens först och hon svarade nästa lika tråkigt som de på Olssons, och sa att de minsann inte har något annat än gardintyg och de är inte det minsta passande. Jag svarade henne att jag frågade för att jag hört att de ska vissa typer av tyger som ska vara passande. "Var har du hört det?" frågade hon nästan anklagande då. Så skumt bemötande av dessa, ursäkta att jag säger det men det betedde sig ju så, kärringar...
Av Mickan
Jag har hört att Lenda ska vara bra men tyvärr inte i någon färg jag vill ha, vill gärna ha i gråa toner. Läste nån annan stans att Minna även kunde funka också, får väl åka dit och känna mig för lite.
Användarens profilbild
Av Monnis
Jag har sytt en MT i Lenda, tycker den inte avlastar så bra så använde bara när barnen var några månader. Nästa MT jag sydde köpte jag efter tips här twill-tyg till, dvs sånt man kan sy byxor av. Rätt mjukt, men ändå stabilt och lätt att knyta.

Så jag skulle rekommendera twilltyg (är bomullstyg). Nackdelen är att det inte finns "roliga" färger som rosa och orange eller knallgrön, för folk syr helst byxor i svart och brunt :roll:

Kan tänka mig att Lenda är mer avlastande om man syr med utbredbara axelband.

Jag är sugen på att sy en stabil MT i orange till min 1,5 åring, har ett paneltyg färdigt, men ingen passande färg i twilltyg.

Sen kan man förstås slakta en vanlig sjal, men det blir dyrt och synd om man klipper fel :roll:

Trist bemötande förresten :?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?