Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aspen
Med tanke på de paket som kommer med maskinen jag köpt, kommer ju med svart, beige och vit.

använder man inte "rätt" färg för plagget som när man syr vanligt iom att sömmarna inte syns?

till vanliga symaskiner följer det nämligen med massa olika färger på tråden.

Känns ju oxå lite mycket att köpa 4 stora rullar lila när man ska sy en lite tröja i stl 80 typ eller hur gör man?

(måste ju få svar på alla mina funderingar INNAN maskinen kommer så jag bara kan sätta igång :lol: )
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Njae....det är inte nödvändigt med alla olika färger.....Som sagt sömmarna syns ju inte så mycket oftast. Sen att jag inte kunde låta bli utan har en hel del färger här hemma är ju en annan sak......och sambon tyckte det var bra som julklapp förra året....
Grå och beige funkar bra till mycket iaf. Sen har jag typ röd, blå, grön också.....av vilka jag nog bara använt röd. Nä, gul har jag också använt. Det är ju inte lika lätt att byta färg heller som på en vanlig maskin..
Av surftrollet
Ska jag sy i en för mig ganska ovanlig färg så köper jag bara en matchande rulle och sätter den som den vänstra raksömstråden. Det är den som ev kan synas i skarven på rätsidan.
Användarens profilbild
Av florin
Jag har klarat mig med sart, vit, röd och brun i över ett år nu. Det är föst nu jag kännt att jag MÅSTE ha fler färger...

Som någon skrev tidigare så är det bara i yttre nålen eller båda nålarna du behöver samma färg och då kan du använda vanlig sytråd.

Vet att det finsn många som alltid syr med beige i griparna och med matchande i nålarna. På så vis behöver man ju bara byta två av trådarna och kan unna sig att köpa fer roliga färger på overlocktråd.

Tänk på att overlocktråd är betydligt billigare än vanlig sytråd så är det någonfärg du kommer använda mycket så köp en eller två rullar overlocktråd istället för vanlig tråd.
Användarens profilbild
Av Kaja
Idag har jag sytt allt tillklippt som fanns att sy med svart tråd. Jag fick med vit tråd också, så nu blir det vita och andra ljusa saker i morgon...

Attans vad kul det är och NU förstår jag varför alla är så glada i att sy i velour. Det är ett helvete att sy med vanlig maskin, men med overlock så är det jättekul. Muddar gör ju att man slipper pillet med att få ett snyggt upplägg också...

Jo, men tråd. Ärligt talat, det verkar så jäkla pilligt att trä om fyra trådrullar på rätt sätt att jag nog kommer att försöka hålla mig till så få färger det bara går...

Tänkte lägga in en beställning från stoff&stil på tråd. De brukar vara billiga. Kan hända att det slinker med något annat också. Muddväv var billigt där såg jag...

//Kaja
Användarens profilbild
Av teres
Precis som ovan, kör med antingen svart eller beige/vitt på trådarna som går igenom griparna och byt ev bara trådfärg i vä nålen (allt den nål som du använder om du kör med två/eller tre trådigt). Håll utkik efter reor, det är inte ovanligt att sybehörsaffärer har reor på overlocktråd, du vet ex 4 för 3. Inget som säger att de måste vara av samma färg! Passa då på att ha lite olika färger för det dy syr.
Användarens profilbild
Av Amiechan
florin skrev:Tänk på att overlocktråd är betydligt billigare än vanlig sytråd så är det någonfärg du kommer använda mycket så köp en eller två rullar overlocktråd istället för vanlig tråd.
Ja, det är ju praktiskt! Det ingår en ställning för overlocktrådrullar till min vanliga symaskin - antar att det är därför :D
Användarens profilbild
Av florin
Amiechan skrev:
florin skrev:Tänk på att overlocktråd är betydligt billigare än vanlig sytråd så är det någonfärg du kommer använda mycket så köp en eller två rullar overlocktråd istället för vanlig tråd.
Ja, det är ju praktiskt! Det ingår en ställning för overlocktrådrullar till min vanliga symaskin - antar att det är därför :D
Åh, en sån ställning vill ju jag ha!!! Det är sbsolut därför det finsn en sån ställning. En till fördel är ju att det bara blir undertråden som tar slut medan man syr...
Användarens profilbild
Av Amiechan
florin skrev:
Amiechan skrev:
Åh, en sån ställning vill ju jag ha!!! Det är sbsolut därför det finsn en sån ställning. En till fördel är ju att det bara blir undertråden som tar slut medan man syr...
Denna eländes undertråd som alltid tar slut när man bara har en liiiten bit kvar :hopmad: :hopmad: :hopmad:

Jag kollade närmre på min "Cone Thread Holder" (Bexfield) förresten. Den följde alltså med min symaskin men var inte specifikt till för just den modellen. Man ställer den löst bakom symaskinen, så om du har plats på sybordet så kan du ju testa en sån...
Användarens profilbild
Av He.ma
Jag har en ställning till min symaskin där jag har overlock tråd rullen står SUPER! men den är inte köpt (eller ingick imed symaskinen) för den har min snälla pappa gjort :D träplatta med hmm det är nog typ radioantenn (som man kan "trycka ihop") och högst upp sitter det en knorr som man trär tråden igenom hmm på plattan finns naturligtvis även en träpinne som trårulen står på :D den är kanon!
och det där med att trä overlocken jag knyter alltid ihop gamla o nya tråden och drar igenom så slipper man trä om varje gång går som en dans :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?