Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
Jag har börjat kika lite kring olika typer av pärlbroderi (precis som om det är en hobby till som jag behöver... :roll: ) och har börjat fastna. Har sett flera vackra saker som man kan göra.
Jag är väldigt sugen på att göra små askar, påskägg och 3d-figurer, men det enda jag hittar på svenska har inte så fina mönster och de på engelska verkar inte alltid innehålla beskrivningar för en nybörjare.
(Har dock upptäckt att det finns en hel del på ryska och franska, men då är det språkkunskaperna som strular. ;))

Någon här inne som håller på med sånt och kanske kan tipsa en nybörjare?
Användarens profilbild
Av Ellasario
Vad är det för slags pärlbroderi du tänker på? Några länkar/bilder eller så?

Jag och ffa min mamma har hållit på med allt möjligt handarbetsrelaterat, och hon är en fena på allt som har med broderi att göra :)
Av Smultronbarn
Jag blir också nyfiken! :D
Användarens profilbild
Av CAKirre
Pärlbroderi innefattar ju en hel del insåg jag... Det jag var mest intresserad av var grönländskt pärlbroderi, eftersom jag gillade tanken att brodera in ägg och små föremål. Orkar inte leta länk, men Elise och Stenboden har en hel del mönster, verkade dock lite besvärligt att beställa därifrån, därav min fråga här. ;)

Jag har även hittat en hel del mönster på 3-d figurer ihopsatta med pärlor. Jag har testat att göra katten som finns på denna sida och den blev söt. Dock vill jag ju lära mig mer kring den tekniken, som kallas "right angle weave" och det fick jag inte riktigt ordning på med hennes mönster, så jag har letat vidare och hittat en hel del franska, ryska och japanska mönster. Kan dock inget av språken. ;)

Just nu håller jag på med att klä ett urblåst ägg med tekniken peyote och tipsen på denna sida. Jag har översatt ett korsstygnsmönster till peyotemönster som jag gör som mönster.
Det är jätteskoj! :app:
Användarens profilbild
Av CAKirre
Aborre skrev:Vad använder man för typ av tråd? Nylon? Ståltråd kanske är bättre till fasta figurer? Eller blir det för styvt? Vad är mest simpelt så att säga?
denna sida kan du hitta en hel del och läsa om det! Även några gratismönster att testa. Om du vill göra med ståltråd.
Jag har använt en tunn nylontråd/fiskelina, alt samma slags tråd som används vid broderivävning.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Aborre skrev:
CAKirre skrev:
Aborre skrev:Vad använder man för typ av tråd? Nylon? Ståltråd kanske är bättre till fasta figurer? Eller blir det för styvt? Vad är mest simpelt så att säga?
denna sida kan du hitta en hel del och läsa om det! Även några gratismönster att testa. Om du vill göra med ståltråd.
Jag har använt en tunn nylontråd/fiskelina, alt samma slags tråd som används vid broderivävning.
Jag satt och läste lite här idag, en hel del info. Jag vill nog mest göra gubbar, det verkar apkul! Satt och kikade på panduro och tänkte köpa ett pärlkitt med Rocaille-pärlor, lite nylontråd, metalltråd och en tång. Låter det som ett bra startkit? Var köper du pärlor?

Du får köra googletranslate och hoppas på det bästa ;)
Jo, jag har kör hårt med microsofttranslator.com :tumup: Problemet blir när gratisbeskrivningar är inklippta som bilder, då är det svårt att översätta texterna. Jag har inget japanskt tangentbord. ;)

Jag köpte mina grejer från www.parltorget.se, där köpte jag några småförpackningar med rocaille-pärlor i de färger jag gillade och en nylontråd som sa sig passa pärlorna + nålar som skulle passa. Att köpa ett startkit tycker jag låter som en bra idé annars. (om det är så att de nu har något färdigt.) Jag har inte testat att jobba med metalltråd ännu, men är sugen. Ska bara göra klart ägget först. :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?