Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av knutschen_lee@hotmail.com
Jag har en dum fråga om mudd, säkert urkorkad, men jag har inte sytt så mycket... men använder ni mudd eller är det trikå tyg i muddarna? För om man kollar på köpeplagg så är den ju jätte "fin" inte grov som muddtyget ser ut att vara (iofs har jag bara sett bilder på skärmen). Om jag jämför en vanlig tjocktröja med mudd som jag har med en finare tjocktröja eller ett par tex lindexvelourbyxor så är det ju stor skillnad på tyget i muddarna... Ja vad är det för muddar som inte är så grova (alltså grovt stickade), är det "vanlig" trikå eller äör det finare muddtyg?

Ja som sagt säkert en dum fråga, men någon kanske svarar ändå.;)
Användarens profilbild
Av glis
Det var väl ingen dum fråga?

Det finns helt enkelt olika grov muddväv. Ibland är det trikå (trikå=stickattyg) som ser slätt ut och innehåller elastiska trådar. Tror att det är vanligast både i köpekläder och hos tygaffärerna på nätet. Det finns också trikå som är ribbstickad, då är ju själva tyget lite mer elastiskt i sig själv, men om det inte innehåller någon lycra eller liknande blir effekten gasnka dålig.

Hoppas jag fattade din fråga rätt. Själv använder jag helst mudd som är slät och jag köper oftast på Andersson och Hjalmarsson i Ulricehamn. Om de inte har eller jag inte orkar åka dit köper jag av MG-tyger:
http://mg-tyger.se/shop/

Många andra har också, tex Jofotex: http://butik.jofotex.se/ och Stoff och stil: http://www.stoffochstil.se/
tack för det snabba svaret. Du fattade min fråga rätt, och lte mer förstår jag ju. Men det är svårt att sitta framför internet och se olika bilder bara. Är den på mg-tyger slät, det finns ju både bas och grövre. Det är den jag har tittat på förut. Men jag löste det på ett enkelt sätt, jag ska sy en sommar tunika och taights till att börja med, då slipper jag muddar.;)
glis skrev:
Det finns helt enkelt olika grov muddväv. Ibland är det trikå (trikå=stickattyg) som ser slätt ut och innehåller elastiska trådar. Tror att det är vanligast både i köpekläder och hos tygaffärerna på nätet. Det finns också trikå som är ribbstickad, då är ju själva tyget lite mer elastiskt i sig själv, men om det inte innehåller någon lycra eller liknande blir effekten gasnka dålig.

jag har köpt en trikå med lycra och den ser det ut som trådar i, går det ha den som muddväv. den kändes helt annorlunda jämfört med den trikån utan lycra i, den är mycket stadigare... köpte den på mg tyger, och den var inte under muddkategorin...
Användarens profilbild
Av glis
Jag vet att Marine78 använder sådant tyg till muddar ibland och hon vet vad hon gör så det fungerar uppenbarligen. Jag har tänkt prova någon gång jag med. Använder mest vanlig muddväv för att det är smidigt att veta ungefär hur det bär sig åt, då vet jag hur mycket kortare remsan skall vara i förhållande till tyget som skall kantas (75-80% om inte tyget är väldigt tunnt, då skall det vara 80-85%)
glis skrev:Jag vet att Marine78 använder sådant tyg till muddar ibland och hon vet vad hon gör så det fungerar uppenbarligen. Jag har tänkt prova någon gång jag med. Använder mest vanlig muddväv för att det är smidigt att veta ungefär hur det bär sig åt, då vet jag hur mycket kortare remsan skall vara i förhållande till tyget som skall kantas (75-80% om inte tyget är väldigt tunnt, då skall det vara 80-85%)
tack för svaret.:) Då vet jag att jag kan spara om det bara blir en liten remsa över och ha som nöd-mudd:) det kändes ju som om tyget fick tillbaka sin form snabbt och var töjbart, jämfört med trikån som var lika men bara bomull.:)
Av Marine78
Precis som Glis skriver så använder jag numera även jersey med lycra både till att kanta med och göra muddar utav. Jag tror däremot att det kanske inte är helt smidigt att använda den typen av tyg till midjemuddar, men ben- och ärmmuddar funkar utmärkt och säkert även halsmuddar. Kanske bör man dock göra mudden lite längre än vad man gör i vanliga fall eftersom den blir lite stummare/fastare än vanlig muddväv (den är ju i regel lite ribbad även om det är en väldigt slät mudd och därmed eftergivligare).
Marine78 skrev:Precis som Glis skriver så använder jag numera även jersey med lycra både till att kanta med och göra muddar utav. Jag tror däremot att det kanske inte är helt smidigt att använda den typen av tyg till midjemuddar, men ben- och ärmmuddar funkar utmärkt och säkert även halsmuddar. Kanske bör man dock göra mudden lite längre än vad man gör i vanliga fall eftersom den blir lite stummare/fastare än vanlig muddväv (den är ju i regel lite ribbad även om det är en väldigt slät mudd och därmed eftergivligare).
tack för svaret.:) det är ju en djungel av olika tyger när det är första gången man ska sy.:)
Användarens profilbild
Av glis
Marine78 skrev:Precis som Glis skriver så använder jag numera även jersey med lycra både till att kanta med och göra muddar utav. Jag tror däremot att det kanske inte är helt smidigt att använda den typen av tyg till midjemuddar, men ben- och ärmmuddar funkar utmärkt och säkert även halsmuddar. Kanske bör man dock göra mudden lite längre än vad man gör i vanliga fall eftersom den blir lite stummare/fastare än vanlig muddväv (den är ju i regel lite ribbad även om det är en väldigt slät mudd och därmed eftergivligare).
Äh, varför läser man inte fört och klipper sedan? :oops: Har just klippt till singeljerseremsor till en singeljerseytröja men jag gjorde dem lika långa som vanligt. Jaja, det är ju bara att prova. Skall bli spännande.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?