Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mammatillE
En snäll sb-vän ska sy mt till mig men vi grunnar på hur man brukar fästa upp luvan när man har Huvudstödet uppe. Vad fäster man det i?
Och så undrar jag hur man får till ett avlastande midjebälte? Jag har en bbtai och tycker ibland det midjebältet skär in lite liksom.
Tips och råd emottages gärna!
Senast redigerad av mammatillE den sön jul 08, 2012 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag använder mest MT på ryggen och då knyter jag bara banden till luvan runt axelbanden, det funkar alldeles utmärkt. På magen kanske man kan knyta de bakom nacken? Jag har aldrig använt luva på magen så jag har sluppit fundera på det. :)
På den första MT:n jag sydde vadderade jag midjebandet från höftknöl till höftknöl med liggunderlag och gjorde det ca 1 dm brett, på den andra gjorde jag det lite bredare men utan vaddering, den är sydd av en vävd sjal och jag stoppade ner nederdelen av sittdelen i det dubbelvikta midjebältet, så hela sittdelens bredd är det 4 lager tyg, resten 2 lager, det känns stadigt och bra och jag gillar den lösningen bättre än med vaddering tror jag.
Man kan ha öglor eller D-ringar att knyta banden till luvan i.
Eller så kan man ha flera tryckknappar på banden till luvan och en på axelbanden att fästa i, så att man kan välja lite hur tajt man vill att luvan ska sitta. (alltså bara ena delen på bandet/snöret till luvan och motsatta delen på axelbanden)
Och midjebandet kan man vaddera en bit med liggunderlag :tumup:

När jag sydde min första MT-så vadderade jag midjebältet med fleece, men jag tycker inte att det riktigt räckte,
så när jag sydde en hybrid vadderade jag midjebältet med en bit liggunderlag.
Jag sydde min MT med utbredbara axelband och sydde dit 2 öglor på axelns mitt så man kan fästa snören till huvudstödet/luvan där.

Jag vadderade 60 cm (dvs 30cm åt varje håll) med 2 lagar "billig-filt". Jag bar både på magen (ca. 8 kg) och på ryggen (ca 14kg) i flera timmar utan att tycka att det var obekvämt. Då har jag i själva midjebandet också ett lager Lenda från panelen och 2 lager Lenda som själva bandet. Midjebandet är fortfarande härligt mjuk och följsam, men ändå lite vadderad. Skulle göra samma sak igen om jag bara hade tid för att sy en MT till...
mly skrev:Jag har funderat på tryckknappar men det fungerar väl inte om man har utbredbara axelband? Samma sak när det gäller att knyta runt axelbanden?
Jag har utbredbara axelband på min, när jag bär på ryggen drar jag antingen dom rakt bak som när jag knyter ryggsäck och då är de ju hopsamlade, eller så knyter jag en knut över brösten och då kan jag fästa luvremmarna i axelbanden där de kommer ner ur knuten liksom.
mammatillE skrev:Mycket tacksam för input. :heart: Panelen då? Vill jag vaddera och varför? Avlastar det tex bättre då? Skönare för barnet? Den ska sys av sjaltyg..
Jag tycker det är skönt med lite vaddering i knävecken för barnets komfort. i övrigt hade jag skippat vadderingen om den är till ett större sjalvant barn. Vaddering gör ju att MTn blir varmare... ( När jag har gett bort MTs till småttingar har jag vadderat dock, känns mer stabilt för små pyttisar och jag intalar mig att bärare som ej är van vid sjal kan tycka att vadderingen gör att det känns rejälare?)
kronärtskocka skrev:
mammatillE skrev:Mycket tacksam för input. :heart: Panelen då? Vill jag vaddera och varför? Avlastar det tex bättre då? Skönare för barnet? Den ska sys av sjaltyg..
Jag tycker det är skönt med lite vaddering i knävecken för barnets komfort. i övrigt hade jag skippat vadderingen om den är till ett större sjalvant barn. Vaddering gör ju att MTn blir varmare... ( När jag har gett bort MTs till småttingar har jag vadderat dock, känns mer stabilt för små pyttisar och jag intalar mig att bärare som ej är van vid sjal kan tycka att vadderingen gör att det känns rejälare?)
Japp. Till stort och sjalvant barn är det och jag vill ha den jätte-sjalig:).smart att vaddera i knäveck. Det låter bra! Ja sval får den ju gärna vara.. Jo till pyttisar kan jag tänka mig att vaddering kan stötta upp. Men hon är ju å andra sidan lång och tung :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?