Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Exem
Hur gör ni för att få en snygg halsringning när ni syr? Finns det nåt knep? Mina buktar alltid utåt. Det kvittar om jag sicksackar o syr ner kanten eller om jag har dubbelt halsparti. Antar att det beror på att de två lagerna tyg inte har samma storlek då ringningen är rundad. Jag vet inte hur jag ska sy istället. Hjälp? :hmm:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag gör nästan alltid en infodring.

Dvs, klipper till en remsa för fram och en för bak efter mönstret på fram och bakstycke, men fyra-fem cm bred ungefär. Sen syr jag ihop infodringen, precis som axelsömmarna är ihopsydda och sen lägger jag infodringen på själva kroppen räta mot räta. Nålar och syr fast med en raksöm, pressarfotens bredd. Om det blir snävt vid axelsömmen kan man behöva klippa jack i sömsmånen där. Sen viker jag in infodringen, pressar och syr eventuellt ner den med en stickning antingen precis nära, nära kanten eller någon cm ner. Eller ett par cm ner, lite som jag tycker :).
Av Exem
Kaffemoster skrev:Jag gör nästan alltid en infodring.

Dvs, klipper till en remsa för fram och en för bak efter mönstret på fram och bakstycke, men fyra-fem cm bred ungefär. Sen syr jag ihop infodringen, precis som axelsömmarna är ihopsydda och sen lägger jag infodringen på själva kroppen räta mot räta. Nålar och syr fast med en raksöm, pressarfotens bredd. Om det blir snävt vid axelsömmen kan man behöva klippa jack i sömsmånen där. Sen viker jag in infodringen, pressar och syr eventuellt ner den med en stickning antingen precis nära, nära kanten eller någon cm ner. Eller ett par cm ner, lite som jag tycker :).
Jag hittade en blus i garderoben där jag gjort så men ändå fått det operfekt. Infodringen syns lite.. Men jag tror du har rätt, att det är så man ska göra. Hur löser du det vid ärmhålen på en ärmlös klänning då?
Exem skrev:

Jag hittade en blus i garderoben där jag gjort så men ändå fått det operfekt. Infodringen syns lite.. Men jag tror du har rätt, att det är så man ska göra. Hur löser du det vid ärmhålen på en ärmlös klänning då?
Det har jag nog aldrig gjort :).
Jag har sytt något linne någon gång - och det kantade jag nog med snedslå. Men annars borde rimligtvis det kunna funka med infodring där med. Men man kanske skulle göra "en hel" infodring till både hals och ärmhål i det fallet?
Av Exem
Kaffemoster skrev:
Exem skrev:

Det har jag nog aldrig gjort :).
Jag har sytt något linne någon gång - och det kantade jag nog med snedslå. Men annars borde rimligtvis det kunna funka med infodring där med. Men man kanske skulle göra "en hel" infodring till både hals och ärmhål i det fallet?
Som typ dubbelt framstycke.. Hmm, får klura lite, tack! :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?