Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag köpte allt om handarbete... där fanns mönster på raglanärm tröja, precis vad jag letat. Min skrutta är 2 år drygt så jag gick efter mönstret för tvåring. Och det blev ett cirkustält. Blev lite småsur sådär och klippte upp alla sömmar igen och tog och ändrade mönstret. Minskade alla mått med 3 cm! Varje bit blev alltså 6 cm mindre. Och så sket jag i den rekomenderade sömnsmånen på 1 cm. Alltså 4 cm mindre på varje sida än vad det skulle vara enligt mönstret. Och den blev så mycket bättre i storlek! Fortfarande lite stor i halsen, men nu sitter den alla fall uppe! Jag kortade halsmudden med mer än 12 cm.

Om man då tittar efter deras rekomendationer, så blev det här en tröja för någon på nio månader. Hellu?

Jag menar, jag är inget mattesnille och jag är ingen hejjare på att sy. Men.... :siishah:

Varför är mönster så in i bombens missvisande? Embla har 92 i köp-tröjor, då borde jag väl kunna göra en tröja för en tvååring utan att behöva minska så mycket? Eller är det jag som är lost (skulle ju inte förvåna mig) och missar något?

Förklara för mig!
melon skrev:Jo, många mönster är väldigt stora. Jag brukar mäta påbarnet och sen mäta på mönstret, går aldrig efter deras strl längre. Och sen ritar jag eget. :wink:
Men varför gör de så? Är det inte helt meningslöst att skicka med mönster då om de ändå inte stämmer?
Ja vissa mönstertidningar (eller de flesta kanske?) har galet stora mönster. Även mönstrena från 70-talets mönsterböcker är större, MEN där står det också angivet, precis som Kosmos säger, att en stl 92 skall räcka FRÅN stl 92 och upp till 98 (d v s stl 92 är 2-3 år, medans jag upplever att stl 92 i butik är 1½-2 år, 98 2-3 år osv, och där tycker jag faktiskt att 70-talsböckerna har en STOR poäng). Så när jag syr till mina barn så har jag alltid sytt den stl som ligger närmast deras längd, d v s minstingen som nu är kring 90 cm har jag börjat sytt 92:or till aldeles precis och då är det med växtmån.
Galna mönster är det i Ottobre också, de verkar aldrig följa ngn standard utan mönstren kan variera enormt i storlek så man får ALLTID mäta ordentligt själv och framför allt är de korta i livet på tröjor, men breda. Byxor är lika illa (visserligen har jag en smal snart 6-åring, men hallå, när man valt en förlängd 98 och barnet fortfarande drunknas i plagget då är det galet).
Himla skumt.... Inte så kul för såna som mig som inte kan ett skvatt om mönster :| . Då får ju alltså ni som kan sy och kan göra mönster starta en tidning som vi nybörjare faktiskt kan gå efter! :vågen: :lol: :wink:
Jo, mönster kan vara lite tokiga ibland.

Jag sydde byxor och tröja i kanintyget till Martina från Ottobre, byxorna var en tjejmodell som jag kortade, de blev bra. Tröjan sydde jag från ett pojkmönster, samma storlek men det blev tokstort! Man kan ju tycka att centilong är centilong, oavsett kön, men så är det tydligen inte... :roll: Min slutsats från den sömnaden blev: en pojke som är 92 cm lång är minst fem, gärna tio cm längre och cirka tio kilo tyngre än flickor som är 92 cm... :Hahaa:
Jag tycker att rörelsevidden borde skrivas ut på mönstrena! Då ser man hur stort/litet plagget är mot de "stumma" måtten som storlekarna räknas ut från :tumup:

Tyvär tycker jag att det är aldeles för mycket rörelsevidd på både burdas och stils köpemönster också! (Åtminstonne till vuxna, har bara sytt barnkläder från ottobree som blev :twisted: ) Jag sydde en klänning till mig efter ett brudklänningsmönster och jag skulle då ha storlek 40 enligt tabellen... Gissa hur mycket jag fick prova in, sy om och klippa bort :roll:
Användarens profilbild
Av Zai
mist skrev:Himla skumt.... Inte så kul för såna som mig som inte kan ett skvatt om mönster :| . Då får ju alltså ni som kan sy och kan göra mönster starta en tidning som vi nybörjare faktiskt kan gå efter! :vågen: :lol: :wink:
Det här vore ju toppen :vågen: Jag får psykbryt om jag måste nuffra ut ett mönster själv, det slutar med att jag syr på måfå, allt blir fel, sprätt sprätt och så börjar det om.
Jag har slutat köpa mönster. Det blir aldig någonsin bra.

Ett tips ät att ta ett par nyss urvuxna brallor eller tröja och klippa upp i sömmarna och sedan lägga till lite där kläderna blivit för små. På As kläder är det nästan bara på längden jag behöver ända jämt. På bredden har han nog haft samma storlek sedan han slutade med blöja...
Kan hålla med om att det är irriterande med mönster som inte stämmer. Tror att många, även jag, till slut modifierat ett favoritmönster som man sedan håller sig ganska mycket till. Jag mäter mina små troll, och skriver upp måtten i en bok för att ha dem när jag ska kolla mot ett mönster. Ex armlängd eller rygglängd. (jag syr när de sover, inte så poppis om jag då skulle komma med måttbandet...)

Tror att oavsett hur man fixar med ett mönster hade det inte alltid funkat eftersom antalet medelbarn är väldigt litet.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?