Finns åtminstonde två varianter reselakan, en med öppning längs ena långsidan (man ligger som i ett påslakan typ) och en utan. Båda varianterna är öppna på båda sidorna upptill så att man kan vika över lakanet över madrassen på nersidan och över täcket på ovansidan (om jag nu gör mig förstådd...)
Har ett reselakan i bomull och den har öppning längs ena sidan, det i siden har bara öppet en bit ner på sidorna så att man kan vika över madrassen och lakanet. Det är nog för att om det var öppet på sidan så skulle det halka av, om man nu inte ligger helt stilla och sover, och det gör man ju inte...
Jag upplever att mitt sidenlakan är aningens för smalt, vill gärna kunna dra upp knäna när jag sover och det går bara nätt och jämt i det jag har (vill du ha mått kan jag gå och mäta senare).
Hittade ett tips nu om att sy i siden:
Materialet är underbart, håller dig varm när du behöver varme och sval vid behov dessutom är det hudriktigt.
OBS !
När du syr ditt reselakan måste du tejpa(målar tejp) över och under sömen för att inte förstöra sidenet eller få en dålig söm. Tejpen river du bara av sedan.
(från
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=1164)