Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har en idé som jag kanske inte hinner genomföra, men tänkte sy ett par handledsvärmare/muddar till min kära kollega som har ont i lederna och oftast har ett par fleece-muddar som inte matchar hennes övriga Gudrun Sjödén-stil. Hon är textilkonstnär sen tidigare och hade nog fixat detta lätt själv om det inte varit för motoriken. Det ställer dock lite krav på utförandet känner jag.
Jag tänkte sy ett par av en tovtvättad mohairtröja och så brodera ngt snyggt på handloven. Behärskar typ grundläggande stjälksöm, plattsöm, kedjestygn och korsstygn. Gillar eg inte korsstygn, men jag tror hon gör det. Hon älskar katter och har typ sex stycken. Alltid någon galen katt i fantasystil eller Simons cat eller likn på sin fb-bakgrund. Så jag skulle gärna vilja göra någon typ av stiliserad katt eller en rad med katter eller ngt. Gärna så det ser ut som ett mönster bara och sen när man tittar närmare så är det katter. Eller ett katthuvud med tydliga ögon.
Jag brukar annars brodera blommor på allt om jag broderar, men hon är inte den typen. :wink:
Idéer någon? Hoppas på länkar med fina exempel! :app:
CrazyMagpie skrev:Oh, vilken härlig idé! :vågen:

Spontant så kom jag att tänka på en katten från Alice i underlandet, den med alla tänderna... :mrgreen:

Ska klura lite mer... 8)
Kul att du gillar idén, jag har haft den typ ett år nu :wink: Din association verkar väldigt träffande, för om det är denna katt som är i Alice i underlandet har hon den av och till som bakgrundsbild på fb :app:
Bild
Men skulle den gå att överföra till broderi??? :hmm:
Fryle skrev:Snyggast tror jag det blir om du ritar konturerna och syr med stjälkstygn:
Bild

Annars rita ett korsstygnsmönster och brodera en stiliserad katt:
Bild
De översta var ju jättefina! Korsstygnssilhuett har jag hittat en annan fin också, men jag kom på att jag inte vet hur jag skulle överföra korstygn till tovat ylle. :hmm: Jag skulle nog vilja ha den rätt liten i så fall, kanske 3 cm hög max.
dolvis skrev:De översta var ju jättefina! Korsstygnssilhuett har jag hittat en annan fin också, men jag kom på att jag inte vet hur jag skulle överföra korstygn till tovat ylle. :hmm: Jag skulle nog vilja ha den rätt liten i så fall, kanske 3 cm hög max.
Har du en bit fin aidaväv som du kan offra så kan du lägga den mot yllet och brodera genom båda, om du förstår hur jag menar, när broderiet sedan är färdigt så drar du ut aidavävens trådar, en efter en. Kvar har du då broderiet på yllet. :tumup:
CAKirre skrev:
dolvis skrev:De översta var ju jättefina! Korsstygnssilhuett har jag hittat en annan fin också, men jag kom på att jag inte vet hur jag skulle överföra korstygn till tovat ylle. :hmm: Jag skulle nog vilja ha den rätt liten i så fall, kanske 3 cm hög max.
Har du en bit fin aidaväv som du kan offra så kan du lägga den mot yllet och brodera genom båda, om du förstår hur jag menar, när broderiet sedan är färdigt så drar du ut aidavävens trådar, en efter en. Kvar har du då broderiet på yllet. :tumup:
Aha, smart!
Stramalj är väl i så fall smartare än aidaväv till det?
Genom att tråckla fast stramaljväv på tyget kan du brodera på vad som helst. Jag har lust att brodera olika märken på alla mina kläder - så att jag bara har märkeskläder i garderoben!
http://slojdfeber.blogspot.se/2008/04/l ... nberg.html
Fryle skrev:Stramalj är väl i så fall smartare än aidaväv till det?
Genom att tråckla fast stramaljväv på tyget kan du brodera på vad som helst. Jag har lust att brodera olika märken på alla mina kläder - så att jag bara har märkeskläder i garderoben!
Jo, det kanske det är, men jag personligen har ingen stramalj hemma. ;)
CAKirre skrev:
Fryle skrev:Stramalj är väl i så fall smartare än aidaväv till det?
Jo, det kanske det är, men jag personligen har ingen stramalj hemma. ;)
Och jag vet inte skillnaden :lol: :lol:
Aurian skrev:Jag bildgooglade på "cheshire cat embroidery"
Tack! Det är ju så den heter! :duh:

Att bildgoogla på "cheshire cat tatoo" visade sig också vara bra. Det gick, förrutom att hitta skitsnygga tatueringar ( 8) ) också stiliserade bilder som borde gå rätt lätt att föra över till ett broderi, typ;

Bild

...annars finns ju den enkla varianten också, sy muddarna och dekorera med snygga knappar med kattmotiv. ;)
CrazyMagpie skrev:
Aurian skrev:Jag bildgooglade på "cheshire cat embroidery"
Tack! Det är ju så den heter! :duh:

Att bildgoogla på "cheshire cat tatoo" visade sig också vara bra. Det gick, förrutom att hitta skitsnygga tatueringar ( 8) ) också stiliserade bilder som borde gå rätt lätt att föra över till ett broderi, typ;

Bild

...annars finns ju den enkla varianten också, sy muddarna och dekorera med snygga knappar med kattmotiv. ;)
Jag har glömt att tacka för denna, den var precis perfekt!! :app: OM jag lyckas realisera planen är det denna det blir!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?