Sanna81 skrev:
Nu är frågan om hur många man ska göra? Tänker jag tokigt om jag tänker att det verkar som att folk förespråkar att man bör ha ungefär 20-25 stycken tygblöjor, och att man då vill ha ungefär lika många tvättlappar? Det blir nog någon handduk slaktad också.
Man kan inte ha för många tvättlappar!
Jag lägger mina i tvätten direkt efter användning. Jag lägger dem i samma kärl som blöjorna. Jag tillhör dem som inte duschar barnet efter bajs, utan torkar, så då går det åt flera tvättlappar. Jag blöter lappen, torkar, viker, torkar, lägger i tvätten o tar en ny...
Dessa lappar används till massor av mer saker. Jag har en hög på toaletten eftersom jag använder dem när jag städar där inne. Samma sak där: Torka av toan, lägg i tvätten. Torka av handfatet - lägg i tvätten. Har baren slagit sig i t ex pannan eller har feber, är det mysigt med en blöt trasa att lägga på pannan. De är perfekta att ha när man putsar fönster att eftertorka med. Barnen kan ha dem som trasor när de hjälper till att städa. De används för att torka skridskorna, torka av stämplarna när de pysslar och torkar upp spillt vattenfärgsvatten.....
När jag har haft nyfödning har jag alltid haft en lapp (minst) i fickan för att torka småspyor eller för att använda om man slabbar vis amningen (det händer ju att det liksom sprutar

).
När jag gör lappar av handdukar utgår jag ifrån att ha ena sidan ca 15 cm, men jag tar de storlekarna som det blir när jag typ viker på mitten o klipper eller delar på tre och klipper....