Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Bara några frågor:
*Vad har du för symaskin?
*Vad syr du?
*Symaskinshistoria

Helenes egna svar:
*Har nu en Husqvarna Viking Platinum 770, älskar min maskin!
*Syr mest barnkläder och sjalar, något vuxenplagg ibland
*Min första symaskin var en vit Singer från 60-talet. Fick den i julklapp och har haft med den i kabinen på ett flygplan. Det var en kanonmaskin, stark motor så det gick bra att sy i jeanstyg. Men begränsat med finesser: raksöm och sicksack (vilket reglerades med en spak). En dag slocknade dock maskinen och det började lukta bränt, så min Singer fick sluta sina dagar efter trogen tjänst i 40 år. :cry:
:arrow: PFaff Quilt expression, men vill ha en Janome 6600 också :oops:
:arrow: Broderimaskin Janome 300E, Elna Overlock och en gammal Singer trampmaskin (som funkar alldeles utmärkt)
*Vad syr du?
:arrow: Mest lapptäcken, men även lite till barnen, gardiner o annat smått o gott
*Symaskinshistoria
:arrow: Köpte min första Pfaff 1986 när jag pluggade och även overlocken är från den tiden. Båda har gått som tåget, men för ca 2 år sedan kostade jag på mig en ny Pfaff, när den gamla började strula med undertrådsspolningen. Elnan har jag fortfarande kvar. Och så köpte jag en broderimaskin också för det är ju kul att kunna brodera på kläder och lapptäcken :wink: :D
Helene-Gia skrev:Bara några frågor:
*Vad syr du?
*Symaskinshistoria
En Pfaff Hobby 307. Köpt för ca 10 år sedan - tjatade till mig den vilket föranlett min man att då och då surt kommentera att det vore ju bra om den användes... Jag har mest sytt gardiner och kuddfodral och sånt, och gjort lite lagningar (som undantagslöst misslyckats tror jag). Provade sy lite kjolar åt tjejerna när de var små, men det blev rätt kasst. :lol: Har också sytt en kjol och ett par byxor åt mig själv, av egenkomponerade mönster. Blev inte bra direkt, men heller inte så pjåkigt. Mitt stora problem är dels att jag förlagt instruktionsboken :roll: :roll: :roll: , och att jag saknar tillbehör. Det är svårt utan blixtlåspressarfot t.ex. Vill ha en sådan, och kanske en rullfållfot också. Jag ska testa att sy i trikå nu, men förstår inte vilka sömmar jag ska använda. :oops:

Jag är urusel på att sy, men vill vara duktig. Kan nästan sy raka sömmar. :roll:

Just ja, tillägg: det här är också den enda maskin jag haft.
Senast redigerad av bani den fre jun 08, 2007 13:12, redigerad totalt 1 gånger.

En Janome My Excel 4014

*Vad syr du?

Lite barnkläder, gardiner, haklappar, kulpåsar och annat smått och gott.

*Symaskinshistoria

Det är den enda maskin jag har haft. Den är köpt -99 och jag har egentligen aldrig varit nöjd med den. Det är alltid något som strular med den och en ny maskin står högt på önskelistan tillsammans med en overlock. :D
Vad har du för symaskin?
En Husqvarna Optima 190

Vad syr du?
Gardiner, kuddar, bärdon, kläder... mao lite av varje. Har en rejäl lista också på saker jag ska sy, som tygisar, tygbindor, barnskor, sele m m... :D

Symaskinshistoria?
Optiman är den enda maskin jag haft. Köpte den begagnad 2002 för en del av mina sommarjobbspengar. Skulle inte bli ledsen över en ny maskin precis 8) , men den funkar rätt så bra ändå.
Helene-Gia skrev:Bara några frågor:
*Vad syr du?
*Symaskinshistoria

* Janome 521

* syr nästan uteslutande barnkläder; hättor, skjortor, förklädesklänningar, mm. Ibland blir det en MT eller två. Några lapptäcken har jag också på mitt samvete. Lite nya vagnklädslar kan också hända...

* När jag fyllde 18 fick jag en beg symaskin av mamma. EVA, tror jag den hette. Vit metall, tung som attan och begränsad i sina funktioner. Men vad roligt vi haft tillsammans! :wink: Vi lekte tills för två år sedan, då maken tyckte att min trettionde födelsedag kunde firas med en ny symaskin! EVA bor nu i klädkammaren. Ibland tänker jag att om jag får ett hobbyrum nån dag så ska hon packas upp igen. Tänker att hon skulle passa bra till att sy dit ZaZi-märket på mina kläder. Det är ju alltid så trist att byta tråd bara för att sy dit märket. Så hon är inte pensionerad än. :wink:
Användarens profilbild
Av florin
Husqvarna Viking Platinum 770 som jag inte är nöjd med :-( Ojämn matning och för svag motor....

