Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av corona
Funderar på att sy min första sjal...en långsjal.

Men jag är inte så duktig och undrar över en sak
Men vad ska man använda för stygn??
Sicksack och raksöm runt om?
Någon form av elastisk söm i skarven?? Hur då?

Andra tips och idéer som jag kan ha nytta av??

:D
corona skrev:Funderar på att sy min första sjal...en långsjal.

Men jag är inte så duktig och undrar över en sak
Men vad ska man använda för stygn??
Sicksack och raksöm runt om?
Någon form av elastisk söm i skarven?? Hur då?

Andra tips och idéer som jag kan ha nytta av??

:D
När jag har sytt har jag vikt dubbla fållar - alltså vik in 7 mm, stryk, vik in 1 cm över de första 7 mm så att traskanten hamnar inne i fållen. Sedan syr man en raksäm 1 cm in från rätsidan :)
Jag vet inte vad du menar med skarv? Tänker du använda ett kort tyg och skarva på mitten? I så fall bör du göra en dubbel vändsöm där så att skarven "försvinner." - Lägg tyget aviga mot aviga, sy en söm en pressarfotsbredd in, pressa sömmen, vänd räta mot räta och sy 1 cm in så att traskanten försvinner in i sömmen, sy fast den med en stickning mot ena sidan.
Hoppas att du förstod, annars är det bara att fråga mer :)
Av corona
Aha!
Jag förstår precis!!

Men det jag tänkte på med skarven (ja, precis, jag ska använda två kortare tygstycken) var: tyget är ju elastiskt på bredden.
Om jag nvänder mig av vanlig sicksack+raksöm blir det ju ingen "elasticitet" i skarven . Ska man använda sig av ngn speciell söm då, för att behålla en del av "elasticiteten"?
Användarens profilbild
Av Panakeia
oki, det är en elastisk sjal du ska sy alltså?
jag skulle använda mig av kanske trestegssicksak? eller har du en söm som serut såhär _/__/__/__/__/__/ på din maskin? för isf är den jättebra! iaf till kanterna å så...
http://www.baranara.se under beskrivning för bärpåse finns en jättebra beskrivning hur man syr sk. vändsöm. Den ska du använda dig av när du syr ihop styckerna, då det blir starkt och bra. Men som sagt, använd nån form av trikåsöm sitället för vanlig raksöm, så du behåller elactisiteten...
Av corona
Oh, jättebra sida!! Tack!! :D

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?