Sjalette skrev:linafelicia skrev:Jag har aldrig sytt klart ett lapptäcke
men har påbörjat några och gjort småsaker i lappteknik. Mitt enda tips är att vara sjukt noggrann med sömsmånerna. Jag tycker att det blir bäst när man skär sina lappar, lättast att få det exakt då.
Hur stor sömsmån är att rekommendera? Jag har läst 7 cm på något ställe och 1.5 på ett annat. Är det att känna sig fram eller är något att föredra?
När det kommer till skärande.. vad skär man tyg med
funkar tapetkniv och skärbräda?
Nej man måste ha en speciell rullkniv och skärmatta, och så en bra linjal, då går det jättelätt.
Jag har en sån här som jag köpt på stoff och stil:

Den finns på
panduro också, 100 kr.
Sen är mitt bästa tips att STRYKA. Först stryka tygerna innan man skär till lapparna, sen gärna stryka lapparna innan man syr ihop, och sen stryka isär sömsmånerna när man sytt ihop.
Jag körde nog med ca 1 cm sömsmån. Man behöver inte sicksacka utan det räcker att sy ihop med raksöm, sen är ju sömsmånerna inne i täcket eller vad man nu syr, så tyget repas inte upp.
Gör man på det här sättet tycker jag det går lätt, jag har sydde en två små lapptäcken (till bebis) och ett kuddfodral medan jag var gravid, och då hade jag inte sytt alls på flera år. Såhär blev det första täcket:
Det stoppade jag med vadd, och baksida i bomullsväv. Det andra sydde jag bara på velour på som baksida, ingen stoppning. Det var mycket enklare men inte lika mjukat att sitta på förstås.