Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Imina
Barnen förbrukar en massa klänningar just nu, och skulle behöva några nya. Kassan har sinat, så köpa nytt är uteslutet. Däremot har jag en väldig massa tyg som bara ligger och väntar på att bli kläder.

Jag är väldigt sy-okunnig. Skulle behöva fräscha upp syslöjdskunskaperna.

Det kan väl inte vara så himla svårt att sy enkla bomullsklänningar i typ lakansväv? Hur gör man en snygg ärm? Det skulle vara skönt om det gick att sy allt i ett stycke och slippa en massa moment som kan gå fel. Hur får man till en liten puffärm? Är det svårt?
Hur gör man halsringningen på ett smart sätt?

Ja, ni ser, jag har ju ingen aning egentligen. Jag fiskar efter lite tips, bara. Det skulle vara roligt att lyckas få till några klänningar som barnen verkligen vill bära.
Användarens profilbild
Av Buj
Jag har sytt A-formade ärmlösa klänningar i vävt tyg och kantat med snedlist (dragkedja i ryggen). Busenkelt och lätt att få snyggt utan syvana. :tumup: (Fast om dina barn sliter mycket på klänningarna kanske det lönar sig att välja ett stadigare tyg än lakansväv?)
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag gillar Svenska Mönsters mönster, har dock inte provat deras barnmönster.
Detta klänningsmönster är märkt med Jättelätt:
Bild
Användarens profilbild
Av Scilla
Fryle skrev:Jag gillar Svenska Mönsters mönster, har dock inte provat deras barnmönster.
Bild
Åh, det där ska jag spana in!
Användarens profilbild
Av Buj
Scilla skrev:
Fryle skrev:Jag gillar Svenska Mönsters mönster, har dock inte provat deras barnmönster.
Bild
Jag har sytt klänningar av makens avlagda t-shirts också, i ungefär den där modellen! Klipp bort halsmudden och ärmfållen, sy en kanal i varje och sätt i ett resårband. Klart!
Användarens profilbild
Av Scilla
Buj skrev:
Scilla skrev:
Bild
Jag har sytt klänningar av makens avlagda t-shirts också, i ungefär den där modellen! Klipp bort halsmudden och ärmfållen, sy en kanal i varje och sätt i ett resårband. Klart!
Smaaart! (synd att min man nästan uteslutande har svarta t-shirts bara... dottern vill ha färgglada kläder :loving: )
Användarens profilbild
Av Imina
Buj skrev:
Scilla skrev:
Bild
Jättesmart! Vilken storlek har maken din? Och vilken storlek på barn passar det då? Jag har massor av gamla tröjor som inte passar mig längre, de borde ju lilla kunna ha...stora också kanske. Åh! Jag behöver ändå rensa, så i morgon blir det nog nya klänningar här!
Användarens profilbild
Av Buj
Imina skrev:
Buj skrev:Jag har sytt klänningar av makens avlagda t-shirts också, i ungefär den där modellen! Klipp bort halsmudden och ärmfållen, sy en kanal i varje och sätt i ett resårband. Klart!
Jättesmart! Vilken storlek har maken din? Och vilken storlek på barn passar det då? Jag har massor av gamla tröjor som inte passar mig längre, de borde ju lilla kunna ha...stora också kanske. Åh! Jag behöver ändå rensa, så i morgon blir det nog nya klänningar här!
Han har stl XL och när jag har sytt barnklänningar har de varit allt från långklänningar i ca stl 98 till tunikor i stl 128, men då har jag klippt och sytt in dem i sidan för att få dem mer A-linjeformade. Räknar med att kunna sy en topp till mig själv i stl XS-S, men då skulle jag inte klippa utan kanske sätta en mudd nertill i stället.
Användarens profilbild
Av isbl
Vilken bra idé, det kanske till och med jag kan klara. Försökte mig på att sy en enkel skjorta, men det sket sig på grund av att jag aldrig fick till en snygg bandkantning :roll:
Av jvea
Buj skrev:
Scilla skrev:
Bild
Detta ska jag också testa! Tack för tipset!
Går också att sy klänning av olika gamla t-shirts om man tex fått ärva som har någon fläck eller så. Klipp av den första någonstans under bröstet och sedan ca 15-20 cm remsor av andra t-shirts och sy dem till varandra (får rynka om de inte riktigt passar). Ta inte upp sidsömmarna utan spara dem och spara fållen på den nedersta remsan så slipper du sy en fåll själv.
Av jvea
jvea skrev:
Buj skrev:
Scilla skrev:
Bild
Detta ska jag också testa! Tack för tipset!
Går också att sy klänning av olika gamla t-shirts om man tex fått ärva som har någon fläck eller så. Klipp av den första någonstans under bröstet och sedan ca 15-20 cm remsor av andra t-shirts och sy dem till varandra (får rynka om de inte riktigt passar). Ta inte upp sidsömmarna utan spara dem och spara fållen på den nedersta remsan så slipper du sy en fåll själv.
Försöker länka bild!
Bild
Av krakri
Det går också fint att sy raka ärmar. Det är mycket enkelt för då behöver du inte passa in ärmarna. Hängselklänningar är också enkla att sy. :-)
Användarens profilbild
Av Imina
krakri skrev:Det går också fint att sy raka ärmar. Det är mycket enkelt för då behöver du inte passa in ärmarna. Hängselklänningar är också enkla att sy. :-)
Hur gör man raka ärmar? Klipper man så att ärmen hänger ihop med resten?
Av krakri
Imina skrev:
krakri skrev:Det går också fint att sy raka ärmar. Det är mycket enkelt för då behöver du inte passa in ärmarna. Hängselklänningar är också enkla att sy. :-)
Hur gör man raka ärmar? Klipper man så att ärmen hänger ihop med resten?
Just precis! Du klipper som ett "T". Sedan kan du ju göra korta ärma eller långa med resår. I midjan skulle jag göra resår. Bara sätta en enkelt smalt tygstycke på avig sidan (insidan). Hittade en bild som visar lite hur det kan se ut. :-)

Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?