Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
Jag har nu för första gångenb sytt ett par mysbyxor med mudd till lilleman. men jag blir nästan :purskis: :gaah: Får inte till det riktigt i midjan.

Byxorna är i collagetyg med vanlig rätt slät muddväv uppe å nere. I beskrivningen på Burdamönstret står följande: "sy fast långsidorna tillsammans och uttöjda i byxans överkant. Pressa in sömsmånen i byxan."

Vad räknas som långsidan? :hmm: Är det den som är mot mage och rygg, eller den som är på höftidan (långsidan av benet)? Det blir liksom tyg över på byxan som inte vill passa i mudden. Kanske jag kan sprätta upp och lägga ett veck nånstans? Och vad menar de med "pressa in sömsmånen"? :hide:

Snälla hjälp en muddnovis! :mrgreen: Vet att ni där ute är mästare på muddbyxor. :tumup:
Användarens profilbild
Av Lojse
att du får byxtyg över beror på att du ska sträcka ut mudden (precis som man sträcker ut en gummisnodd)så att den täcker allt byxtyg.

var det du menade?
Användarens profilbild
Av Cinnamon
Burdamönstrenas översättningar är inte de bästa... :klappa:

Låna hem "sy barnkläder i mjuka tyger" av Åsa Lennartsson. Den är gammal, men har bra tips och beskrivningar på hur man syr i trikåtyger.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag får verkligen inte till mudden till benen, det går ju inte att sträcka den hur mycket som helst =( så nu har jag lagt ner mitt muddbyxprojekt.. *sur*
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jag tror de menar muddremsans långsida dvs hela den kant som sys fast mot byxan. Och så förtydligar de genom att tala om att du skall vika den och sy i båda lagrena samtidigt när du syr fast den mot byxan (=3 lager tyg).
Sen tar du strykjärnet tycker de och pressar så den sydda kanten på insidan ligger neråt.

För att mudden skall kunna hålla uppe byxorna så måste den ha mindre omkrets än själva byxan. Det innebär att du måste sträcka mudden när du syr på den så att den når samma omkrets och drar ihop sig sen när den är fastsydd. Går det inte att sträcka så mycket måste du kanske rynka tyget i byxans överkant innan du syr fast mudden. Det blir troligen bättre med rynkning än enstaka veck på en muddbyxa.

Lycka till!
Av Smultronbarn
Tack för alla fantastiska tips! :tackar: Nu vågar jag prova igen! :jippiii:
Ska nu sprätta och sy från "andra hållet", och försöka få till några rynkningar. :tumup:
Användarens profilbild
Av naimiez
Jennelii skrev:Jag får verkligen inte till mudden till benen, det går ju inte att sträcka den hur mycket som helst =( så nu har jag lagt ner mitt muddbyxprojekt.. *sur*
Fast där nere kan du ju göra lite veck.....syns inte som i midjan
Av Smultronbarn
naimiez skrev:
Jennelii skrev:Jag får verkligen inte till mudden till benen, det går ju inte att sträcka den hur mycket som helst =( så nu har jag lagt ner mitt muddbyxprojekt.. *sur*
Fast där nere kan du ju göra lite veck.....syns inte som i midjan
Aha! Ja det låter som en bra idé. :D Är mycket mer tyg än mudd känns det som. :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?