- tis mar 13, 2012 23:05
melon skrev:Jag syr mycket i båda men när det gäller vävda tyger har jag ofta upplevt dem som att de är för stela innan man tvättat dem så att de liksom blir jobbiga att hantera för att de är för stela...Trulsamin skrev:Syr du mest i stickat eller vävt tyg? Det jag skrev gäller främst vävda tyger.Humle skrev:Jag tvättar ju både för att det inte ska krympa och för att det inte ska färga för mkt om man använder olika tyg och framförallt för att få bort lite onödiga kemikalier i tyget. Jag tycker helt klart att det är värt att tvätta innan och har aldrig upplevt det som jobbigare att klippa och hantera tvättat tyg, snarare tvärtom...melon skrev:Ja det menar hon. Jag kom inte riktigt ihåg vad det hette.Humle skrev:Menar hon appreturen? Ja det är ju galet att skrynkla till ett helt slätt tygmelon skrev:Min textilärare säger att det där med att tvätta tyger är förr.Vissa tyger är ju till och med behandlade för att vara lättare att sy i innan tvätt. Det har min mormor berättat hon är sömmerska bla.Nu krymper tygerna sällan mer än 2-3% och om det krymper mer än 5% är de skyldiga att upplysa om det när du köper tyget. Tillklippning är mycket lättare innan tvätt så det är ofta inte värt det. Hennes råd har förenklat min tillvaro mycket.