Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Asereht skrev:Efter att ha provat mig fram hela kvällen, virkat, repat upp, virkat och repat upp så börjar jag äntligen bli haj på det här! Kul! :D

Fast jag var tvugnen att ha "virkskola" med lathund för jag är kass på förkortningar och termer. Får se om det blir någon filt. :D
Kul att det gick tillslut :-)
Av Emmiez
Jag lyckades hitta mina garner och virknålar :-)

Så nu har jag gjort en ruta, det har gått bra, hittade dessutom mitt gamla mönster som jag inte trodde jag hade kvar :roll:

behövde också hjälp med det, luftmaskorna var okej, och smygmaska, men stolparna dom tog tid att komma in i igen, men sen gick det bra :)

Skall göra olika färger har jag tänkt, men jag minns inte hur man byter färg, får se om jag lyckas komma på det :-)
Användarens profilbild
Av Annika80
Emmiez skrev:Jag lyckades hitta mina garner och virknålar :-)

Så nu har jag gjort en ruta, det har gått bra, hittade dessutom mitt gamla mönster som jag inte trodde jag hade kvar :roll:

behövde också hjälp med det, luftmaskorna var okej, och smygmaska, men stolparna dom tog tid att komma in i igen, men sen gick det bra :)

Skall göra olika färger har jag tänkt, men jag minns inte hur man byter färg, får se om jag lyckas komma på det :-)
Vad kul! jag gjorde en ruta igår med och hade ingen aning om hur man bytte färg, men när jag var färdig med ett varv så tog jag bara tag i nästa färg och gjorde 2-3 (beroende på mönster) luftmaskor med den och så blir det första stolpen på nästa varv
Funkade bra, men om det är rätt eller fel vet jag inte?
Av Emmiez
Annika80 skrev:
Emmiez skrev:Jag lyckades hitta mina garner och virknålar :-)

Vad kul! jag gjorde en ruta igår med och hade ingen aning om hur man bytte färg, men när jag var färdig med ett varv så tog jag bara tag i nästa färg och gjorde 2-3 (beroende på mönster) luftmaskor med den och så blir det första stolpen på nästa varv
Funkade bra, men om det är rätt eller fel vet jag inte?
Jag provade att göra så, det gick, hoppas att det håller också :-D
Gjorde två flerfärgade rutor igår, så kul att ha kommit igång med det igen :-) Nåt att fördriva tiden med också, har inget att göra på dagarna nu, väntar bara på att det ska bli november så bebisen kommer :loving: :heart:
Av Emmiez
Någon som vill virka en kofta av mormorsrutor? :-) klicka här
Av Emmiez
http://www.familjebilder.se/fetchimage.php?id=393
Här e det jag påbörjat :-) 4 flerfärgade rutor, skall göra fler, får se hur många när dom är klara :-D
Användarens profilbild
Av Asereht
Här är mina alster hittills, tanken är att det så smånignom ska bli en filt. Det lär ta en stund för jag räknade ut att jag behöver en 60/70 rutor. *ha ha* Men man har att pyssla med framför tv:n och just nu tycker jag det är kul. :)
Av Emmiez
Asereht skrev:Här är mina alster hittills, tanken är att det så smånignom ska bli en filt. Det lär ta en stund för jag räknade ut att jag behöver en 60/70 rutor. *ha ha* Men man har att pyssla med framför tv:n och just nu tycker jag det är kul. :)
Vad fina dina blev :-) Ja insåg också att man behöver många, o ja behöver mer garn hoppas det finns samma färger, eller liknande iallafall :-)

Jag gav upp mormorsrutorna, började med den här istället :roll:
http://www.familjebilder.se/fetchimage.php?id=396

Men skall gå tillbaka till mormorsrutorna sen igen :-D
Användarens profilbild
Av Asereht
Emmiez skrev: Vad fina dina blev :-) Ja insåg också att man behöver många, o ja behöver mer garn hoppas det finns samma färger, eller liknande iallafall :-)

Det där såg ju också kul ut! Hur gör man en sån filt? "recept"? :)

Det är så smidigt med virkning, speciellt om man åker bil långt, jag får spunk om jag inte har något att pyssla med så jag förösker utveckla min virkning.
Av Emmiez
Asereht skrev:
Emmiez skrev: Vad fina dina blev :-) Ja insåg också att man behöver många, o ja behöver mer garn hoppas det finns samma färger, eller liknande iallafall :-)

Det där såg ju också kul ut! Hur gör man en sån filt? "recept"? :)

Det är så smidigt med virkning, speciellt om man åker bil långt, jag får spunk om jag inte har något att pyssla med så jag förösker utveckla min virkning.
Skall kopiera in binas mönster.

Vågig virkad filt

Börja med att lägga upp lösa luftmaskor på första varvet, gör den lite längre än du vill ha filten eftersom den blir mindre när den blir vågig.
Filten skall börja och sluta med en topp för att den inte skall växa tänk alltså som ett V.
Allt bygger på vanliga stolpar, fyra stolpar, ta ihop tre, fyra stolpar, öka med tre.

---------------------------------------
Börja med att göra tre stolpar i samma luftmaska (detta blir en topp)

Virka sen fyra stolpar i varsin luftmaska.

Sen skall man ta ihop tre maskor (detta blir en dal)
- ta ihop tre (dal)
... omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor
... omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor
... omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag dra igenom alla maskor du har på virknålen

Sen skall man öka med 3 (topp)

Sen skall man ta ihop tre maskor (dal)

Så fortsätter man så hela vägen.
Man avslutar i en topp, blir det maskor över så låter man dom vara och fixar det senare genom att nästa in dom.

Hoppas du förstår :-) fråga annars, kan vara lite knepigt innan man får ihop det.

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?