Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jinxan
Jag behöver skaffa mig en ny symaskin, och/eller en overlock.
Vad ska jag köpa och varifrån?

Syr allt möjligt och behöver nog helst ha både och, så antagligen kommer jag köpa en symaskin först, och sen en overlock, så jag kan sy lite mer kläder enklare :fnissa:

Vilka märken ska man undvika och vilka är bäst?
Hur var det med någon symaskin från UK?
Användarens profilbild
Av tweed
Härifrån har jag (och många andra) handlat: http://www.sewingmachines.co.uk/ och jag kan bara rekommendera :tumup: Snabb leverans, ca en vecka, nu också fri frakt till Sverige och man får adapter till maskinen så att kontakten funkar i svenska vägguttag.
När det gäller val av maskin så är det lite knivigare. Jag tycker absolut att du ska satsa på en bra vanlig maskin först, om du inte har en fungerande sådan nu. Den kan man sy allt på, Overlocken gör bara själva ihopsömnaden snabbare och snyggare, till fållning, småpill och annat behöver du en vanlig symaskin.
Jag har en pfaff select 3.0 som jag är jättenöjd med. Den har övermatare vilket gör den väldigt bra att sy i stretchiga tyger med, men det finns ju så många maskiner och det är olika vad som passar olika behov. Ta dig till någon butik och testa. Mitt bästa råd är nog att inte falla för att maskinen har en massa dekorsömmar. Jag syr mycket och använder i stort sett bara stretchsömmarna, raksöm och sicksack. Även när jag hade syrrans datoriserade maskin med många fler dekorsömmar använde jag bara de nämnda sömmarna. Det kan ju vara kul någon gång ibland, men det är inget jag skulle betala extra för.

Edit: På www.sysidan.se finns recensioner av många maskiner, kan vara användbart om man hittar någon maskin man fastnar för :tumup:
Av Jinxan
Dekorsömmar orkar jag inte med, jag vill ha en enkel maskin som gör det den ska.

Först och främst "måste" jag ha en symaskin, men det kan hända att jag får en i julklapp visserligen :fnissa: Jag vill sy barnkläder främst, i overlockmaskinen alltså
Användarens profilbild
Av SCSI
Ett hett tips är att ge dig ut i symaskinsbutiker och provsy lite olika märken och modeller. Det är större skillnad på maskinerna än vad man tror, och ska man ändå lägga några tusenlappar på en maskin är det ju skönt att ha en som man inte känner motarbetar en det första den gör när den kommit hem...
Användarens profilbild
Av Sedum
kvarnvik skrev:Härifrån har jag (och många andra) handlat: http://www.sewingmachines.co.uk/ och jag kan bara rekommendera :tumup: Snabb leverans, ca en vecka, nu också fri frakt till Sverige och man får adapter till maskinen så att kontakten funkar i svenska vägguttag.
När det gäller val av maskin så är det lite knivigare. Jag tycker absolut att du ska satsa på en bra vanlig maskin först, om du inte har en fungerande sådan nu. Den kan man sy allt på, Overlocken gör bara själva ihopsömnaden snabbare och snyggare, till fållning, småpill och annat behöver du en vanlig symaskin.
Jag har en pfaff select 3.0 som jag är jättenöjd med. Den har övermatare vilket gör den väldigt bra att sy i stretchiga tyger med, men det finns ju så många maskiner och det är olika vad som passar olika behov. Ta dig till någon butik och testa. Mitt bästa råd är nog att inte falla för att maskinen har en massa dekorsömmar. Jag syr mycket och använder i stort sett bara stretchsömmarna, raksöm och sicksack. Även när jag hade syrrans datoriserade maskin med många fler dekorsömmar använde jag bara de nämnda sömmarna. Det kan ju vara kul någon gång ibland, men det är inget jag skulle betala extra för.

Edit: På http://www.sysidan.se finns recensioner av många maskiner, kan vara användbart om man hittar någon maskin man fastnar för :tumup:

Vi har varit i kontakt med http://www.sewingmachines.co.uk/... och de får inte längre leverera till sverige... :-( I så fall får man gå genom "bulvan" i england men då blir det ju inte så smidigt längre...

Edit, gällde Janome. Vet inte om övriga...
Användarens profilbild
Av tweed
Det är nog bara janome det gäller, det har varit så tidigare i perioder. de är helt enkelt för dyra i sverige, ingen köper här när det går att köpa från england.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?