Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sia
Jag och min syster tänkte köpa knit-pro stickor till vår mamma i födelsedagspresent, och jag sitter och klurar på vad hon behöver för stickor.
Jag tänkte så här:
Kabel:
2st 40cm
1st 60cm
1st 80cm
samt en kabelförlängare
För då kan hon få ihop till 40cm, 60cm, 80cm, 120cm, 140cm långa rundstickor om hon kombinerar dom, dessutom kan hon skruva på en 40-kabel på varje sticka och andvända dom som dominostickor.
Stickor:
Symfonie wood stl. 3,4,5
spectra clear stl. 3½,6,7
Har jag glömt nån storlek eller missat nåt? Hon stickar mest tröjor och strumpor och sånt, eller är det nån av storlekarna som hon absolut inte behöver?
Vad tror ni om att köpa både trä och acryl-stickor?
Jag tycker att det är en bra ide att köpa spetsar i olika material så att hon kan testa sig fram om det är ngt av materialen som hon föredrar! :-D (sen finns det ju metallstpetsar också, bara för att göra allt lite klurigare... :wink: )

Värt att kolla upp är om 40cm kablarna passar de spetsar ni köper. Tror att det var de kablarna som kräver att man har lite kortare spetsar om man ska använda dem som rundstickor... men om hon ska ha dem som jumperstickor spelar det ju ingen roll! :-D

Vilka storlekar hon har användning är ju svårt att svara på tycker jag. Det beror ju så mycket på vilka garner hon stickar mest med.
Jag har valt 100mm längd på trästickorna bara för att dom ska funka till 40-kablarna, å sen frågade jag Alecsandra som sa att man inte behövde 128-stickor alls.
Metallstickorna är uteslutna eftersom mamma får ont i axlarna av tyngre stickor.
Just det där med axelont tror jag främst hänger på om man har jumperstickor eller inte. När man stickar på raka stickor har man ju liksom hela stickningen hängande i luften på stickan och det frestar på axlarna. Om man istället använder rundstockor och stickar fram och tillbaka på så har man ju stickningen i knät s a s. Jag stickar bara på rundstickor :D
Sia skrev:Metallstickorna är uteslutna eftersom mamma får ont i axlarna av tyngre stickor.
Vikten behöver du inte alls oroa dig för när det gäller metallspetsarna! :-D
Har iofs inte vägt de olika spetsarna, men det skulle inte förvåna mig om acrylspetsarna väger mer än de i metall, och själva kabeln är ju densamma oavsett spets.
Jag skulle kanske köpa strl 8 spetsar också, men det är ju så svårt det där. Egentligen behöver man väl alla storlekar (nästan) mellan 2,5 och 10, också nån ytterligare större, typ 12. :roll:
Mycket beror ju på vad för slags garn man stickar med, jag stickar just nu med lite tjockare garn och använder stickor 7/8 och 4,5 och 5 mycket.
jag köpte startsetet med symfonie wood och fick då spetsar i 4,5 och 6 plus tre olika långa kablar. Till det kan man ju då komplettera med spetsar i andra material så har man lite att testa med.

jag har inte testat de kortare spetsarna så jag vet inte om jag skulle bli irriterad på att de var för korta? Det är kanske en vanesak.
Metallspetsarna är kännbart tyngre än de andra, men det är mycket lättare att sticka med rundsticka eller mjuk sticka eftersom man inte får samma moment i rörelsen som med jumperstickor. Köp 3:an i metall, jag har haft av flera stycken...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?