Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ponyo skrev:
Fryle skrev:Har du tråd på kon eller på rulle som kan vändas uppochner? Tydligen kan hållet tråden snurrar på göra skillnad.
På kon. Intressant. Ska kolla.
Men om den är på kon hamnar den väl alltid automatiskt på rätt håll?
Jag har en huskylock och har samma problem. Oftast händer det när det är ett lite tyngre parti, som över en söm eller liknande men kör jag på ltie snabbare även över ett enklare parti så kommer det som ett brev på posten. Det verkar ltie magiskt först men tittar man så ser man att övertråden har blivit plockad ovanför nålögat istället för under och då fastnar. Jag trär om övertrådarna och så kan jag fortsätta utan problem efter det. Så länge jag tar det lugnt. När jag fick det lite oftare så bytte jag nål, det hjälpte mer än man trodde. Men det ska ju inte du behöva göra redan. Inte om du fick helt nya nålar.
Användarens profilbild
Av Filantra
Kesti skrev:
Andelle skrev:Inte PMa, jag vill också veta ju :lol:
:iagree:

Jag har iofs precis fått hem min lilla söta Brother 1034D men kanske blir lillebror utbytt i framtiden om jag syr mycket så jag vill också ha tips.
Kesti: Jag står i begrepp att beställa från smd, och väljer mellan Brother 1034 och 3034, men har svårt att välja. Hur tänkte du när du valde modell? Är du nöjd med 1034:an? Har man nån användning av de extra pressarfötterna som medfoljer? (endast den ena medföljer till 3034:an)
Filantra skrev:
Kesti skrev:

Jag har iofs precis fått hem min lilla söta Brother 1034D men kanske blir lillebror utbytt i framtiden om jag syr mycket så jag vill också ha tips.
Kesti: Jag står i begrepp att beställa från smd, och väljer mellan Brother 1034 och 3034, men har svårt att välja. Hur tänkte du när du valde modell? Är du nöjd med 1034:an? Har man nån användning av de extra pressarfötterna som medfoljer? (endast den ena medföljer till 3034:an)
Svarar även om jag inte är tillfrågad och trots att jag ännu bara har sytt två plagg på min brother 4234D :oops:. Men blindsömsfoten rekommenderar jag att du köper. Då kan du avsluta tröjor och byxben på ett enkelt och snyggt sätt :tumup:
Användarens profilbild
Av Kesti
Filantra skrev:
Kesti skrev:

Jag tog den minsta och billigaste då det passar utrymme och budget just nu :tumup: . Men sen tyckte jag inte jag hittade motiv nog för mig heller att ta 3034, utan det verkar som att man får gå upp till 4234 om man vill ha mycket mer maskin. För mycket mer pengar då också såklart.

Pressarfötterna har jag inte provat fullt ut än. Efter kronärtskockas inlägg måste jag testa, nu blev jag nyfiken.

Jag gillar fortfarande att sy med min "lillebror" jättemycket :vågen: . Var det inte någon som skrev att overlockmaskiner är mer opersonliga? Jag kan inte hålla med, min har ju till och med blivit familjemedlem här i och med sitt smeknamn "lillebror" :lol: .
Kesti: hur tjock är friarmen på din 1034? (om du tar ett måttband och lägger runt den och mäter omkretsen). Jag har läst i någon recension nånstans att friarmen är lite för stor för små barnklädesärmar, om det var på 1034 eller 3034 minns jag ej.
De där knapparna som man manuellt ska flytta åt sidan när man lossar trådspänningen - är det ett moment man endast gör när man trär maskinen, eller görs det vid fler tillfällen?
Blindsömsfoten medföljer vilken maskin man än köper av de två, det är rynkfoten och pipingfoten som är extra till den billigare maskinen.

Fy vad svårt det är att välja modell när man inte kan se dem i verkligheten.
Filantra skrev:Kesti: hur tjock är friarmen på din 1034? (om du tar ett måttband och lägger runt den och mäter omkretsen). Jag har läst i någon recension nånstans att friarmen är lite för stor för små barnklädesärmar, om det var på 1034 eller 3034 minns jag ej.
De där knapparna som man manuellt ska flytta åt sidan när man lossar trådspänningen - är det ett moment man endast gör när man trär maskinen, eller görs det vid fler tillfällen?
Blindsömsfoten medföljer vilken maskin man än köper av de två, det är rynkfoten och pipingfoten som är extra till den billigare maskinen.

Fy vad svårt det är att välja modell när man inte kan se dem i verkligheten.
Det stämmer att friarmen är för stor för ärmar och benmuddar på barnkläder! Mig gör det inget, jag är så van att sy på muddar på min vanliga dåliga maskin där man ändå inte kan trä runt tyget, så det går lättare på overlocken för mig eftersom den skär kanterna. Men jag kan mäta den när jag tar fram den nästa gång :tumup: .
Ponyo skrev:Vilken tråd rekommenderar ni? Ska jag köpa från Bibbis?
Inser att det nog var min tråd från Ohlssons tyger som ställde till det lite för mig.
Jag fick 4 jätterullar av vardera svart, vit och offwhite med maskinen från Sewing Machines Direct :tumup: . Så det dröjer nog innan jag behöver köpa tråd. Men det är ganska stor skillnad på den tråden mot de små provrullar som följde med maskinen från fabriken, den tråden verkar vara av mycket bättre kvalité och dammar/luddar klart mindre. Jag tror jag skulle betala lite mer för bra tråd hellre, det verkar göra mycket för hur bra det går att sy.
Kesti skrev:
Inser att det nog var min tråd från Ohlssons tyger som ställde till det lite för mig.
Jag fick 4 jätterullar av vardera svart, vit och offwhite med maskinen från Sewing Machines Direct :tumup: . Så det dröjer nog innan jag behöver köpa tråd. Men det är ganska stor skillnad på den tråden mot de små provrullar som följde med maskinen från fabriken, den tråden verkar vara av mycket bättre kvalité och dammar/luddar klart mindre. Jag tror jag skulle betala lite mer för bra tråd hellre, det verkar göra mycket för hur bra det går att sy.
Ja, det slog mig plötsligt att problemen började när jag bytte tråd. Så jag bytte tillbaka till den tråd som kom med maskinen. Precis som du säger så dammar den inte. Man ser att den nyköpta är ojämnt tvinnad och tunnare. Inte undra på att den krånglar.
Nu är bara frågan vad jag ska köpa. Är Gütermann bra för overlock tex.
Ponyo skrev:
Kesti skrev:
Ja, det slog mig plötsligt att problemen började när jag bytte tråd. Så jag bytte tillbaka till den tråd som kom med maskinen. Precis som du säger så dammar den inte. Man ser att den nyköpta är ojämnt tvinnad och tunnare. Inte undra på att den krånglar.
Nu är bara frågan vad jag ska köpa. Är Gütermann bra för overlock tex.
Det märks stor skillnad på vilken tråd man använder.
Gutermann är ju bra till vanlig maskin, jag har för mig att Moson sa någon gång att hennes maskin bara gick på Gutermann. :hmm:
Puffar upp denna tråd för att ställa frågan; vilken overlocktråd kan ni rekommendera?
Den jag har nu har jag köpt i affär, men den dammar en del och är lite ojämn, fast den var ju inte billig...
Behöver köpa en uppsättning med vit, alt. beige därav min fråga.
Edit: Jag har en Bernette/Bernina, därför är jag lite skeptisk kring Bibbi, eftersom det är en del här som säger att hennes tråd inte funkar på alla maskiner.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?