Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av imsel
Har gjort en myshörna i sonens rum.
Här kan ni se bilder på sonens rum: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 1&t=180216

Hur kan man sätta upp ett draperi där på billigaste sätt?
Jag har redan tyg, så jag behöver bara sätta upp det.

Jag har redan satt upp det igår, men med nån tjockare tråd som gick sönder idag. Skruvade bara upp 3 krokar som jag knöt fast tråden i.

Nån som har tips? :D
Sy på öglor på tyget och sätt upp ett par krokar till i taket - lätt att hänga upp, och lätt att ta ner och billigt :tumup:
Mitarashi skrev:Sy kanaler i tygstyckena, dra igenom snöre och häng upp på tre krokar? (i kanterna och en i mitten)
Det var så jag försökte förklara att jag gjort :lol:

Men vårat snöre var lite för svagt 8)

Har ett långt..band, ni vet såna man kan ha som hundhalsband, har på ryggsäcker (tex fjällrävens ryggsäckar har såna som axelband) Men jag vet inte om det går igenom kanalerna, och så vet jag inte hur jag ska fästa dom på krokarna jag har :hmm:

Vars kan man köpa såndär vajer?
imsel skrev:
Mitarashi skrev:Sy kanaler i tygstyckena, dra igenom snöre och häng upp på tre krokar? (i kanterna och en i mitten)

Har ett långt..band, ni vet såna man kan ha som hundhalsband, har på ryggsäcker (tex fjällrävens ryggsäckar har såna som axelband) Men jag vet inte om det går igenom kanalerna, och så vet jag inte hur jag ska fästa dom på krokarna jag har :hmm:

Coop säkert.
Katja77 skrev:
imsel skrev:

Coop säkert.
:iagree:
Eller på byggvaruhus/järnaffär, eller sybehörsaffär eller möjligen husvagnsaffär (för visst är det sån uppsättning på husvagnsgrejjer? eller är jag helt ute å cyklar i 70-talet nu?).

Kan också kanske funka med en sån där inplastad tvättlina? De är billiga! Finns också på coop. :tumup:
Gardinspiral (alltså sån där plastöverdragen vajer) håller aldrig för ett draperi tror jag. Den kommer hänga ner på mitten om du förstår hur jag menar.
Då är nog sån där metallvajer som Ikea säljer bättre, fast jag tycker inte de är så hållbara. särskilt inte i ett barnrum där barnet förmodligen drar i draperiet.

Ska du ha nåt som håller röstar jag på takskena eller gardinstång. Billigast blir att köpa rundstav och göra egna fästen. Om de ska fästas mellan två väggar.
Eller så köper du en rund furustav på ett byggvaruhus, de är billiga och ser trevliga ut. Kapa av i rätt längd och häng upp i små "skålar" i ändorna. Blir starkt nog för att klara av en liten som snurrar in sig/ gömmer sig/ drar i gardinen - sånt som KAN hända :lol: .
Sia skrev:Hur många meter handlar det om?
Jag kan kolla på jobbet vad det är för meterpris på gardinspiral, ska jag kolla vad portot kostar också? :wink:
Vad är gardinspiral :hmm:
Lando skrev:Eller så köper du en rund furustav på ett byggvaruhus, de är billiga och ser trevliga ut. Kapa av i rätt längd och häng upp i små "skålar" i ändorna. Blir starkt nog för att klara av en liten som snurrar in sig/ gömmer sig/ drar i gardinen - sånt som KAN hända :lol: .
Hur menar du med skålar?

Just nu hänger den ju bara med tråd..och har gått sönder en gång än så länge :lol:
imsel skrev:
Sia skrev:Hur många meter handlar det om?
Jag kan kolla på jobbet vad det är för meterpris på gardinspiral, ska jag kolla vad portot kostar också? :wink:
Vad är gardinspiral :hmm:
Lando skrev:Eller så köper du en rund furustav på ett byggvaruhus, de är billiga och ser trevliga ut. Kapa av i rätt längd och häng upp i små "skålar" i ändorna. Blir starkt nog för att klara av en liten som snurrar in sig/ gömmer sig/ drar i gardinen - sånt som KAN hända :lol: .
Hur menar du med skålar?

Just nu hänger den ju bara med tråd..och har gått sönder en gång än så länge :lol:
Gardnspiral är sån jag menade. Med skålar menar hon nog att rundstaven liksom ligger i små skålar, alltså man skruvar fast dem på väggen och sedan lägger ner staven i gropen. Borde finnas på coop bygg tex.
imsel skrev:
Hur menar du med skålar?

Ja det lät säkert ganska luddigt...
Jag menar små U-formade "stöd" (kommer inte på något bättre ord) som du skruvar fast på väggarna och som du lägger trästaven i. För att inte staven skall ramla ner så kan man skruva i en skruv som håller den på plats i stödet. Fråga i någon gardinbutik eller gör dem själv (eller ge uppgiften till en händig sambo?).
Hoppas detta blev lite klarare!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?