Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Jag tänkte sy ett lapptäcke till Villes rum. Började med att skära till en himla massa kartonglappar för att handsy hela schabraklet, men så insåg jag att det kommer ta fruktansvärd tid. Så då började jag sy tråckelsömmar för att förstärka på maskin. Men det är kanske bäst att göra hela alltet direkt på maskin? Eller blir det snett då.

Hur gör ni?
Användarens profilbild
Av teres
Hur har du tänkt dig lapptäcket? Är det fyrkanter? Jag brukar bara handsy om det är många y-sömmar på liten yta men annars syr jag allt på maskin. Ska du sy fyrkanter så syr du antingen rader eller block som du sedan syr ihop. Det viktigaste är att hålla en jämn sömsmån, så att alla bitar blir lika stora.
jag har inte pallat att sy så att alla sömmar hamnar på linje och det stör mig ganska mycket när det ser fel ut, så jag har gjort lapptekniksarbeten med olika stora rektanglar istället. det blir väldigt fint tycker jag och så spelar det ingen roll var sömmarna hamnar när man syr ihop remsorna. enkelt för en lat perfektionist som jag själv :lol:

ungefär såhär menar jag

Bild
(bild lånad från nusse.blogg.se)
Av Ponyo
AnnaBanana skrev:jag har inte pallat att sy så att alla sömmar hamnar på linje och det stör mig ganska mycket när det ser fel ut, så jag har gjort lapptekniksarbeten med olika stora rektanglar istället. det blir väldigt fint tycker jag och så spelar det ingen roll var sömmarna hamnar när man syr ihop remsorna. enkelt för en lat perfektionist som jag själv :lol:

ungefär såhär menar jag

Bild
Snyggt! :love:
AnnaBanana skrev:jag har inte pallat att sy så att alla sömmar hamnar på linje och det stör mig ganska mycket när det ser fel ut, så jag har gjort lapptekniksarbeten med olika stora rektanglar istället. det blir väldigt fint tycker jag och så spelar det ingen roll var sömmarna hamnar när man syr ihop remsorna. enkelt för en lat perfektionist som jag själv :lol:

ungefär såhär menar jag

Bild
Oj, vad fint, och vad smart med olika stora bitar. Det måste jag testa...
Användarens profilbild
Av jazoo
Åh, du måste visa hur det blir sen! Jag har alltid drömt om att sy ett lapptäcke, men inte tagit mig tiden. Någon gång i ett annat liv kanske...
Av Ponyo
jazoo skrev:Åh, du måste visa hur det blir sen! Jag har alltid drömt om att sy ett lapptäcke, men inte tagit mig tiden. Någon gång i ett annat liv kanske...
Absolut! :tumup:
Har stora planer. Får se om jag ror i hamn allt.
Användarens profilbild
Av puppan
Jag vill också sy lapptäcke och jag har beställt tyg till två stycken. Tanken är att mina barn ska få varsitt.
Ska bara sätta igång också. :roll: :wink:
Av Ponyo
puppan skrev:Jag vill också sy lapptäcke och jag har beställt tyg till två stycken. Tanken är att mina barn ska få varsitt.
Ska bara sätta igång också. :roll: :wink:
Det är den svåraste biten. Köpa tyg var lätt :lol:
Jag sydde mitt med fyrkanter på maskin.
Men det var på tiden utan barn och när jag bodde hemma :lol:

Ändå pikade släkten mig och trodde att jag aldrig skulle lyckas.
Men klart blev det :twisted:

Men jag tyckte nog att det gick rätt hyffsat att få det jämt (rätt hyffsat :P )
däremot så tänkte jag fel nån stans så det är för kort och för brett...
+ att jag hittat knappnålar i det mååånga år efteråt.
Både hund, jag och sambo har stutsat upp mer än en gång. :oops: :lol:
Användarens profilbild
Av teres
Det finns ju så otroligt många sätt att sy ett lapptäcke på att om man tycker det är svårt att få fyrkanter att passa ihop fint så går det ju lätt att undvika. Man kan sy block som sedan sitter ihop med en större bit helt tyg, man kan sy på en färdig panel, massa olika storlekar på blocken etc.
Några av de lapptäcken jag sytt (jag har inte uppdaterat den sajten på 3 år minst) finns här http://community.webshots.com/user/fresiabj
om du är intresserad, det är alla möjliga olika tekniker och storlekar på dem, från dubbelsäng till vagga.
Jag blev så inspirerad av dom fina kuddarna att jag sydde denna idag.
Bild
Nu ska den bara få någon sorts baksida och sen hamnar den i soffan :D
Jag har mindre bitar än på inspirationsbilden eftersom det är sytt av en massa gamla mattrasor och sen är det till en stor kudde 60x60.
Bild
Jag har inte riktigt den nogrannhet som krävs för vanliga lapptäcken men denna tekniken var verkligen jätterolig och passade mig perfekt!

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?