Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillblomma
Hej Experter!
Nu har jag ju inte ens börjat än, men idag fick jag ett litet paket med färdigklippta bitar från http://www.trollunge.com/
Och då började jag fundera på hur man egentligen syr med tvillingnål, och började :hopmad: att jag inte har min bruksanvisning kvar, och hur det nu var så hamnade jag på Husqvarnas hemsida och violá, där fanns ju jättemycket roliga pryttlar! Utom just bruksanvisningar då då, men ändå...
Tex en sån här fållvikare!
http://www.husqvarnaviking.com/se/acces ... =412017645
Måste ju vara perfekt för en sån som jag som gärna fuskar med nålar och pressning, men funkar den? Det går kanske bara med lite styvare tyger, inte trikå och veluor och så? Nån som vet?
Eller en sån här... En rynkfot http://www.husqvarnaviking.com/se/acces ... =412347345
Eller kanske en bandkantare, eller kantbandare?
http://www.husqvarnaviking.com/se/acces ... =411850445 Tror jag sett en sån i nåns blogg här?
Eller en resårutsträckargrejpressarfot... http://www.husqvarnaviking.com/se/acces ... =412466445

Om man bara syr litegrann för skojs skull är nåt av det här värt att investera i? Är det dyra "proffs"grejer eller nåt som en hemmafixare kan unna sig för att slippa det trista med sömnaden, typ vika, nåla och pressa...

//A - latmask
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag tror jag har alla de där du räknade upp, min symaskin köpte min far begagnad när jag var sådär 9-10 år.

Fållvikaren har jag använt litegrann, inte så dum. Det var dock länge sedan, på tyg av typ lakansvävstjocklek. Har aldrig testat på trikå.

Om du bor i Uppsala kan du få låna och testa mina pressarfötter, för att kolla om det är något du tycker värt att investera i :wink:
Av Jinxan
Kan pressarfötter passa flera maskiner? Jag har någon konstig okänd symaskin med diverse pressarfötter, bland annat en "fållvikare", dvs en jättedålig fållvikare som absolut inte fungerar.
vore kul om man kunde ha en som faktiskt gjorde sitt jobb :roll:
Användarens profilbild
Av Be-Linda
JinxLinda skrev:Kan pressarfötter passa flera maskiner? Jag har någon konstig okänd symaskin med diverse pressarfötter, bland annat en "fållvikare", dvs en jättedålig fållvikare som absolut inte fungerar.
vore kul om man kunde ha en som faktiskt gjorde sitt jobb :roll:
Tass tass...

Skulle verkligen vilja ha lite såna häftiga fötter!
Användarens profilbild
Av florin
Jag har en fållvikare till min husqvarna och jag avskyr den. Det är svårt att få det bra.

Kantbandare är super om man syr raka längder men inte om man syr små grejor. Då blir det bara pilligt och det går inte att sy i svängar med den.....

Vill du prova fållvikare för husqvarna får du gärna köpa min för halva nypriset.

Är det nått särskillt du behöver bruksanvisningar till? Hjälper gärna till om jag kan.
Av Lillblomma
Så om man ska sy barnkläder har man kanske inte så stor användning av bandkantare, eller, jo, till kanske allt utom halslinningen... Men det funkar alltså med mjuka trikå och muddtyger... Intressant... Men en fållvikare är kanske bäst till gardinsömnad. Och det är nog ett tag till gardinsömnad står på menyn här...
Är det dyrt med bandkantare?

Och ang bruksanvsning... Det är en Husqvarna Classica 95, ca 20 år gammal. Jag antar att det är därför det är svårt att få tag på den... Och jag vet egentligen inte riktigt vad det är jag undrar över... Mer än att jag tycker att det kanske vore bra att kolla igenom den, det finns kanske en massa bra tips och trix som jag inte har en aning om. Precis som jag för bara nån månad sen förstod att man visst kan sy trikå och andra elastiska tyger med den fast det inte är en overlock!
Ja och så kanske lite allmänna tips om sömnad med tvillingnål och klädsömnad, men jag har fått massor av kunskap från alla era fina bloggar, det är främst kanske inställningar på maskinen och så som skulle kännas lite säkrare om jag hade en brux.
Dessutom har jag ju köpt färdigklippta delar som mitt allra första projekt, för att slippa leta och hitta bra mönster (vilket ju inte verkar helt lätt) så jag har inga spillbitar att träna på.
:hmm: Inte så genomtänkt kanske...

//A
Användarens profilbild
Av Kaja
florin skrev:Jag har en fållvikare till min husqvarna och jag avskyr den. Det är svårt att få det bra.

Kantbandare är super om man syr raka längder men inte om man syr små grejor. Då blir det bara pilligt och det går inte att sy i svängar med den.....
Har använt min fållkantare typ 1 gång. Håller med om bandkantare för raka längder. Inget pill. Kan vara krångligt nog att få det att funka på raksträckor. Jag har dock en justerbar bandkantare som jag tror är bättre än den du visade. Kostade 200-260 kronor hos HQ. Fållfoten gick gissningsvis på runt en hundralapp eller så.

Snedslåvikaren borde INTE fungera med mudd. Jag har visserligen inte testat, men det är så trångt så det måste nog vara VÄLDIGT tunn mudd för att det ska funka. Den jag har kräver också förvikta band...
Av Lillblomma
ÅH!
Skrev just ett långt inlägg med det försvann... Men det gick i korthet ut på att kassan varken tillåter nya pressarfötter eller ens lite begagnade spillbitar att träna på. Det är inte klokt vad fattig man blir av att vara föräldraledig!!! Eller så är det vi som lever över våra tillgångar... Går i konkurs varenda månad just nu känns det som. :cry:
Så tack florin men just nu får jag tyvärr tacka nej...

//A
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?