Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av miom
Jag ska sy i fårskinn för första gången. Alltså päls med skinn. jag har klippt ut rundlar och ska sy fast tyg på baksidan och eventuellt också ha ett mjukt mellanlägg. Det ska bli tre runda platta dynor till en träbänk.
Vad ska jag tänka på? behöver jag zikzacka skinn? En bit är lite skör..... kan Zzikzakande hindra attskinnet spricker eller kan det skapa en spricka om jag zickzackar? jag behöver skarva lite i en rundel också. Är det bara att göra som om jag syr ihop tyg?

Och slutligen. behövs det särskild nål i symaskinen? skinnet är inte så tjockt.

:oops:
Användarens profilbild
Av glis
Jag skulle sytt för hand. De som syr i päls proffesionellt har ju typ overlock-maskiner med rullar istället för pressafötter... För hand använder du skärande skinnål.
Det som är lurigt med maskinsömnaden är bl. a att skinnet liksom klibbar fast i pressarfoten så risken är att det drar sig.
Skall du ha tyg på så kolla möjligheterna att limma det mot skinnet, särskillt på den sköra biten. Men limmet får ju inte gå igenom tyget...
Användarens profilbild
Av florin
Jag har sytt fårskinn senast igår och jag tycker det är lättast för hand. Det går lätt sönder, tråden skär gärna sönder skinnet...
Om du syr på maskin så sy med sånga stygn och en ordentlig sömnsmån. Oavsett om du syr för hand eller på maskin behöver du särskillda nålar.
Den söra biten kan du förstärk agenom att limma fast tt stadigt tyg på skinnest insida innan du syr, ev kan du ju göra så runt kanten på alla bitar för att vara säker på att det inte ska gå sönder. Då minskar ju risken för att skinnet ska gå sönder.
Av sarah*
jag pratade en gång med en tjej som syr och säljer mycker skinnprodukten, hon syr på vanlig maskin och ABSOLUT inte med skinn nål. hon använder vanlig nål i grövre modell typ 90 el 100.
Användarens profilbild
Av miom
tack. limma fast ett tyg bakom det sköra var en bra idé. för hand? :? Det kanske är bra. får prova lite. jag har lite spillbitar.
Användarens profilbild
Av miom
Jag har funderat lite till. Om jag ändå ska limma en del av fårskinnet så funderade jag på om jag itne ska limma allt och då funderade jag vidare....

Om jag först syr en tunnkudde, tänkte i svart bävernylon med lite fyllning inuti, och så limmar jag helt sonika på lamskinnet på ena sidan? Hur blir det? Textillim eller finns det läderlim? Hur håller det på lite längre sikt? Eller blir det bara knastrigt efter ett tag och trillar isär och ser fult ut? Jag har aldrig använt textillim faktiskt så jag har ingen aning hur det funkar.
Användarens profilbild
Av glis
Håller med Florin. Jag gick en skinnsömnadskurs i våras. De som höll den använde Casco Hobbylim, sådant där i flaska som ser ut som sådant vi hade i skolan på lågstadiet. Det gjorde de för att det fortsatte vara mjukt även när det stelnat. Själv hade jag nog använt kontaktlim, men det är för att jag har tillgång på det i jobbet.
Användarens profilbild
Av miom
grubbel grubbel :hmm:
Av Ponyo
miom skrev:grubbel grubbel :hmm:
Går det inte bra?

Säg till om du har någon stuvbit att sälja. Jag är ute efter två bitar att klistra på två skosulor.
Användarens profilbild
Av miom
Bubbi skrev:
miom skrev:grubbel grubbel :hmm:
Går det inte bra?

Säg till om du har någon stuvbit att sälja. Jag är ute efter två bitar att klistra på två skosulor.
Jag har bara börjat klippa i skinnet så jag har inte kommit så långt ännu. Grubblar över vad som är bäst att göra. och vad jag ska köpa för tyg osv. det är till vårt nya kök :D Vi har en bänkskiva monterad som en bänk längs ena väggen.

Det kan bli en bit över. vi får se. det ska bli tre dynor av två skinn.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?