Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Inspirerad av KAL tråden har jag nu bestämt att jag ska sticka ett par tights till dottern (som sonen ska få ärva till nästa år) enligt drops mönster...

http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 11&lang=se

Dottern är ganska känslig med det här med ull men jag vill helst att de ska vara ull ändå, men vilket ska jag välja. Det gör inget om det inte är 100% ull då jag tror att de kommer att slitas för fort annars (när jag nu lägger ner så mycket tid på att sticka dem vill jag inte att de endast ska hålla en vinter :roll: ).

Hur mjukt är fabels garn som de rekommenderar? Vill gärna ha lite småmönstrade tights så funderade lite på dessa drops fabel print. Men om dessa nu är för kliiga var hittar jag då garn, med samma tjocklek så att mönstret passar :hmm: Gärna länkar med tips var jag kan köpa dessa garner.
Jag är VÄLDIGT känslig mot garn. Det mesta kliar.
Garnstudios garner är överlag kliiga (kanske för att de är billiga)
Jag skulle köra med Malabrigo Lace själv. Enkelt eller dubbelt.
Otroligt mjukt.
Garnstudio har ett garn som är mjukt nog, och jag tror det heter baby merino, men jag har inte koll på stickfastheten på rak arm
Ponyo skrev:Baby merino borde funka:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... BabyMerino
:notes:

Är det någorlunda hållbart tror ni :hmm: eftersom det är 100%ull?
Ponyo skrev:Jag är VÄLDIGT känslig mot garn. Det mesta kliar.
Garnstudios garner är överlag kliiga (kanske för att de är billiga)
Jag skulle köra med Malabrigo Lace själv. Enkelt eller dubbelt.
Otroligt mjukt.
Garnstudio har ett garn som är mjukt nog, och jag tror det heter baby merino, men jag har inte koll på stickfastheten på rak arm
Malabrigo Lace? var hittar jag det?
Malabrigo Lace :D nu har jag googlat och det verkar helmysigt men... det står inget om hur många maskor det blir på en provbit 10x10. Alltså jag vet att man ska testa och så men jag är så pass nybörjare att jag helst behöver läsa beskrivningen rakt av utan att behöva räkna om och så. Det behövs inte fler moment att göra fel på än nödvändigt.
petwol skrev:Malabrigo Lace :D nu har jag googlat och det verkar helmysigt men... det står inget om hur många maskor det blir på en provbit 10x10. Alltså jag vet att man ska testa och så men jag är så pass nybörjare att jag helst behöver läsa beskrivningen rakt av utan att behöva räkna om och så. Det behövs inte fler moment att göra fel på än nödvändigt.
Jag brukar sticka det med stickor 2,5. Om jag ska sticka något annat än en sjal. Misstänker att det inte står masktäthet eftersom det är ett sjalgarn.
Om man stickar med enkelt garn så borde man nog egentligen sticka med stickor 2. Men med dubbelt garn så är 2,5-3 stickor perfekt. (tror de nämner stickor 2,5 i ditt mönster).
Jag brukar köpa mitt på garnkorgen.se. Hon har supersnabb leverans.
Ponyo skrev:
petwol skrev:Malabrigo Lace :D nu har jag googlat och det verkar helmysigt men... det står inget om hur många maskor det blir på en provbit 10x10. Alltså jag vet att man ska testa och så men jag är så pass nybörjare att jag helst behöver läsa beskrivningen rakt av utan att behöva räkna om och så. Det behövs inte fler moment att göra fel på än nödvändigt.
Jag brukar sticka det med stickor 2,5. Om jag ska sticka något annat än en sjal. Misstänker att det inte står masktäthet eftersom det är ett sjalgarn.
Om man stickar med enkelt garn så borde man nog egentligen sticka med stickor 2. Men med dubbelt garn så är 2,5-3 stickor perfekt. (tror de nämner stickor 2,5 i ditt mönster).
En dum fråga :oops: du skriver dubbelt garn menar du då att jag stickar med två garn samtidigt eller finns det ett speciellt 2-trådigt garn?

Om jag stickar med enkelt garn och har stickor 2 blir det mindre tjocka tights då? Om jag tar dubbelt garn tror du att masktätheten stämmer överens då?

Om jag stickar med två garn samtidigt blir det inte svårt då?

Ursäkta mina konstiga frågor men jag är ganska novis på området :oops:
petwol skrev:
Ponyo skrev:
En dum fråga :oops: du skriver dubbelt garn menar du då att jag stickar med två garn samtidigt eller finns det ett speciellt 2-trådigt garn?

Om jag stickar med enkelt garn och har stickor 2 blir det mindre tjocka tights då? Om jag tar dubbelt garn tror du att masktätheten stämmer överens då?

Om jag stickar med två garn samtidigt blir det inte svårt då?

Ursäkta mina konstiga frågor men jag är ganska novis på området :oops:
Definitivt inga dumma frågor. Med dubbelt menar jag garn från två nystan.
Detta är tyvärr ett väldigt tunt garn. Men så är det också det bästa.
Jag kan kolla masktätheten, stickar just nu med dubbelt, stickor 2,5
Jag hade inte kört med lace-garn om jag hade velat få det att hålla, det är inte slitstarkt alls utan gjort för att man ska sticka spetssjalar av det, om du stickar byxor kommer det slitas sönder i grenen och knäna typ direkt. Du bör ha något med lite nylon i för att det ska hålla och klara lite slitage, Regia silk kanske, eller Noro silkgarden sock? Silket gör det mindre kliigt och där är nylon i för slitstyrka. Annars är garnstudios Drops delight också mjukt tycker jag, men det är ju förstås väldigt individuellt, får kanske klämma lite på garnet innan du köper!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?