Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jennelii
Är det samma sak eller två olika sorters tyg?
Användarens profilbild
Av snotan
tror också det är samma, väl ...!? :?
Användarens profilbild
Av linafelicia
För mig är velour och plych samma sak. Följande hittade jag i Nationalencyklopedin:

plysch (fr. p(e)luche, ytterst av lat. pi´lus 'hårstrå'), tyg vävt som sammet med uppskuren lugg, längre än den hos sammet och liggande åt ett håll. Det används till möbelklädslar, morgonrockar m.fl. plagg, handdukar (frottéplysch) o.d. Trikå av velourtyp kallas ofta plysch; den används till bl.a. morgonrockar, collegetröjor och bilklädslar.

velour [-lu:´r] (fr. velours, över fornprovensalska av lat. villo´sus 'luden', av vi´llus 'ragg', 'ludenhet'), en typ av sammet, oftast stickad i väfttrikå, med öppen, ganska kort, upprättstående, jämnskuren fiberlugg, som erhålls genom uppskärning av trådar. Jfr sammet.

sammet (medellågty. sammet, sammit, jfr samitum), äldre benämning flöjel, tyg bestående av en grundväv vars rätsida helt eller delvis täcks av en tät, kort, uppskuren lugg, bildad av särskilda trådar, poltrådar.....
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag tror att den "vetenskapliga" skillnaden är att velour är sammetstyg av trikåtyp, plysch är sammetstyg av möbeltygstyp och sammet är tyg med lugg, ickestrechigt. Nåt sånt iaf..
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?