Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag har en mössa i 100% alpacka som sticks och klias, jag kan knappt använda den.

Är all alpacka stikigt eller har jag bara otur med min mössa. Tänkte på att mycket babyplagg stickas i alpacka och om det är stickigt så är det ju inte så snällt mot bebisar.
Användarens profilbild
Av elli
Min mor har stickat en kofta till N och den är je stickig.
N´s farmor stickar just nu på ett par ullblöjbyxor och de känns inte stickiga.

Har du testat att tvätta den de kanske är nått medel i den som stiks, min sambo blir yr och mår jätte dåligt i tyg och klädaffärer de måste ju vara nått i tygern, kanske kan vara nåt i mössan oxå?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Det alpacka som jag stickat i är från Garnstudio, och det är inte ett dugg stickigt utan jättemjukt och gosigt.
Användarens profilbild
Av Selman_73
Näe tror inte att alpacka i sig är stickigt, det beror nog på hur man behandlat fibern. Har känt på tyg med alpackalugg och det var jättemjukt. Å andra sidan är det som med mohairtyger med lugg d.v.s. har man använt den första ullen "kid" så är det hur mjukt och goooosigt som helst. Å dyrt förstås. Det är säkert likadant med garn. Ett vanligt ullgarn kan ju vara hemskt stickigt och otäckt och ett annat nystan kan vara hur fint och mjukt som helst.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Det låter ju bra. DÅ törs jag nig använda alpacka till bebiskläder. :)
Användarens profilbild
Av Selman_73
Har stickat flera bebishjälmar i Garnstudios garn "alpacka" och jag tycker inte de är så stickiga. Inte som ett garn i konstfiber förstås men väldigt mjukt för att vara en animalisk fiber (heter det så?).

http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... arn=Alpaca

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?