Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har en Husqvarna Prelude som är tre år gammal. Jag har använt den sparsamt under de åren, men nu på senare tid har jag börjat sy mer regelbundet. När jag syr har jag så himla svårt för att få rätt trådspänning.

Jag har precis haft den på service och mr Symaskinsreparerare sa att det var skräp vid trådspännaren, men det är nu borttaget. Så glad i hågen över den nyservade maskinen satte jag igång och sydde en mei tai. Men det är fortfarande svårt att få till spänningen. Hur känslig ska en maskin vara egentligen?

Nu sydde jag bara raksöm, men i vilket fall så kunde jag aldrig ha den på mer än 2. Den går upp till 8, tror jag. Ska det verkligen vara så? Vid 2-tillfället hade jag 7 lager tunt bomullstyg och två lager fleece. :siishah:

Nån som är en hejare som kan förklara för mig? :rodna:
Senast redigerad av gurkan den fre jul 17, 2009 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
kanske kan du be någon hjälpa dig kolla undertrådsspänningen (det är lite klurigt har jag för mig, man skruvar på någon skruv på spolhållaren eller vad det heter)? jag antar att det är spänningen relativt varandra (alltså över och under) som måste matchas.
AnnaBanana skrev:kanske kan du be någon hjälpa dig kolla undertrådsspänningen (det är lite klurigt har jag för mig, man skruvar på någon skruv på spolhållaren eller vad det heter)? jag antar att det är spänningen relativt varandra (alltså över och under) som måste matchas.
Ah! Det ska jag kolla upp!

Tack! :D
De vanligaste felen till att trådspänningen är galet brukar vara (förutom fel inställning) ; felaktigt trädd maskin, felaktigt spolad undertråd, smutsig maskin, nålen (trubbig, böjd, fel storlek för materialet)

Om du skruvar på undertrådsspänningen, sätt en liten prick så att du vet var du startade och skruva inte mer än 1 / 8 varv i taget!

Tänk dig trådspänningen som en dragkamp mellan över och undertråd där de behöver vara lika starka för att få till ett bra stygn. Tittar undertråden upp är det övertråden som är för stark och kommer övertråden ned under tyget är den för svag.
Efter din beskrivning låter det som övertråden är för stark? Ställ den på 4 och skruva försiktigt på undertrådsspänningen 1/8 varv i taget, sedan provsyr du mellan och kollar. När du provsyr, sy med ett stygn på ca 2mm, genom två lager med bomullstyg, ex lakansväv eller liknande. Ta det material du vanligast använder. Sy en bit och var noga med att pressarfoten är helt nedfälld (trådspänningen släpper när foten är uppe) och att maskinen är korrekt iträdd, med ny nål. Ha olika färger uppe och nere på maskinen och granska sömnen nogrannt mellan varje justering.
teres skrev:De vanligaste felen till att trådspänningen är galet brukar vara (förutom fel inställning) ; felaktigt trädd maskin, felaktigt spolad undertråd, smutsig maskin, nålen (trubbig, böjd, fel storlek för materialet)

Om du skruvar på undertrådsspänningen, sätt en liten prick så att du vet var du startade och skruva inte mer än 1 / 8 varv i taget!

Tänk dig trådspänningen som en dragkamp mellan över och undertråd där de behöver vara lika starka för att få till ett bra stygn. Tittar undertråden upp är det övertråden som är för stark och kommer övertråden ned under tyget är den för svag.
Efter din beskrivning låter det som övertråden är för stark? Ställ den på 4 och skruva försiktigt på undertrådsspänningen 1/8 varv i taget, sedan provsyr du mellan och kollar. När du provsyr, sy med ett stygn på ca 2mm, genom två lager med bomullstyg, ex lakansväv eller liknande. Ta det material du vanligast använder. Sy en bit och var noga med att pressarfoten är helt nedfälld (trådspänningen släpper när foten är uppe) och att maskinen är korrekt iträdd, med ny nål. Ha olika färger uppe och nere på maskinen och granska sömnen nogrannt mellan varje justering.
Tack! :urule:

Shit vad avancerat... Jag tror inte ens att jag hittar undertrådsspänningen i den kortfattade manualen. Kanske bäst att ringa mr Reparerare...
Hur ser det ut vid undertråden, lägger du spolen liggandes i en korg eller stoppar du in den i en annan större spole innan du ställer in den i maskinen? (beror på hur gammal maskinen är) På många av de nyare Huskvarna så lägger man in spolen, om du tar ut spolen, sedan lyfter/skjuter bort stygnplåten kommer du åt spolkorgen som man bara lyfter ut, precis på framsidan (oftast) där man trär tråden sitter en liten skruv, det är den som man spänner åt, vrid åt samma håll som klockan för att spänna.
Jag ringde mr Husqvarna och han tyckte jag skulle köpa lite dyrare tråd. :oops:

Det var inga som helst problem med spänningen när han hade sytt med en Gütermann-tråd.
Kvalitetstråd är bra! Billig tråd kan vara så taskigt gjord att den sliter onödigt på maskinen, förutom att den dammar, är ojämn (och ger trådspänningsproblem) och ful söm.

Jag använder bara kvalitetstråd i mina maskiner, om man jämför kostnaden för tråden jämfört med maskinerna kostat och hur mycket jag lägger på tyger bla känns det ju dumt att vara snål med tråden liksom.
Pinsamt. Mycket mycket pinsamt. Jag har trätt undertråden fel. :oops: :oops: :oops:

Men nu är problemet löst! :vågen: :vågen: :vågen:

Och jag hade visst kvalitetstråd från Mölnlycke - som mr Husqvarna tyckte var bra.
gurkan76 skrev:Pinsamt. Mycket mycket pinsamt. Jag har trätt undertråden fel. :oops: :oops: :oops:

Men nu är problemet löst! :vågen: :vågen: :vågen:

Och jag hade visst kvalitetstråd från Mölnlycke - som mr Husqvarna tyckte var bra.
skönt att det är löst nu iallafall :D
Måste tassa här, det där med undertrådsspänningen skulle kunna göra underverk på min nya maskin, som jag knappt använder för att det inte går att få snygg söm på den hur man än försöker.

använder hellre min urgamla Bernina record 730 från 60-talet :D det är riktiga grejer! Med automatisk trådspänningsreglering :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?