Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Itis
Har inget, men jag har däremot färgat garn själv när jag var yngre :D
Användarens profilbild
Av mimmis
Itis skrev:Har inget, men jag har däremot färgat garn själv när jag var yngre :D
Har visst skrivit lite otydligt i mitt inlägg :oops: jag menar ju såklart om det är nån som har gjort det? Vill ja ha tips på vad som blir bra ( om mindre bara...)
Av Karin79
Mamasamueli skrev:Jag har bara snabb-testat att färga med lökskal och rödbetor. Jag var lite slarvig och det kokade stundtals, så garnet krypmte rätt rejält. ;) Men det blev fina färger! :D Jag hittade en bra bok på biblioteket som jag bläddrade i... vad den nu hette. Kanske borde låna den igen, jag har länge tänkt färga några vikisar med lite batikmönster! :D
ÅH! Batikvikisar! Jag snor den idén!! :)
Användarens profilbild
Av Itis
mimmis skrev:
Itis skrev:Har inget, men jag har däremot färgat garn själv när jag var yngre :D
Har visst skrivit lite otydligt i mitt inlägg :oops: jag menar ju såklart om det är nån som har gjort det? Vill ja ha tips på vad som blir bra ( om mindre bara...)
Oj, nu minns jag inte så mycket längre, men min mormor och farmor är rätt duktiga på det tror jag. Något speciellt du undrar över så kan jag fråga!

Minns dock att om du ska ha lila garn så använder du blåbär :D
Av Barakäringen
Passa på att plocka nu innan midsommar, det är nu det finns mest färg! tillexempel: BJörk (snorgul), brännässla (snorgrön), blåbärsris (knallgul), vass(grön), gran (grå), vitmårarot (röd), förutsatt att garnet är betat med alun, vilket är den mest miljövänliga betningsmetoden. Växtfärg fäster bra på animaliska fibrer som ull och siden, men mindre bra på bomull och linne.
Blåbär och rödbeta ger inte vidare hållbart resultat, eftersom de innehåller fettlösliga färgämnen. De används därför ofta till glass och annat ätbart som innehåller fett och behöver en fin färg.
Senast redigerad av Barakäringen den mån jun 04, 2007 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av melon
Hm, krångligt att frga tycke rjag, och inte vill jag hålla på med kemikalier hemma. Finns det inte färdigt växtfärgat att köpa?

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?