Janome MyLock 644D, jätte nöjd med denna!!!!

*Vad syr du?
Mestadels barnkläder och väskor men det blir annat oxå. Behövs nya kuddöverdrag, nya gardiner eller likanande syr jag det oxå.

*Symaskinshistoria
Dessa maskiner är de första jag äger själv. Då jag bodde hemma sydde jag lite på min mammas billighetsmaskin men det var inte alls roligt... Har dock sytt sen flera år innan skolålder, min farmor lärde mig sy egna dockkläder på sin maskin :lol:
Användarens profilbild
Av Pyron
- Husqvarna Emma och en janome overlock

*Vad syr du?
-mest barnkläder

*Symaskinshistoria
-Emman fick jag av min man när jag fyllde 25. Innan dess var jag utan.
Janomen köpte jag på mässan i malmö nu i mars. båda flitigt använda, men jag vill igentligen orka mer.
Användarens profilbild
Av zandrama
:?: Vad har du för symaskin?
:!: En husquarna Viking Lily

:?: Vad syr du?
:!: Mest barnkläder just nu. I perioder även vuxenkläder, lajvkläder, gardiner, kuddfodral, bärdon och leksaker.

:?: Symaskinshistoria
:!: Det här är min första maskin, köpt 2000 tror jag. Tyvärr har den börjat sy ojämna sömmar. :cry:
Jag drömmer om en overlock, och i höst fyller jag 25... 8)
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
jag har en Singer featherweight II och jag hatar den :lol: Det går att sy i max två lager tyg, man får inte använda annat än vanligt tunt bomullstyg och tillhörande tråd. undertråden bygger fågelbon och trasslar sig och vilken dag som helst går jag oh dödar ungraren som jag köpte den av *morr*
Användarens profilbild
Av Kaja
[quote="Emindith"]Vad har du för symaskin?
Husqvarna Viking Platinum 750 (tyckte mig inte ha råd med en 770...)

Vad syr du?
Allt möjligt. Först var det mest inredningsgrejer som kuddar, gardiner, dukar och sånt. Nu är det mycket barnkläder, kläder till mig och leksaker och sånt. På sistone så har det blivit en hel del ändringar av kläder också. Men, jag är i första hand problemlösare med maskinen. Jag hittar något som jag vill ha, men det är för dyrt, eller så hittar jag INTE det jag vill ha. Då åker maskinen fram. Snål, men med god smak...

Symaskinshistoria?
Jag fick en Husquarna av mamma när hon köpte en ny. Den hade vanliga sömmar och overlock, men inga elastiska sömmar. Därav att jag bytte in den mot en lite häftigare maskin när jag väntade barn. En kompis lånade ut i stort sett all barnutrustning till oss, så jag boade med att sy-sy-sy.

Jag sydde sönder en tidigare version av mammas symaskin när det var modernt med MÅNGA lappar på jeansen. De blev jättefina, men mammas maskin blev sig aldrig lik efter det... Jag försökte sy en del kläder också i tonåren, men jag växte så himla fort att jag aldrig hann att ta på mig dem innan jag hade vuxit ur dem.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Suskiv
Husqvarna Combina II

*Vad syr du?
Mest gardiner, bärsjalar, tygblöjor, lite kläder och bla en vagnsklädsel.

*Symaskinshistoria
Hemma hade vi en såndär uråldig grön Husgvarna som var ganska ok att sy på. Sen så fick pappa en begagnad brother som jag brände när jag lagade hans byxor. Den gick dock att laga som tur var. :roll:
När jag flyttade hemifrån så var jag utan maskin, fick senare en begagnad singer som inte ville fungera alls, den slet av trådar och bråkade mest hela tiden. Sen dog den.
Min styvmamma köpte en nyare symaskin till sig själv och jag fick då hennes gamla combina. Combinan går som en klocka trots att den är äldre än mig. Men saknar tyvärr trikåsömmar vilket gör att det inte är så jättekul eftersom jag just nu vill sy en del i trikå. Är sugen på en overlock, men ekonomin sätter stopp. :(
Av eamane
En Husqvarna 105, var tvungen att kolla :) visste den var vit och blå :)
*Vad syr du?
Syr allt! Sjalar, barnkläder, vuxenkläder, väskor, lakan osv...
*Symaskinshistoria
Började sy som tonåring på mammas gamla Bernina och köpte min egna för ca 10 år sen. Drömmer om en broderimaskin och en overlockmaskin dock... Kommer väl få fortsätta drömma ett bra tag!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?