Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Just nu syr jag en hel del bodys (men även andra kläder) till bebisen i magen. Tanken är att vi ska använda tygblöjor på bebisen (både pocketblöjor och formsydda med ullbyxor) och jag är rädd att tygblöjebaken inte ska få plats i de bodys jag syr. Jag tar därför tacksamt emot alla de sytips jag kan få, gärna av er som själva syr eller har sytt egna kläder till era tygblöjebarn. Brukar ni förlänga grenen på mönstret och hur många cm behöver man i så fall förlänga grenen för att en tygblöja med ett rejält inlägg ska få plats?

Vill också gärna ha tips på bra byxmönster till en tygblöjebak, vilka föredrar ni att sy efter?
Fryle skrev:Jag har inte sytt bodys, men våra tygblöjebarn har haft vanliga bodys en storlek större för att få bra plats till blöjan.
Tack för tipset! :)
På de bodys jag sytt har jag förlängt ett par cm både fram och bak och det har funkat bra. Är i storlek 56 och passar fortfarande min 3,5 månaders bebis. Jag sydde också bodyförlängare men de har inte behövts än. Tänk på att köpebodysar ofta har knappar som är 8 eller 9 mm, störigt tycker jag eftersom jag köpte storpack tryckknappar på 10 mm. Haremsbyxor tycker jag är bra. Finns ett mönster i Ottobre 1/2011.
SCSI skrev:Sy några body-förlängare annars, så funkar det med köpebodys med. :tumup:
Det ska testas! Tack! :tumup:
jvea skrev:På de bodys jag sytt har jag förlängt ett par cm både fram och bak och det har funkat bra. Är i storlek 56 och passar fortfarande min 3,5 månaders bebis. Jag sydde också bodyförlängare men de har inte behövts än. Tänk på att köpebodysar ofta har knappar som är 8 eller 9 mm, störigt tycker jag eftersom jag köpte storpack tryckknappar på 10 mm. Haremsbyxor tycker jag är bra. Finns ett mönster i Ottobre 1/2011.
Tack! :) Då ska jag lägga till ett par cm i grenen på de bodys jag syr framöver. Jag tror även att jag ska sy både bodyförlängare till mina egensydda bodys (de har antingen prymknappar i strl. 10 mm eller KAM-knappar) och till köpebodys med strl. 9 mm så har jag några att välja på. Det där mönstret på haremsbyxor ska spanas in! Jag har hittat en fin haremsbyxa i Ottobre 4/2012. Sedan har jag förstått att Ottobre är stora i sina storlekar ändå, så en tygblöjebak får kanske plats ändå.
Fryle skrev:Jag har inte sytt bodys, men våra tygblöjebarn har haft vanliga bodys en storlek större för att få bra plats till blöjan.
Samma här - bäst tycker jag ett gäng kortärmade i mkt stretchig trikå har varit då de var rätt långsmala i modellen när de var outsträckta + att ärmarna inte riskerade att bli för långa.

I byxväg har jag mest gillat vanliga tights i stretchig trikå. Tycker att de håller både sig själva och blöjan på plats bra, och då jag ganska snart struntat i att knäppa bodyn så har de kunnat hålla den på plats också! :tumup:
CrazyMagpie skrev:
Samma här - bäst tycker jag ett gäng kortärmade i mkt stretchig trikå har varit då de var rätt långsmala i modellen när de var outsträckta + att ärmarna inte riskerade att bli för långa.

