- sön mar 01, 2009 22:12
Jag köpte allt om handarbete... där fanns mönster på raglanärm tröja, precis vad jag letat. Min skrutta är 2 år drygt så jag gick efter mönstret för tvåring. Och det blev ett cirkustält. Blev lite småsur sådär och klippte upp alla sömmar igen och tog och ändrade mönstret. Minskade alla mått med 3 cm! Varje bit blev alltså 6 cm mindre. Och så sket jag i den rekomenderade sömnsmånen på 1 cm. Alltså 4 cm mindre på varje sida än vad det skulle vara enligt mönstret. Och den blev så mycket bättre i storlek! Fortfarande lite stor i halsen, men nu sitter den alla fall uppe! Jag kortade halsmudden med mer än 12 cm.
Om man då tittar efter deras rekomendationer, så blev det här en tröja för någon på nio månader. Hellu?
Jag menar, jag är inget mattesnille och jag är ingen hejjare på att sy. Men....
Varför är mönster så in i bombens missvisande? Embla har 92 i köp-tröjor, då borde jag väl kunna göra en tröja för en tvååring utan att behöva minska så mycket? Eller är det jag som är lost (skulle ju inte förvåna mig) och missar något?
Förklara för mig!
Om man då tittar efter deras rekomendationer, så blev det här en tröja för någon på nio månader. Hellu?
Jag menar, jag är inget mattesnille och jag är ingen hejjare på att sy. Men....

Varför är mönster så in i bombens missvisande? Embla har 92 i köp-tröjor, då borde jag väl kunna göra en tröja för en tvååring utan att behöva minska så mycket? Eller är det jag som är lost (skulle ju inte förvåna mig) och missar något?
Förklara för mig!
Mamma till älskade Embla 070122