Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ingetora
Blåbär? Det blir ju rödlila, eller grålila beroende på hur mycket du har. Jag är inte jättebra på att växtfärga, men tror att det är ganska viktigt att du först förbereder färgbadet och typ kokar dem och silar av, för annars kommer det fastna små bitar av blåbär på tyget och bli fläckigt. Jag färgade med te en gång och då blev det ju så. Där tebladen fastnade blev det mörkare.

Ju varmare temperatur du har när du färgar desto bättre fäster färgen. Sen ska man väl binda med massor av salt, eller behövs inte det när man växtfärgar? :hmm:
Av Christer Romson Lande
Jag har väldigt lite koll på färgning, men jag trodde att de främsta sätten att färga röda och lila nyanser var med krapp (en växt?) och koschenill (en lus?, osäker på stavningen).
Av FiaLisa
Den där lusen kommer jag ihåg att min mamma färgade med när jag var liten.
Användarens profilbild
Av aneeha
jag tror det finns spindelskivlingar som ger urhäftiga lila färger, men vet jag hur de ser ut? ... neeeej :oops:

länk till nån som vet mer: http://hem.passagen.se/hjordis/
Användarens profilbild
Av Yonez
tack för tipsen, tyvärr är det rätt mycket jag skall färga så känns som om jag får tillbringa sommaren i skogen om jag skall få i hop tillräkliga mängder :-)
Användarens profilbild
Av melon
Jag läser just nu "Växtfärgning" och enligt de kan ma få blåaktigt röda färger med bl.a. koschenill eller krapp/koschenill. Det ska förbetas med alun och vinsten. En sida där man kan köpa växtfärger: http://www.gudrunsullbod.com/katalog1.htm
Användarens profilbild
Av trollmamma
Rödbetor då??? dom fäller fägr om inte annat !!! eller ???
Användarens profilbild
Av tinaw
Krapp och koschenill säger jag också. Och rödmåra väl. Men ärligt talat är rött och lila inte de mest tillgängliga växtfärgerna om man säger så. Det är därför de var färger för rika förr.
Användarens profilbild
Av Yonez
rödbetor låter ju bra, men har fått för mig att det i någon tidigare tråd var någon som färgade med det och då blev det orange.
(Kanske skall göra det enkelt för mig och färga med köpfärg :hide:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?