Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag har en bit av en avlagd frottémorgonrock som legat till sig länge i garderoben i väntan på att bli tvättlappar till en bebis.

Om man ska sy sådana, vill man då att de ska vara 30x30 cm som ikeas verkar vara, eller är det egentligen otympligt stort? Räcker det att zick-zacka runt kanterna, eller vill man fålla?
Användarens profilbild
Av Sanna81
Kantband vore kanske kul, men det känns faktiskt som överkurs (jag är på nivån att fålla gardiner är ett jätteprojekt och något som glatt förhandlas bort mot något lättare och roligare som tex rensa avloppet under badkaret, men just de här tvättlapparna har jag lovat att göra själv :lol: )
Användarens profilbild
Av Filantra
Jag klippte sönder min gamla utslitna frottémorgonrock 2006, helt planlöst med saxen i bitar i olika storlekar. Fållade ingenting!!! :shock: De är använda dagligen och tvättade hur många gånger som helt och används fortfarande här, och de har inte fransat sig ett dugg. Så om man inte bryr sig om nåt fint kantband så är det absolut mjukaste och slätaste att inte göra nåt alls. Det format som jag märkt att jag oftast tar från i högen med rena tvättlappar, är ca 15 X 25 cm. Ligger bra i handen och blir lagom stora närman skrynklar dem.

Här använder vi dem vid bordet också, till att torka kladdiga händer och ansikten.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Det låter bra filantra!

Eftersom den frottébit jag hade kvar av morgonrocken inte var så stor som jag mindes blev de mindre än 30x30, och olika stora (och inte blev kanterna raka heller). Men menar du att man inte behöver zick-zacka ens? Det gör jag i alla fall, med brun tråd på rosa frotté (trådfärg baserat på att det redan fanns uppspolat som undertråd :wink: )

Nu är frågan om hur många man ska göra? Tänker jag tokigt om jag tänker att det verkar som att folk förespråkar att man bör ha ungefär 20-25 stycken tygblöjor, och att man då vill ha ungefär lika många tvättlappar? Det blir nog någon handduk slaktad också.
Av petwol
Jag gjorde mina 30x30 men delade på dem ganska snart så nu är de ungefär 15x30. Vi använde aldrig hela när de var så stora så det kändes som vi fyllde hela tvättmaskinen med tvättlappar som knappt var använda. Nu byter vi tvättlapp vid varje byte men det går säkert att hänga upp dem till tork om man har plats (inte när de är bajsiga förståss) Jag hade gjort dem mindre men det är ju en smaksak, nu tar de inte alls lika stor plats i maskinen.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Sanna81 skrev:Jag har en bit av en avlagd frottémorgonrock som legat till sig länge i garderoben i väntan på att bli tvättlappar till en bebis.

Om man ska sy sådana, vill man då att de ska vara 30x30 cm som ikeas verkar vara, eller är det egentligen otympligt stort? Räcker det att zick-zacka runt kanterna, eller vill man fålla?
Det räcker med zickzack. Om du fållar dem blir det en hård och klumpig fåll som inte är så mysig.
:hide: många av mina tvättlappar är bara klippta. Ang storlek, så har jag i olika stolekar, men 30x30 behöver de inte vara. De kan vara mindre. Tycker jag.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Sanna81 skrev:
Nu är frågan om hur många man ska göra? Tänker jag tokigt om jag tänker att det verkar som att folk förespråkar att man bör ha ungefär 20-25 stycken tygblöjor, och att man då vill ha ungefär lika många tvättlappar? Det blir nog någon handduk slaktad också.
Man kan inte ha för många tvättlappar!
Jag lägger mina i tvätten direkt efter användning. Jag lägger dem i samma kärl som blöjorna. Jag tillhör dem som inte duschar barnet efter bajs, utan torkar, så då går det åt flera tvättlappar. Jag blöter lappen, torkar, viker, torkar, lägger i tvätten o tar en ny...

Dessa lappar används till massor av mer saker. Jag har en hög på toaletten eftersom jag använder dem när jag städar där inne. Samma sak där: Torka av toan, lägg i tvätten. Torka av handfatet - lägg i tvätten. Har baren slagit sig i t ex pannan eller har feber, är det mysigt med en blöt trasa att lägga på pannan. De är perfekta att ha när man putsar fönster att eftertorka med. Barnen kan ha dem som trasor när de hjälper till att städa. De används för att torka skridskorna, torka av stämplarna när de pysslar och torkar upp spillt vattenfärgsvatten.....

När jag har haft nyfödning har jag alltid haft en lapp (minst) i fickan för att torka småspyor eller för att använda om man slabbar vis amningen (det händer ju att det liksom sprutar :roll: ).

När jag gör lappar av handdukar utgår jag ifrån att ha ena sidan ca 15 cm, men jag tar de storlekarna som det blir när jag typ viker på mitten o klipper eller delar på tre och klipper....
Av mly
Vitsippa skrev:Jag plockar upp en gammal tråd här: Om man inte ens sicksackar... Håller de då? Blir det fransigt? Jag är en ganska lat person som inser att jag i alla fall inte kommer att fålla eller fixa med kantband. :roll:
Orkar inte läsa alla svaren, du behöver absolut inte kanta eller fålla, jag har zick-zackat våra men på några ställen har de blivit så utslitna att sömmarna inte finns kvar, så använder du frotte tror jag abslout att det ska hålla utan zick-zack, däremot tror jag att det finns en risk att de skräpar ett tag.
Av mly
Vitsippa skrev:Man skulle ju kunna vika in kanten en gång och sicksackar fast utan att ens nåla? Som en kompromiss mellan fålla och sicksacka. Kanske helst med trestegs-sicksack?
Men så avancerad behöver du inte alls va, våra är bara zick-zackade ett varv runt kanten inte mer än så, de har hållt för dagliga tvättar i två år, förutom några stycken som hade blivit totalt utslitna. Ingen trestegsvariant utan bara vanlig zick-zack. Grejen med dubbelt tyg i kanten så tror jag bara blir att de tar längre tid att torka.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?