Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
Jag är inte så bra på att sy, men jag övar.
En sak jag har fastnat lite på är kantband.
Hur syr man dit kantband på trikå-tyger??

Jag frågade en kompis som är skräddare men fick bara ett dumt svar så jag försöker här istället :loving:
Användarens profilbild
Av Cinnamon
Om kantbandet är strechigt också så kan kanske förstärkt raksöm bli bra? Den ser ut som en tredubbel raksöm. Jag har inte provat. Jag brukar bli arg på min maskin när jag syr... Den är inte riktigt ideal för trikåsömnad.
Användarens profilbild
Av ellla
tredubbel raksöm? en sån har jag faktiskt!!! :tumup:
men, syr man först räta mot räta och vänder runt och syr igen??
Användarens profilbild
Av mari_tres
Kantband nålar man fast och syr över en gång helt enkelt. Det är ju invikt redan likssom :tumup:
Användarens profilbild
Av ellla
men det känns ofta som att det är liksom klipt muddtyg som det är gjort av, finns de ochså i remsor??
Av Marine78
Jag gör så här när jag syr dit "muddrullå" i elastiska tyger:
1. klipper/skär till 4,5 cm breda remsor utav muddtyg, för att veta hur lång jag skall ha den så mäter jag det som skall kantas och gör remsan ca 75-80% utav den längden.
2. är det en halsringning som skall kantas så syr jag ihop kantremsan till en rundel innan jag nålar den på plats.
3. Nålar dit remsan genom att vika den räta mot räta ca en dryg cm, vik så tyget blir dubbelt och vik över kanten mot avigsidan. Då har du alltså dubbla lager tyg på rätsidan och enkelt lager tyg på avigan. Jag drar och nålar hela vägen runt. Lite knepigt i början, men när man väl får in snitsen går det snabbt.
4. Syr dit mudden med hjälp av vanlig raksöm och TVILLINGnål. D v s dubbla trådrullar och nål med två spetsar. Då blir det en bra, elastisk söm. Tvillingnål kan användas på ALLA vanliga symaskiner, men jag rekommenderar att läsa instruktionsboken så det blir rätt med trädning, för annars blir det trassligt.
Lycka till!
Användarens profilbild
Av glis
Marine78 skrev:Jag gör så här när jag syr dit "muddrullå" i elastiska tyger:
1. klipper/skär till 4,5 cm breda remsor utav muddtyg, för att veta hur lång jag skall ha den så mäter jag det som skall kantas och gör remsan ca 75-80% utav den längden.
2. är det en halsringning som skall kantas så syr jag ihop kantremsan till en rundel innan jag nålar den på plats.
3. Nålar dit remsan genom att vika den räta mot räta ca en dryg cm, vik så tyget blir dubbelt och vik över kanten mot avigsidan. Då har du alltså dubbla lager tyg på rätsidan och enkelt lager tyg på avigan. Jag drar och nålar hela vägen runt. Lite knepigt i början, men när man väl får in snitsen går det snabbt.
4. Syr dit mudden med hjälp av vanlig raksöm och TVILLINGnål. D v s dubbla trådrullar och nål med två spetsar. Då blir det en bra, elastisk söm. Tvillingnål kan användas på ALLA vanliga symaskiner, men jag rekommenderar att läsa instruktionsboken så det blir rätt med trädning, för annars blir det trassligt.
Lycka till!
:urule:
Jag har sytt enligt Marines beskrivning sedan jag kom igång och det funkar alltid för mig. Jag tycker själv att det blir riktigt bra. Enda skillnaden är att jag förr hade 38 mm bred remsa och nu har över gått till 50 mm.
Av Smultronbarn
Tassar här! :mrgreen:
Användarens profilbild
Av glis
Jag ser att jag inte gör precis som gurun. Av rädsla för att det skall knorva sig syr jag först en ganska smal sicksack när muddremsan ligger räta mot räta med tyget. Sedan viker jag den runt kanten och syr med tvillingnålen. Du ser säkert sicksacken på avigsidan av linnet, den brukar hamna längre från kanten än tvillingsömmen.
Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?