Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av imsel
Visst heter det så :hmm:
Bara en tygbit som hänger vågrät (enklaste sättet jag kunde förklara :lol: )

Visst skulle jag bara kunna klippa och sy precis som jag vill, men jag tänkte att det ju borde finnas nån beskrivning nånstans?
Tex längd och så. För jag vet inte hur långt ner den ska gå.

Nån som vet nån beskrivning eller som vet/kan förklara själv?
Användarens profilbild
Av stinen
jag gjorde en idag av en panellängd, eller två för jag har så stora fönster. den var 42 cm bred. men jag sätter fast min med klämmor på ringar.
Sen är ju frågan om du ska ha den rynkad och kanal med rynkhyvud och så...

Lycka till!
Användarens profilbild
Av rithelo
Det finns nog ingen "standard-beskrivning" för gradinkappor.
Allt beror på hurdant fönster du har, om du vill ha en slät eller rynkad gardin, om du vill att den ska hänga i öglor eller lösa ringar eller trädd i kanal.
Har du lite koll på ungefär hur du vill ha det?

Annars skulle jag nog säga; minsta mått är fönstrets bredd och höjd är valfritt. Bara se till att du fixar sömsmån :tumup:

Ett annat tips som jag tycker gör att gardiner blir extra snygga är att göra nedre sömmen/fållen rätt hög. Åtminstone fem cm och gärna dubbelvikt. Alltså att du har 10 cm extra nertill och viker in det i två omgångar så att det blir stadigare och sen syr. Funkar bäst visserligen om tyget inte är så stelt om du har tänkt fig mycket rynk.
Användarens profilbild
Av imsel
Å tack för lite svar iaf :D

Jag vill ha den slät. Eller den och den, jag tänkte sy två stycken.
Jag har köpt turkost och cerist linvoile, så det är ju ganska stelt, men jag får prova vika och se hur det blir.

Men jag köpte även bomullsvoile som är väldigt tunt, men den med lin var finare.

Nu kom jag ju på att det är fler frågor jag har :oops:

Nu har jag ju linvoile som jag vill sy en slät gardinkappa av. Typ som en lite upprullad rullgardin.
Behöver man sicksacka innan man syr? Och vilken..vad säger man..(jag har nästan bara sytt i skolan så jag vet inte vad nåt heter eller hur man gör) vad ska man ha tråden på när man syr?
Jag tror ingen fattar vad jag menar..men man kan ju ställa in..millimeter eller nåt på maskinen, så det blir olika stora stygn.. Nån som fattar? :lol:
Användarens profilbild
Av rithelo
Om du vill ha den slät - platt alltså -så funkar det utmärkt med lite mer nertill, då ser den stadigare ut.
Vet inte riktigt hur linvoile känns, så jag vågar inte svara på om den måste sicksackas eller inte, men för säkerhets skull; gör det. Inte kul om den kommer ur tvättmaskinen alldeles uppfransad nästa gång du vill hänga upp den :?

Stygnlängden tycker jag brukar bli snygg på 3 ungefär. Då ser det lite mer "köpt" ut om du förstår hur jag menar.
(Eftersom en söm blir säkrare om man inte tar för lång stygnlängd är det ofta man gör så på hemmasydda saker.
Därmed ser det lite mer hemmasytt ut om man tar den kortare.
Men en gardin är ju inte till för att slitas på, så då gör det inte så mycket om man kör lite längre mellan stygnen.)

Fråga mer om du behöver :tumup:
Användarens profilbild
Av imsel
rithelo skrev:Om du vill ha den slät - platt alltså -så funkar det utmärkt med lite mer nertill, då ser den stadigare ut.
Vet inte riktigt hur linvoile känns, så jag vågar inte svara på om den måste sicksackas eller inte, men för säkerhets skull; gör det. Inte kul om den kommer ur tvättmaskinen alldeles uppfransad nästa gång du vill hänga upp den :?

