Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag köpte så fint ullgarn igår på marknaden och nu vill jag sticka en fin sjal eller en "buff", alltså en sån tub som man trär över huvudet och som blir som en krage som man kan dra upp över huvudet så den funkar som en mössa också.
Jag är ingen fena på stickning och skulle behöva lite tips och råd. Ge mig gärna tips på hur jag lättast stickar en buff som är vid nog att lätt kunna dra över huvudet och som kan täcka axlarna också. Är det bäst att köra med rundstickor då? Och hur räknar jag ut hur många maskor jag ska lägga upp för att den ska bli så vid som jag vill ha den?
Eller er bästa beskrivning på en enkel men fin trekantssjal.

:help: :D
Jag hatar att sticka aviga (och är inte riktigt lika flink som syrran som helt enkelt lärde sig att sticka med både vänster och höger hand, så att hon bara kan sticka räta fram&tillbaka) så jag ger tummeupp till rundstickan! :tumup: Fast man kanske vill resårsticka en sån krage...?

Lägg upp ett gäng maskor (50, kanske? och inte på rundsticka, lättare att mäta "platt") och sticka några varv, mät hur brett det blir och räkna ut därifrån hur många maskor som behövs.
SCSI skrev:Jag hatar att sticka aviga (och är inte riktigt lika flink som syrran som helt enkelt lärde sig att sticka med både vänster och höger hand, så att hon bara kan sticka räta fram&tillbaka) så jag ger tummeupp till rundstickan! :tumup: Fast man kanske vill resårsticka en sån krage...?

Lägg upp ett gäng maskor (50, kanske? och inte på rundsticka, lättare att mäta "platt") och sticka några varv, mät hur brett det blir och räkna ut därifrån hur många maskor som behövs.
Just det, resårstickning :notes: Såklart. Tack för det.

Om jag talar om att garnet är sk. babyull och stickorna är 4 1/2 så kanske det finns någon som kan hinta mig om hur många maskor som krävs för att det ska bli på ett ungefär lagom?
Jag kollade lite snabbt på Ravelry, det finns 288gratismönster på 'cowls' (engelska) med stickor nr 4,5 :D
Eftersom du vill kunna dra upp den och använda som mössa tror jag att 120-130 maskor blir lagom, men det beror ju på om den ska vara slät-, ribb-, rät- eller mönsterstickad?
tack! jag tänker mig resårstickning, om det är när man stickar två aviga, två räta om vartannat hela tiden. så att det blir som ribb.
jag testar med 150 tror jag, jag vill ha den lös och rymlig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?