Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Bara en nyfiken fråga - men innan ni syr tvättar ni alltid tyget då??

Sen undrar jag om man i princip kan använda vilket microfleece som helst till lager 1 på en tygblöja, hittade nämligen en rearulle på en affär där de sålde för 50kr/m
Maddemoa skrev:Ja, jag tvättar oftast. Vore ju synd om jag kämpat med ett plagg och att det sedan krymper så det inte kan användas.
Misstänkte det, fick nämligen en stor laddning tyg idag och det bara kliar i fingrarna att dra igång å har inte "tid" att vänta på tvättmaskinen :lol:
Jag tvättar i princip alltid. Idag skulle jag dock sy ett par muddbyxor och hade ingen tvättad muddväv, så velouren är tvättad men inte muddarna.

De blev dock alldeles för slappa, så det gör inget om de krymper lite ;)

Men allvarligt talat, tyget kan du dra sig olika mycket på olika ledder också, om det krympte lika mycket överallt så vore det väl ingen fara, man kunde ta i lite extra bara. Men risken är att ett plagg kan bli lite skevt och vint och det är ju inte alls roligt. Förutom att det kan bli för litet.

Ang tygisar och mikrofleece - det viktiga är att kolla att fleecen släpper igenom vatten. Vissa fleecetyger är preppade så att de skall stå emot vatten och då blir det ju inget bra i en tygblöja. Tag med en vattenflaska och kolla lite i ett hörn, i smyg, innan du köper ;) Annars ja, du kan använda i princip vilket mikrofleece som helst. :tumup:
Jag tvättar inte PUL & fuskmocka/microfleece..men allt annat. Ang. microfleece går det bra om den inte är behandlad för att inte bli "noppig"..då funkar släpper den inte igenom väta som den bör om du ska ha den i blöjor. Men det brukar stå på lappen på rullen om den är anti-pill behandlad :)
jazoo skrev:Jag tvättar i princip alltid. Idag skulle jag dock sy ett par muddbyxor och hade ingen tvättad muddväv, så velouren är tvättad men inte muddarna.

De blev dock alldeles för slappa, så det gör inget om de krymper lite ;)

Men allvarligt talat, tyget kan du dra sig olika mycket på olika ledder också, om det krympte lika mycket överallt så vore det väl ingen fara, man kunde ta i lite extra bara. Men risken är att ett plagg kan bli lite skevt och vint och det är ju inte alls roligt. Förutom att det kan bli för litet.

Ang tygisar och mikrofleece - det viktiga är att kolla att fleecen släpper igenom vatten. Vissa fleecetyger är preppade så att de skall stå emot vatten och då blir det ju inget bra i en tygblöja. Tag med en vattenflaska och kolla lite i ett hörn, i smyg, innan du köper ;) Annars ja, du kan använda i princip vilket mikrofleece som helst. :tumup:
~fnissar~ kan ju låta min ena småtting bara droppa lite ur sin flaska så ser det inte så hemskt ut... sen att jag inte har koll på mina barn är ju en annan femma :app: Men jättetack för tipset :-)

Jo jag hade på känn att det inte var så bra att sy på men man blir ju så sugen å sen blir det många tvättar för var både ljusa och mörka tyger och 40 och 60... ~snyft~ nåja jag har ju iofs lite tyg att börja med .. du när jag ändå ställer dumma frågor, brukar du zickzacka innan du tvättar??
Shuna76 skrev:Jag tvättar inte PUL & fuskmocka/microfleece..men allt annat. Ang. microfleece går det bra om den inte är behandlad för att inte bli "noppig"..då funkar släpper den inte igenom väta som den bör om du ska ha den i blöjor. Men det brukar stå på lappen på rullen om den är anti-pill behandlad :)
Ah tack till dig oxå :-) Tror inte det stod så på lappen och 50:- är ju ett grymt bra pris... då ska jag nog slå till :-) Nu väntar jag ju bara på lastinet :wink: och sen lite bambufleece eller liknande... :app:
he77na skrev: du när jag ändå ställer dumma frågor, brukar du zickzacka innan du tvättar??
Det finns inga dumma frågor :this:

Nej, jag brukar inte zigsacka (öh, hur stavas det egentligen?) innan jag tvättar. Jag tycker inte att det finns någon poäng med det, eftersom man ju klipper till bitarna efter tvätten.
jazoo skrev:
he77na skrev: du när jag ändå ställer dumma frågor, brukar du zickzacka innan du tvättar??
Det finns inga dumma frågor :this:

Nej, jag brukar inte zigsacka (öh, hur stavas det egentligen?) innan jag tvättar. Jag tycker inte att det finns någon poäng med det, eftersom man ju klipper till bitarna efter tvätten.
HIHI jo lite dumma frågor finns det, känner mig som en nybörjare var så många år sedan jag sydde ordentligt å då vart det "bara" lapptäcken och där behöver man ju inte fundera på samma sätt...

tss neh jag har nog sett oändligt många stavningar på det där ordet, sicksack, zickzack, zigzag å så din då.. nå huvudsaken är ju att folk vet vad man menar..

Anser inte heller att det är en poäng men vår lärare i syslöjden tvingade oss alltid att zickzacka innan vi ens klippte ut ett mönster.. ~suck~
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?