Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Ska till att gallra ur våra stora, gamla syrener här hemma och funderar på om just syren kan vara bra till något särskilt? Det blir ju trots allt en del rätt rejäla grenar som tas ur så det blir ju material som rent mängmässigt skulle kunna räcka till slöjdande. :D
Användarens profilbild
Av ellla
Syren är väldigt vackert trä med mycket liv i, kärnveden är ljusbrun med röda eller lila inslag. Det är också väldigt hårt.

Så jag tänker på små saker som har en dekorativ funktion.
Av Miltonia
Andelle skrev:Syrenträ är väl väldigt hårt, googlade och nålbindsningsnålar görs tydligen med fördel av syren.
Ja, gör nålbiningsnålar! (Och sälj en eller två av dem till mig ;))
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Slevar kändes lite avancerat just nu för mig och min lilla täljkniv, men det där med nålbindningsnålar kke... 8)

Nå, vilka mått är att föredra där på nålbidningsnålarna?
(fast gör jag egna nålar så måste jag ju nästan lära mig att nålbinda också :lol: jag som tyckte att jag redan hade nog mkt på göra-listan)

Virknålar har jag funderat på också, och tja, kke nålar i allmänhet? Typ för att hålla ihop sjalar och så? Mja, tål att kluras på detta.

Och jo, knappar tänkte jag testa att göra. Enkelt som tusan om än tidödande att putsa på kke. :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
smygmaskvirknålar eller nålbindningsnålar tycker jag. De senare tycker jag är bäst om de är ganska platta och breda samt att ögat är så stort att man kan ta mångdubbelt garn genom det.
Bild
Av mly
CrazyMagpie skrev:Slevar kändes lite avancerat just nu för mig och min lilla täljkniv, men det där med nålbindningsnålar kke... 8)

Nå, vilka mått är att föredra där på nålbidningsnålarna?
(fast gör jag egna nålar så måste jag ju nästan lära mig att nålbinda också :lol: jag som tyckte att jag redan hade nog mkt på göra-listan)

Virknålar har jag funderat på också, och tja, kke nålar i allmänhet? Typ för att hålla ihop sjalar och så? Mja, tål att kluras på detta.

Och jo, knappar tänkte jag testa att göra. Enkelt som tusan om än tidödande att putsa på kke. :tumup:
Knappar låter ju jätte bra (vi borde också gallra) Men hur har du tänkt, ska det torkas först eller sågas först?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
mly skrev:Knappar låter ju jätte bra (vi borde också gallra) Men hur har du tänkt, ska det torkas först eller sågas först?
Det blir nog lite blandat här hemma, du vet, lite tålamod och lite tid i kombination... :lol:

Jag har börjat testa att tälja till några nålar, och det gör jag i färskt trä (nä, jag lovar, de skojar inte när det sägs att syren är hårt, det ÄR det) men resten får nog ligga på tork i vebon och invänta en dag med lite mer tid över! :D
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jaha, kan man slöjda i syrén? Det visste jag inte. Jag ska klippa ner syrénbuskar i höst. Då vet jag vad jag kan göra av grenarna förutom att elda upp de. :) Tack för tips!
Användarens profilbild
Av zink
Det är så vackert med ådrat trä som ofta "trädgårdsträd och -buskar" har! Gärna lite rötskadat... Syren, hägg och frukträd.

Jag har en kniv som är gjord av flera sådana trädslag, laminerat i flera lager. Men sådant kan jag inte göra själv ;-) Men se till att spara och ge till någon knivslöjdare, kanske betsälla en kniv åt dig själv till ngn högtidsdag?

Nålbindningstrådar lät ju helbra att GDS:a ju :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?