Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cinnamon
Cillan skrev:Jag försöker göra samma stickning som när man gör mössan fast inte att den sitter ihop. Alltså det ska bli en halsduk och man ska kunna göra det på en rund. Jag antar att det är slätstickning då.
När man gör slätstickning och inte stickar runt måste man sticka (eller påta) räta maskor på ena sidor och aviga på andra för att det ska bli rätt.
Användarens profilbild
Av Cillan
Men det står det inget om i beskrivningen. Det är nästan så jag har lagt ner det här med handarbeta, jag får ju inte ens till quick knit. Jag skulle vilja kunna sticka fina tröjor, filtar med mera men jag har inte det tålamodet och så trodde jag att detta skulle vara något för mig.

Hur gör man så som du menar då?
Användarens profilbild
Av SoFaD
har 2 olika storlekar men inte provat dem än. måste ju bara prova att göra mössor till barnen!!
Av Mysgrisen
Jag håller på att bli tokig på hälen!

När det står att man ska sticka tolv pinnar i tre "varv", betyder det tre gånger fram och tillbaka eller tre gånger åt var sitt håll?
Användarens profilbild
Av Suskiv
Mysgrisen skrev:Jag håller på att bli tokig på hälen!

När det står att man ska sticka tolv pinnar i tre "varv", betyder det tre gånger fram och tillbaka eller tre gånger åt var sitt håll?
Tre gånger åt var sitt håll.
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag är tokig på halsduk på rund ring :duh:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Jag har gjort väldigt mkt på påtringar. :D Och tycker de är toppen! :tumup:
Ngr tips som jag gärna hade fått i början är bla att inte använda för tunt garn. Då blir det för löst och liksom lite sladdrigt.
Ullgarner är kalas! Eller så kan man använda dubbel tråd. Eller helt enkelt göra dubbla varv, alltså använda sig av tre varv istället för två.
Och som med all stickning och virkning så får man inte påta för hårt eller för löst. :wink:

Vill man ha tag i mer mönster än de som finns på Panduro så kan man googla på quickknit. Ännu mer hittar man om man söker på Loomknitting. (påtring heter loom på eng)

Youtub har massor med små filmer med tips på hur man gör. :D
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Cillan skrev:Jag är tokig på halsduk på rund ring :duh:
Får du inte till det?
Om du googlar quickknitt eller loomknitting som det också heter så kan du hitta många bra tips på hur du ska göra. :D Ska jag försöka föklara hur du gör eller kollar du där?
Användarens profilbild
Av Cillan
McMorrigan skrev:
Får du inte till det?
Om du googlar quickknitt eller loomknitting som det också heter så kan du hitta många bra tips på hur du ska göra. :D Ska jag försöka föklara hur du gör eller kollar du där?
Jag får till mössan, har väl inte riktigt hittat rätt i hur hårt man ska göra men det är ju en annan sak, men när jag köpte ringen (den gula) sa hon i affären att man kan använda den till väldigt mycket, tex halsduk och även benvärmare fast då får man ju sätta ihop dem sen eftersom de blir ju inte runda.

Jag skulle gärna vilja hitta en film på hur man gör halsduk på ring. Jag har en beskrivning men där står det att man ska bara göra varannan gång på pinnarna längst ut och den ser inte likadan ut som när jag gör mössan. Det blir mer zick-zackmönster när jag försöker göra halsduken än när jag gör mössan.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Halsduk på rund ring finns det här bland annat.

Jag har en hög med länkar på massa olika saker någonstans.
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Cillan skrev:
McMorrigan skrev:
Får du inte till det?
Jag får till mössan, har väl inte riktigt hittat rätt i hur hårt man ska göra men det är ju en annan sak, men när jag köpte ringen (den gula) sa hon i affären att man kan använda den till väldigt mycket, tex halsduk och även benvärmare fast då får man ju sätta ihop dem sen eftersom de blir ju inte runda.

Jag skulle gärna vilja hitta en film på hur man gör halsduk på ring. Jag har en beskrivning men där står det att man ska bara göra varannan gång på pinnarna längst ut och den ser inte likadan ut som när jag gör mössan. Det blir mer zick-zackmönster när jag försöker göra halsduken än när jag gör mössan.
Zick-zack blir det för att man vänder arbetet. Det kan man få bort genom att snurra tråden åt andra hållet.

Det där med varannan...
Prova att göra så här:
Snurra tråden runt 10 pinnar. För att kunna påta nu så måste du ju få tråden tillbaka så du får två trådar på varje pinne, eller hur?
Lägg tråden runt den elfte ett varv och sedan tillbaka över de 10 du redan har gjort. Nu har du 10 st med 2 varv och en längst till höger med 1 tråd.
Lyft över den understa på allihopa. Nu har du gjort ett varv.
Nu hänger tråden från pinnen längst till vänster. Gör inte ett var över den första utan börja på pinne nr 2. Snurra hela vägen och lyft sedan av den understa tråden på allihop. Nu har du gjort två varv.
Nu hänger tråden från den 11:e piggen. Börja då snurra från den 10:e. Osv.... Prova och se om du är med!

Anledningen att man bara på vart annat varv gör dubbelt på sista och första är att annars blir kanterna större än det innanför eftersom man då gör dubbelt. Är du med? :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?