Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Efter att ha sytt klänningar till mig själv som jag känner mig nöjd med har jag djärvt sagt ja till makens beställning av skjortor :shock: . Mönstret är beställt och på väg, tyg skall köpas (men först gör jag nog en i fultyg).

Nu är det så att jag har en gammal symaskin som har raksöm och sicksack -inget mer. Hur gör jag snyggast knapphål? För hand? :roll: Eller på min symaskin? Isåfall, hur gör man?

Eller ger detta mig plötsligt anledning att köpa en ny maskin? :wink:
Användarens profilbild
Av camsch
Nu finns det säkert andra som är betydligt bättre än jag på knapphål... Men jag gör såhär (har också bara raksöm och sicksack...

Börja med att NOGA rita ut var knapphålen ska vara. Om man ska göra flera efter varann är det ju viktigt att de är lika stora. Jag brukar rita typ |-------| för att märka ut början och slut och linje att följa. Vid | syr man full bredd på sicksacken, och på varje sida av -------- blir alltså en smal tät sicksack.

Starta med det som är närmast kanten. Ställ in maskinen på bredast möjliga sicksack och i princip 0 i steglängd. Sy "lagom" många stygn.

Ställ in nålen i läge höger. Ställ sicksacken lite smalare, och öka steglängden LITE så att när man syr får man en tät kant på höger sida fram till nästa kant. Det är nu man syr längs ------
Ställ ner stygnlängden till 0 igen, full bredd på sicksacken och sy andra änden av knapphålet.

Sen brukar jag vända på hela steken, men försiktigt så att jag inte drar ut tråden (har i nålen i tyget först, lossar bara precis när. Ställ in nålen till höger igen (för att sy det som tidigare var till vänster) och sy med smalare sicksack på andra sidan om ------. Klipp upp försiktigt längs -----. Klart!
Användarens profilbild
Av Fryle
Tack! :vågen:

Man kan alltså sy sicksack med nålen i ett av sidolägena? Det har jag nog aldrig gjort.

(Och så fick jag plötsligt ingen ny anledning att byta maskin... :roll: :lol: )
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?