Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av wildaa
Nu har jag gjort ett av mina experiment :D tyvärr blev det inte så lyckat som jag hade hoppats på..... jag stickade ett vackert tyg i gråskalor av 100% ullgarn, filtade det lätt i torktumlaren och satte mig att sy.....jo det gick JÄTTE bra det bidde en såååååå snygg ringsjal, varm och skön och jag tänkte perfekt nu till vintern för att inte behöva bylsa på så mycket. Har ju ingen baby att testa med men jag prövade med dottern som väger 18 kg och hon hängde nere vid knäna :x Lite svårt att gå då..... jag spände och donade men sjalen töjer sig bara för mycket.... tänkte då att jahg skulle prova med något mer babyviktigt och lassade i vad skafferiet hade att erbjuda och kom upp i ca 5,5 kg och då hängde den helt ok...men man vill ju kunna använda sjalen lite längre än till 6 kg.....
Så detta med stickad ringsjal var definitivt ingen hit...... men vacker är den i alla fal och jag får ju en varm pläd om jag monterar isär den men det var ju lixom inte det som var meningen....... :evil:
Av Annamamman
Det blir säkert en härlig pläd! Synd att du inte lyckades, men om jag räknar rätt kommer du att ha en liten bebis att mysa med större delen av vintern, eller hur?
Användarens profilbild
Av Panakeia
det skulle inte kunna gå att filta den lite till då? eller blir den för kort då?
Användarens profilbild
Av Ester
Filta den en omgong till och sy en puoch istället?! Då kan du ju ta hånsyn till att den töjer sig

oh, kom på en sak....om man stickar den på längden...alltså tex med en runsticka, blir den inte lite mindre töjig då?
Användarens profilbild
Av tinaw
Eller fodra med ett tunnt vävt tyg, tex tunn lakansväv, som "bär upp barnet". Kul att du försökte iaf, och delade med dig av resultatet!
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag tror inte att bärpåse funkar, där är det ännu svårare att få till det om tyget töjer för mycket.
Användarens profilbild
Av wildaa
Tack för tipsen :D
Jag kan ju inte virka! :( men jag har filtat tyget en gång till och nu blev det betydligt bättre men ändå rätt elastiskt så jag tror att jag får pröva med att fodra...., nå det gick i alla fall utmärkt att bära en 9 kgs shitzu i den ofodrad, hunden tyckte att matte faktiskt borde ha kommit på detta mycket tidigare :lol: måste också byta till större ringar, de jag hade var medium men large blir nog bättre då tyget ju är tjockare än bomull...
återkommer med bild....
Användarens profilbild
Av Eva N
får jag smyga in med en helt annan fråga apropå att sticka.....
jag har just stickat klart en lite mössa till Agnes men den blev lite stor och sladdrig så jag tänkte att den kanske skulle gå att krympa lite, gör jag det i torktumlaren då alltså?
Användarens profilbild
Av wildaa
Ja om den är gjord i ull, ullen funkar ju så som alla säkert i misstag provat på :wink: att den filtar ihop sig och krymper med hjälp av fukt och värme samt rörelse enklast är då att fukta mössan och lägga den i tumlaren men ha NOGA koll på den så att den inte krymper till en barbiemössa som är stenhård, det går också att filta för hand genom att ta varmt vatten och liite såpa och gnugga mössan mot ett tvättbräde men det kräver mindre ansträngning att göra det i tumlaren, att filta i tvättmaskinen rekommenderar jag inte då man inte kan kontrollera resultatet lika ofta som i tumlaren.
Lycka till och var försiktig
Användarens profilbild
Av Eva N
tusen tack :D, jag ska göra ett försök och vara försiktig

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?