Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scilla
Ja nu har jag precis ett sånt där tolka-beskrivningen-problem som jag brukar ha. Citerar:
Fortsätt nu att öka 1 m i höger sida på vart 4:e v och avm 1 m i vänster sida på vartannat v tills arbetet mäter 16,5 cm från uppläggningskanten.
Snälla hjälp mig översätta :roll:

- Ska jag börja på första varvet att öka samt avmaska, eller ska jag sticka ett respektive tre varv innan jag börjar?
- I höger/vänster sida - hurdå? På just det varvet eller på arbetet? Avmaskar gör man väl alltid i höger sida på det aktuella varvet trodde jag?
Användarens profilbild
Av Fryle
Det är alltid lite svårt att komma in mitt i en beskrivning, men jag tolkar det som om du nu genast ska börja med ökningar och avmaskningar vart fjärde respektive vartannat varv. (Vad är det för böj du stickar, en krage?)

Avmaskningen sker som regel i början av varvet, höger sida som du skriver, men när man i en beskrivning talar om arbetets högra respektive vänstra sida, menar man att man har arbetet framför sig med rätsidan mot sig.
Användarens profilbild
Av Scilla
Fryle skrev:Det är alltid lite svårt att komma in mitt i en beskrivning, men jag tolkar det som om du nu genast ska börja med ökningar och avmaskningar vart fjärde respektive vartannat varv. (Vad är det för böj du stickar, en krage?)
Det är "spetsarna" på en hjämmössa :) Ja alltså, vad jag menade var: om någon säger att jag ska göra ett litet hopp var fjärde steg så skulle jag nog börja med att ta tre steg och sedan hoppa. Men i det här fallet ska jag alltså hoppa först och sedan fortsätta var fjärde steg? :wink: Gäller det generellt i stickbeskrivningar?
Fryle skrev:Avmaskningen sker som regel i början av varvet, höger sida som du skriver, men när man i en beskrivning talar om arbetets högra respektive vänstra sida, menar man att man har arbetet framför sig med rätsidan mot sig.

Tack, då förstår jag den biten!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Spetsarna avmaskar du inte, utan du minskar. Så här har jag stickat:
Varv 1 - ökat i början, minskat i slutet
varv 2 - stickat som vanligt
varv 3 - minskat i slutet
varv 4 - stickat som vanligt.

Jag har alltså börjat på första varvet

Är det Drops mönster? På ett ställe har de skrivit höger/vänster i omvänd ordning vilket ställde till det för mig lite. Det ska ju bli som en lång "sicksack" så i den sida du tidigare ökat ska du minska sedan. Om jag minns rätt så börjar man med att öka på höger sida och minska på vänster, sedan minskar du på höger och ökar på vänster osv
Användarens profilbild
Av Scilla
Knyttet & K skrev:Spetsarna avmaskar du inte, utan du minskar.
Hittills har jag minskat & ökat, men nu stod det ju avmaska? :hmm:
Knyttet & K skrev:Så här har jag stickat:
Varv 1 - ökat i början, minskat i slutet
varv 2 - stickat som vanligt
varv 3 - minskat i slutet
varv 4 - stickat som vanligt.

Jag har alltså börjat på första varvet
Åh tack, precis en sån beskrivning behövde jag!
Knyttet & K skrev:Är det Drops mönster? På ett ställe har de skrivit höger/vänster i omvänd ordning vilket ställde till det för mig lite. Det ska ju bli som en lång "sicksack" så i den sida du tidigare ökat ska du minska sedan. Om jag minns rätt så börjar man med att öka på höger sida och minska på vänster, sedan minskar du på höger och ökar på vänster osv
Ja det är från Drops. Här är länken till beskrivningen:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 16&lang=se
Som du ser står det ju att det ska avmaska när man gjort de två första spetsarna. Stämmer inte det?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Det är samma beskrivning som jag stickat efter. Jag har inte avmaskat utan minskat. Det kan ju ha varit fel men det blev då en mössa av det :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av Scilla
Knyttet & K skrev:Det är samma beskrivning som jag stickat efter. Jag har inte avmaskat utan minskat. Det kan ju ha varit fel men det blev då en mössa av det :roll: :lol:
Okej, då kanske det kvittar då :lol: Tack så mycket för hjälpen!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?