I byxväg har jag mest gillat vanliga tights i stretchig trikå. Tycker att de håller både sig själva och blöjan på plats bra, och då jag ganska snart struntat i att knäppa bodyn så har de kunnat hålla den på plats också! :tumup:
Tack! :tumup:
Jag har inte hunnit sy några kläder än, bara lite blöjor :). När det gäller bodys har vi använt köpta och är inne på stl 68 och 74 nu och bebis är ca 2,5 mån. Tycker att de ofta är små i storleken överlag, inte bara i grenen/rumpan. Särskilt nu när bebis blivit knubbig (helt "normal"viktig sådan :P ).
Jag föredrar att använda tröjor, gärna en stl större med lite mer utrymme så man slipper krångla för mycket med bebisarmarna för att få på den. Och vill man börja med EC så är bodyn ganska opraktisk. Eller om man har en tygblöja som läkt lite vid benöppning, då måste man ju byta hela liksom, men det är ju en smaksak. I början kan bodyn vara bra för att hålla tygisar på plats också.
Made by Rae är en blogg som jag gillar, hon har en del gratismönster och tutorials, tex:
Basic Newborn Pant Pattern and Tutorial, länk: http://www.made-by-rae.com/2010/10/free ... g-pattern/

Och dessa byxor som jag tänkt testa att sy när jag hinner, finns i flera stl:
Big But Baby Pants: http://www.made-by-rae.com/2010/08/big- ... g-pattern/
(Jag tänkte prova att sy på ett par muddar på eller göra dem lite smalare i benöppningarna då jag inte gillar när de är så pass vida.)
thesten skrev:Jag har inte hunnit sy några kläder än, bara lite blöjor :). När det gäller bodys har vi använt köpta och är inne på stl 68 och 74 nu och bebis är ca 2,5 mån. Tycker att de ofta är små i storleken överlag, inte bara i grenen/rumpan. Särskilt nu när bebis blivit knubbig (helt "normal"viktig sådan :P ).
Jag föredrar att använda tröjor, gärna en stl större med lite mer utrymme så man slipper krångla för mycket med bebisarmarna för att få på den. Och vill man börja med EC så är bodyn ganska opraktisk. Eller om man har en tygblöja som läkt lite vid benöppning, då måste man ju byta hela liksom, men det är ju en smaksak. I början kan bodyn vara bra för att hålla tygisar på plats också.
Made by Rae är en blogg som jag gillar, hon har en del gratismönster och tutorials, tex:
Basic Newborn Pant Pattern and Tutorial, länk: http://www.made-by-rae.com/2010/10/free ... g-pattern/

Och dessa byxor som jag tänkt testa att sy när jag hinner, finns i flera stl:
Big But Baby Pants: http://www.made-by-rae.com/2010/08/big- ... g-pattern/
(Jag tänkte prova att sy på ett par muddar på eller göra dem lite smalare i benöppningarna då jag inte gillar när de är så pass vida.)
Man tackar! :app:
Gelememos skrev:
SCSI skrev:Sy några body-förlängare annars, så funkar det med köpebodys med. :tumup:
jvea skrev:På de bodys jag sytt har jag förlängt ett par cm både fram och bak och det har funkat bra. Är i storlek 56 och passar fortfarande min 3,5 månaders bebis. Jag sydde också bodyförlängare men de har inte behövts än. Tänk på att köpebodysar ofta har knappar som är 8 eller 9 mm, störigt tycker jag eftersom jag köpte storpack tryckknappar på 10 mm. Haremsbyxor tycker jag är bra. Finns ett mönster i Ottobre 1/2011.
Tack! :) Då ska jag lägga till ett par cm i grenen på de bodys jag syr framöver. Jag tror även att jag ska sy både bodyförlängare till mina egensydda bodys (de har antingen prymknappar i strl. 10 mm eller KAM-knappar) och till köpebodys med strl. 9 mm så har jag några att välja på. Det där mönstret på haremsbyxor ska spanas in! Jag har hittat en fin haremsbyxa i Ottobre 4/2012. Sedan har jag förstått att Ottobre är stora i sina storlekar ändå, så en tygblöjebak får kanske plats ändå.
Ottobre brukar vara ganska rymliga tycker jag med! Jag hittade till din blogg, vilka fina saker du har sytt!
jvea skrev:
Gelememos skrev:
Ottobre brukar vara ganska rymliga tycker jag med! Jag hittade till din blogg, vilka fina saker du har sytt!
Roligt att du tittade in på min blogg och tack för den fina kommentaren! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?