Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Edith
Hej!

Har blivit så sugen på att lära mig att sticka "på riktigt". Halsdukar är det mest avancerade jag lyckats med hittills, men vill så gärna kunna trolla fram söta kläder till Helmer.

Frågan är bara om det är någon idé att sätta igång, med tanke på vår skrala kassa? Vad kostar det ungefär att sticka en tröja eller så i stl 74, 80 eller så? Med garn av naturmaterial, helst ull? Vill ju inte ruinera oss på kuppen...

//Emma
Användarens profilbild
Av Anso
Min mamma har sticka tröjor till Hanna och David i Allpackagarn (lamaull) och det garnet kostar ca. 200:-/tröja 50 gram ca 40:- har jag för mig.
Användarens profilbild
Av anilov
Ett tips för riktigt billigt garn är att repa upp en gammal tröja. Köp en i snygg färg på Myrorna och repa upp. Fast det är klart, då kostar det tid istället :roll:

Annars så tycker jag att man får fina resultat med vanligt svenskullgarn, det är inte så himla dyrt (35 kr hg, har jag för mig). Fast har man otur så har man ett känsligt barn som det kliar på :?

Annars tipsar jag om den här sidan:

http://www.billigt-garn.net/

för råd om hur man får tag på billigt garn (men hennes egna auktioner på Tradera brukar stiga ganska kraftigt i pris).
Användarens profilbild
Av Edith
200 för en tröja alltså... hm, då är det ju billigare att köpa nytt, fast tyvärr inte lika roligt och personligt. :?

Repa upp en gammal tröja var ju ett bra tips, för min tid är ju i alla fall gratis även om jag inte har så förskräckligt mycket ännu.

Är det förresten någon som har tips på vad som är lagom avancerat för en nybörjare att sticka? Till en liten pojk på sådär en 3-4 månader?

Vad väger förresten en liten kofta, alltså, hur många hekton brukar gå åt? Vad nystanen väger varierar väl kanske?

Jösses, 1000 frågor, får nog lov att lugna mig nu! :oops:
Användarens profilbild
Av Edith
:D Ja, det lät ju ganska lätt... på något sätt ska det väl gå att lista ut hur man ska göra halsringning och muddar... 8) Ska anteckna mönstret, det ska nog bli en tröja till slut.

Har hittat Garnstudio, men hur ska man kunna välja vad man ska göra? Och hur vet man vad man ska använda för garn om man inte köper det som beskrivningen säger att det ska vara? Well, det kommer nog att bli flera frågor här vad det lider... :hmm:
Användarens profilbild
Av Edith
Var på Myrornas idag och tittade efter nån tröja stickad i lämpligt garn... men blä, det fanns bara skräp. Hittade inget kul alls. :( Får nog lov att hålla utkik där ett tag i alla fall, för just nu finns inga pengar till dyra fina garner.

Så dumt att jag inte skaffat mig en rik karl. 8)
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag skulle vilja hävda att en tröja i rent ullgarn kostar mer än 200 kr i affären. 8)

Sen går det sällan åt helt och hållet, utan det brukar bli en del över, som räcker till vantar, eller om man samlar på sig lite restgarner, sen räcker till en till tröja eller så.

Men håll utkik på myrorna! Jag håller tummarna för att du hittar en snygg tröja där.
Användarens profilbild
Av anilov
grejen är kanske att de dyra garnerna är så frestande när man ser dem i affären :roll: Det finns ju lite billigare garner också, titta på www.garntjanst.se till exempel. Gillar man att köpa grisen i säcken kan man få ett kilo garn för under hundralappen nu, ett restgarnspaket. Och det är ju många som stickar i akryl, både för att det inte kliar och för att det är billigt (även om jag personligen föredrar ett icke superwashbehandlat yllegarn när jag stickar, tycker det är lättast att handskas med). Eller tycker att blandningar är bra, för att bomulls/polyesterblandningar inte tappar formen (Anemone, från Marks och Kattens är ganska billigt och lättstickat). Hellre sticka med ett akrylgarn än inte alls, bara för att man inte har råd, liksom.

Och räkna med att det behövs en upprepad damtröja för att få ihop till en barntröja :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?