Stygnlängden tycker jag brukar bli snygg på 3 ungefär. Då ser det lite mer "köpt" ut om du förstår hur jag menar.
(Eftersom en söm blir säkrare om man inte tar för lång stygnlängd är det ofta man gör så på hemmasydda saker.
Därmed ser det lite mer hemmasytt ut om man tar den kortare.
Men en gardin är ju inte till för att slitas på, så då gör det inte så mycket om man kör lite längre mellan stygnen.)

Å tack för alla tips :tumup:
Just nu kommer jag inte på nåt mer, men lär väl komma när jag ska börja sy. (vilket antagligen lär ta några dar..veckor eller nåt :oops: )
Kom på att jag nog inte ens har passande trådar :? Får köpa eller låna av mamma.
Fråga mer om du behöver :tumup:
Användarens profilbild
Av rithelo
Det kommer gå utmärkt :D
Användarens profilbild
Av McMorrigan
rithelo skrev:Det finns nog ingen "standard-beskrivning" för gradinkappor.
Det finns faktiskt vissa standardmått på hur man ska mäta för att få till de olika varianterna. Men ska man ha en slät är det ju enkelt! :wink:
Gör man en dubbelvikt fåll behöver man inte sicksacka kanterna.
Dessutom bör man tänka på att de flesta gardintyger inte mår så bra av att tvättas. Och vill man kunna göra det så bör man göra det innan man syr eftersom de flesta tyger krymper vid tvätt.....
Användarens profilbild
Av rithelo
McMorrigan skrev:
Det finns faktiskt vissa standardmått på hur man ska mäta för att få till de olika varianterna. Men ska man ha en slät är det ju enkelt! :wink:
Dessutom bör man tänka på att de flesta gardintyger inte mår så bra av att tvättas. Och vill man kunna göra det så bör man göra det innan man syr eftersom de flesta tyger krymper vid tvätt.....
Jag går och gömmer mig nu, för gardindrottningen har kommit... :intetitta:
Användarens profilbild
Av Plinga
Ta mamma till hjälp så blir det bra! Fast jag tror du fixar det. Jag har sytt en sån gardin, och det är ju ganska noga med måtten, så den inte blir sned, i veckade kappor gör det ju inte så noga om det diffar lite här och var, för det synns inte! :lol:
Bild vill vi ha sen! :vågen:
Användarens profilbild
Av imsel
Katja77 skrev:Ta mamma till hjälp så blir det bra! Fast jag tror du fixar det. Jag har sytt en sån gardin, och det är ju ganska noga med måtten, så den inte blir sned, i veckade kappor gör det ju inte så noga om det diffar lite här och var, för det synns inte! :lol:
Bild vill vi ha sen! :vågen:
Äsch. lite snett får jag nog räkna med :Hahaa:
Men jag råkade få 2 likadana beställningar, så jag har 2st 2meters tygbitar av både det rosa och turkosa, så skulle det bli helt knas får jag göra om.

För visst räcker 2 meter? :oops:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
rithelo skrev:
McMorrigan skrev:
Jag uppfattar det som att du är ironisk och det får du väl stå för dig.....
Men eftersom jag har sömnad och tyghantering som yrke och i och med det också en hel del kunskap i frågan tycker inte jag att det var fel att svara på det Ts skrev även om det inte var samma svar som ditt.
Användarens profilbild
Av rithelo
McMorrigan skrev:
rithelo skrev:
McMorrigan skrev:
Jag uppfattar det som att du är ironisk och det får du väl stå för dig.....
Men eftersom jag har sömnad och tyghantering som yrke och i och med det också en hel del kunskap i frågan tycker inte jag att det var fel att svara på det Ts skrev även om det inte var samma svar som ditt.
Nej nej nej, det var inte så jag menade :lol:
Det var mer som att jag lade mig på rygg och sprattlade med benen för att du fick med det jag fick med, jag är ledsen om du tog det annorlunda.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?