Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har sytt en Mei Tai med "breda" axelband enligt beskrivningen här ovan från Knyttet & K. Är jättenöjd med den och sugen på att sy en till, i annat tyg. Funderade då på att prova att sy med smalare, vadderade axelband istället för den modellen med de breda och ofodrade banden som är på den beskrivningen.
Men hur går jag tillväga? Någon som har en bra beskrivning, eller kan förklara för mig på ett lättförståeligt sätt :? Är inte någon mästare på att sy direkt...

Och ni som är lite mer erfarna på Mei Tai-området; vilket är bäst? Smalare fodrade band, eller bredare ofodrade?
Kallesmamma skrev: Och ni som är lite mer erfarna på Mei Tai-området; vilket är bäst? Smalare fodrade band, eller bredare ofodrade?
:?: Det undrar jag också!! :?:
Användarens profilbild
Av Monnis
Jag tycker definitivt en MT med breda band avlastar mycket mer än en med smala vadderade axelband, men jag valde ändå att sy mig en MT med smala band, se här bilder på min MT.

Jag sydde med en lånad MT som förlaga, så jag följde inget mönster jag hittat här, det enda som skiljer är att man inte behöver lika mycket tyg och sen använde jag fleecetyg (från ett par gamla fleecebyxor) som vaddering. Jag gjorde min med panel också förresten.

Var för övrigt det första jag sytt på typ tio år, senast jag sydde var en kjol åt mig själv för länge sedan, så det är inte så svårt som jag trodde :D
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
Monnis skrev:Jag tycker definitivt en MT med breda band avlastar mycket mer än en med smala vadderade axelband, men jag valde ändå att sy mig en MT med smala band, se här bilder på min MT.

Jag sydde med en lånad MT som förlaga, så jag följde inget mönster jag hittat här, det enda som skiljer är att man inte behöver lika mycket tyg och sen använde jag fleecetyg (från ett par gamla fleecebyxor) som vaddering. Jag gjorde min med panel också förresten.
Mycket tjusig!! :lol: Hur långt på axelbanden vadderade du ungefär? Och hur breda gjorde du dem? Så du tycker att breda band avlastar bättre... Hmmm, får se hur jag gör, men jag tror jag provar en med vadderade band ändå, det blir så himla mycket tyg med de breda banden, tänkte att det blir kanske inte lika bökigt att knyta med smalare band? Eller är jag helt fel ute??
Användarens profilbild
Av Nova
En enkel beskrivning:
http://www.sewing.2ya.com/Projects/SlingAsian.htm

Utbredbara axelband tycker jag avlastar bättre, men för ryggbärning är minst lika bekvämt med lite smalare vadderade band.
Längd 1,80-2 meter är lagom beroende på om du vill kunna twista banden eller ej. Vaddera dem 50-60 cm åtminstone tycker jag.
Bredd på axelband 10-12 cm.
Användarens profilbild
Av Monnis
Kallesmamma skrev: Mycket tjusig!! :lol: Hur långt på axelbanden vadderade du ungefär? Och hur breda gjorde du dem? Så du tycker att breda band avlastar bättre... Hmmm, får se hur jag gör, men jag tror jag provar en med vadderade band ändå, det blir så himla mycket tyg med de breda banden, tänkte att det blir kanske inte lika bökigt att knyta med smalare band? Eller är jag helt fel ute??
Tack så mycket, jo jag har mätt lite och jag har vadderat ca 46 cm från själva sittdelen ut mot bandändarna, som för övrigt är ca 183 cm långa totalt. Min sittdel är 39cm bred och ca 53 cm hög (av vilket ca 6 cm går att vika ner på huvudstödet). Banden blev 9 cm breda, skulle varit 10 cm, men jag är ju inte så bra på det där med att sy :wink:

Gjorde en med smala band för det går mycket snabbare att knyta upp lillen i den då när man inte behöver krångla med långa sjaländar, använder mest hemma korta stunder, men har även burit länge t.ex. när jag varit på IKEA och den avlastar ok, men inte lika bra som med breda axelband eller vanlig sjal förstås.
Användarens profilbild
Av bani
Jag sydde en enligt Knyttets beskrivning, med breda band hela vägen. Jag tycker det är svårt att bre ut dem, för så fort jag höjer armarna så åker de upp, korvar ihop sig och vips har jag smala rullade axelband som skär in istället. :roll: Det är också lätt hänt att de snor sig i ryggen. Nästa gång ska jag sy med halvbreda, lätt vadderade band istället.
Användarens profilbild
Av Camilla74
De senaste Mei Taierna jag sytt har jag gjort med smalare, vadderade axelband.
Bär uteslutande på ryggen, och då funkar de minst lika bra som de bredare ofodrade.
Jag har gjort dem runt 10-11 cm breda och med en vaddering på 50 cm.
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
Tack för alla bra tips och beskrivningar!! :vågen:

Ska prova att sy en med smala vadderade axelband och se hur det blir! Måste bara hitta nåt kul tyg me... Än så länge bär jag mest sonen på magen, det är bara när maken hjälper mig som jag har honom på ryggen, har inte fått till det än med att få dit honom själv (han är bara 9 månader så han är inte så hjälpsam heller direkt :lol: ). Om jag inte gillar den får jag väl sy ytterligare en med breda axelband då!

Återkommer med resultat så småningom!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?