Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Emmamedhunden skrev:
nakum skrev:
Emmamedhunden skrev:Hur har ni tvättat era tyger? funkar ullprogrammet i tvättmaskinen?
Funderar över precis samma sak! Och tvättar ni det innan ni syr i det? Kryper det på samma sätt som t.ex. bomull?
har tvättat mitt i maskin nu. vet inte om det krympte, inte synligt med bara ögat i allafall...
Jag klippte av en bit och körde i maskinen på vanliga programmet (bomull snabb) 40 grader med 1000v/min centrifugering och sen fick den hängtorka. Biten minskade från ca 50 cm till ca 39 cm på längden. Jag använde ulltvättmedel. Efter en tvätt upplever jag inte att interlocken blivit stel, snarare lite mjukare efter att ha blivit av med lite appretur (heter det så?).
Nu fiskar jag upp den här tråden lite med en fråga... Jag ska sy en väpnarluva i tyget, men jag är osäker på om jag ska ha enkelt eller dubbla lager? Jag har aldrig klämt på en väpnarluva, så jag vet inte riktigt hur de brukar vara heller. Någon som har en idé? :help:
nakum skrev:Nu fiskar jag upp den här tråden lite med en fråga... Jag ska sy en väpnarluva i tyget, men jag är osäker på om jag ska ha enkelt eller dubbla lager? Jag har aldrig klämt på en väpnarluva, så jag vet inte riktigt hur de brukar vara heller. Någon som har en idé? :help:
Jag skulle nog fodra med något mjukare, typ bomullstrikå. Det ligger ju emot panna och kinder och jag är ganska känslig mot ull mot huden så jag skulle tycka att det blev lite kliigt.
melon skrev:
nakum skrev:Nu fiskar jag upp den här tråden lite med en fråga... Jag ska sy en väpnarluva i tyget, men jag är osäker på om jag ska ha enkelt eller dubbla lager? Jag har aldrig klämt på en väpnarluva, så jag vet inte riktigt hur de brukar vara heller. Någon som har en idé? :help:
Jag skulle nog fodra med något mjukare, typ bomullstrikå. Det ligger ju emot panna och kinder och jag är ganska känslig mot ull mot huden så jag skulle tycka att det blev lite kliigt.
Det har du förstås rätt i. Jag var så inne i tänket att ha ull närmast huden för att det skulle värma optimalt, men lite tunn trikå vore nog en bra idé trots allt.
nakum skrev:
melon skrev:
Det har du förstås rätt i. Jag var så inne i tänket att ha ull närmast huden för att det skulle värma optimalt, men lite tunn trikå vore nog en bra idé trots allt.
Ja, fast bomull kan ju upplevas kall... Jag vet faktiskt inte längre om det var en bra idé. Men ska den användas nu i vår så är nog det värsta kalla över, hoppas jag :wink:
melon skrev:
nakum skrev:
melon skrev:
Ja, fast bomull kan ju upplevas kall... Jag vet faktiskt inte längre om det var en bra idé. Men ska den användas nu i vår så är nog det värsta kalla över, hoppas jag :wink:
Det är ju rätt tjockt så enkelt skulle jag säga! (om du ska ha den under annan mössa alt hjälm) om du tänkt dig den som reimas (som man har ist. för mössa) så skulle jag ta dubbelt. Så läng man inte blir blöt/fuktig så är inte bomull kallt. Du kan inte få tag på ngt tunnare ulltyg?
Att fodra med?
Emmamedhunden skrev:
melon skrev:
nakum skrev:
melon skrev:
Det är ju rätt tjockt så enkelt skulle jag säga! (om du ska ha den under annan mössa alt hjälm) om du tänkt dig den som reimas (som man har ist. för mössa) så skulle jag ta dubbelt. Så läng man inte blir blöt/fuktig så är inte bomull kallt. Du kan inte få tag på ngt tunnare ulltyg?
Att fodra med?
Jo, bomull kyler om det är riktigt kallt. Kanske lite ullfrotté? Det är ganska sladdrigt men ulltrikån är ju stadig så det borde funka.
Tack för svaren! Men jag har inte fått ihop någon väpnarluva ännu.. :lol: Har inte lyckats hitta någon ullfrotté, så det lutar kanske mot enkelt lager och hjälmmössa uppepå. Behöver det till när jag bär Thor på ryggen, han lyckas greja med huvudet så mössan flyger all världens väg, så får man inte på den sen. :wink:
Ifall någon är nyfiken så gjorde jag som så att jag fodrade med den tunna, fina bambufrottén från andra coopen. Det blev toppen! :vågen: Fast först råkade jag sy en ofodrad som blev på tok för liten. Och den fodrade blev ganska stor, men hellre det. :wink:
nakum skrev:Ifall någon är nyfiken så gjorde jag som så att jag fodrade med den tunna, fina bambufrottén från andra coopen. Det blev toppen! :vågen: Fast först råkade jag sy en ofodrad som blev på tok för liten. Och den fodrade blev ganska stor, men hellre det. :wink:
Smart! Vi vill se bild :this:
Shuna76 skrev:
nakum skrev:Ifall någon är nyfiken så gjorde jag som så att jag fodrade med den tunna, fina bambufrottén från andra coopen. Det blev toppen! :vågen: Fast först råkade jag sy en ofodrad som blev på tok för liten. Och den fodrade blev ganska stor, men hellre det. :wink:
Smart! Vi vill se bild :this:
Inte den bästa bilden på just luvan kanske (och dessutom fräckt stulen från min syster. :oops: ), men känner jag mig själv kommer annan bild dröja lite, så jag bjuder på denna så länge!
Bild
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?