Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av *majblomman*
jag har nu surfat runt på en hel hög mysiga pysselbloggar och jag blir sååå sugen på att sy själv!

har aldrig sytt några muddbyxor förrut, så...

...var finns lämpligt mönster?
...hur syr man på mudd?
...vet nån om det finns eko velour nånstans i annan färg än beige o brun?

tack, tack på förhand! :wink:

maja
Användarens profilbild
Av florin
Själv ritar jag mönster själv eftersom jag aldrig provat ett köpes-mönster som jag tyckt blir precis så som jag vill ha det...

Ett enkelt satt få en byxa som man vill ha det är att helt enkelt rita av en byxa man har hemma som man tycker sitter snyggt. Ta byxan och vänd den med avvigan ut. Trä in det ena benet i det andra, då ligger benen räta mot räta på insidan och det du ser är avvigsidan. Nu kan du enkelt rita av byxan på mönsterpapper eller ett gammalt lakan. Glöm inte lägga till sömnsmån!

När jag syr fast mudd så klipper man den i önskad storelk, det bästa är att prova på barnet som ska ha byxorna eftersom mudd är så olika i kvalitén så ´kan de bli fel om man går efetr ett fast mått. Sy ihop mudden och vik den så att den är vikt med rätan ut. Vänd byxan så du har avvigsidan ut och lägg in mudden i byxan. sätt en nål mitt bak och en mitt fram. Sy fast. Klart :-)
Användarens profilbild
Av florin
Du syr alltså "inne i byxan när du syr fast mudden". Man kan göra tvärt om oxå men detta tycker jag är enklast, minst risk att det drar sig. Detta är naturligtvis en personlig åsikt...
Användarens profilbild
Av linafelicia
Ett tips till muddlängd är att det brukar vara lagom att ta mudden 1/4 kortare än midjemåttet. Alltså om barnet har 50 cm i midjemått så ska mudden klippas 37,5 cm. Men det kan skilja väldigt mycket på olika muddvävar hur mycket dom töjer sig så man får prova sig fram. Klipp till mudden och sy ihop den och prova på barnet innan du syr fast den på byxorna.

För att förtydliga beskrivningen på mudden så gör jag såhär:
Mudden är en lång remsa. Sy ihop den i kortsidan så att den blir till ett rör.
Vik den sedan dubbel på längden, aviga mot aviga så att sömmen du sydde ihop den med hamnar inne i mudden.
Sedan märker du ut med nålar ut fyra lika stora delar, dels på mudden, dels på byxorna.
Nåla fast mudden på byxorna så att markeringarna på mudden och byxorna ligger mot varandra.
När du sen syr fast mudden sträcker du den så att den blir lika stor som byxorna och det ska inte bli några veck.
Användarens profilbild
Av bani
*bokmärker*
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?