Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scilla
Jag har börjat sticka igen efter ett uppehåll på sådär 17 år (läs sedan sysklöjden...). Jag är ganska finmotoriskt lagd så själva stickandet i sig går oftast galant - det svåra ligger ju i helt andra saker. Tänkte rada upp några ständiga orosmoment och se om någon har några allmänna tips eller knep för att underlätta min fortsatta stickkarriär :D

1. Att begripa beskrivningarna... Detta är väl kanske svårast att avhjälpa, det krävs väl bara träning antar jag. Men jag tycker det är så erbarmeligt luddigt uttryckt ofta. Jobbigt när man inte har någon att fråga utan måste chansa på att man fattar rätt :?

2. Att hålla räkningen. Man skulle kunna tycka att det bara är att räkna varven i efterhand men jag tycker det är svårt :oops: - det är ganska ofta som jag blir osäker på hur jag ska räkna (säkert helt obegripligt för er som är vana, men så är det i alla fall). Därför försöker jag i största möjliga mån att hålla räkningen på varv och så medan jag stickar, men det kräver ju full koncentration och ibland tappar man bort sig ändå.

3. Att repa upp om det blir fel. Min stora skräck är att upptäcka ett fel ett par varv tillbaka - för jag klarar nästan aldrig att repa upp och sedan fånga upp alla maskorna igen... Där har virkning en STOR fördel - att det är så lätt att repa upp precis så mycket man behöver. Hur sjutton gör man när man stickar? (Detta är den direkta orsaken till att jag skriver inlägget, eftersom jag precis har rivit upp ganska många varv och börjat om från början med den dödligt tråkiga maskuppläggningen för att jag hade gjort fel och inte lyckades bara repa upp ett par varv... :hopmad:)

4. ...och apropå lägga upp maskor: Jag har flertalet gånger råkat ut för att jag fått börja om med det för att jag inte startat med en tillräckligt lång trådände för uppläggningen, om ni förstår vad jag menar. Hur sjutton beräknar man hur mycket som går åt?? (Lika ofta blir det typ en meter över, aldrig lagom :roll: ) Och vilken tråd har ni över tummen, änden eller den som leder till nystanet (förlåt in taffliga beskrivning av grejer som säkert har tjusiga stick-facktermer :wink: )

Ja, det var vad jag kom på nu. Hoppas någon har några mirakeltricks att lära ut!
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
På fråga 4 svarar jag att tråden som går till nystanet har jag över pekfingret, eftersom det blir själva "öglan" och till den går det åt längre garn än till låsningen (eller vad man nu ska kalla det) :lol:

Jag får också långa tåtar över, dem brukar jag använda till att sy ihop delarna med (så slipper man fästa tråden).

Ska jag repa upp flera varv så drar jag ur stickorna helt och hållet. Sen repar jag upp 1 varv mindre än jag ska, och när jag sedan repar det sista varvet så sätter jag samtidigt upp maskorna på stickan igen, en och en.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag är lika mycket nybörjare som dig och kan därför bara svara på fråga 1. Jag använder Garnstudios beskrivningar eftersom jag tycker de är rätt lätta att förstå sig på.
Användarens profilbild
Av Gullan
Scilla skrev:

1. Att begripa beskrivningarna... Detta är väl kanske svårast att avhjälpa, det krävs väl bara träning antar jag. Men jag tycker det är så erbarmeligt luddigt uttryckt ofta. Jobbigt när man inte har någon att fråga utan måste chansa på att man fattar rätt :? Tyvärr är det så att beskrivningar är otroligt luddigt skrivna. Jag gillar garnstudios, Sandnes och några till som jag vet att de är skrivna ok rätt igenom.

2. Att hålla räkningen. Man skulle kunna tycka att det bara är att räkna varven i efterhand men jag tycker det är svårt :oops: - det är ganska ofta som jag blir osäker på hur jag ska räkna (säkert helt obegripligt för er som är vana, men så är det i alla fall). Därför försöker jag i största möjliga mån att hålla räkningen på varv och så medan jag stickar, men det kräver ju full koncentration och ibland tappar man bort sig ändå. Här finns det faktiskt lite smarta hjälpmedel. På garnaffären kan man köpa 2 små "Pärlor" med räkneverk på. Du sätter den som stämmer bäst med sticktjockleken på ena stickan, så drar du i räkneverket varje gång du kommer dit - 2 gånger :)

3. Att repa upp om det blir fel. Min stora skräck är att upptäcka ett fel ett par varv tillbaka - för jag klarar nästan aldrig att repa upp och sedan fånga upp alla maskorna igen... Där har virkning en STOR fördel - att det är så lätt att repa upp precis så mycket man behöver. Hur sjutton gör man när man stickar? (Detta är den direkta orsaken till att jag skriver inlägget, eftersom jag precis har rivit upp ganska många varv och börjat om från början med den dödligt tråkiga maskuppläggningen för att jag hade gjort fel och inte lyckades bara repa upp ett par varv... :hopmad:) Jag brukar ta en väldigt tunn sticka för att plocka upp maskorna, jag repar upp snabbt till varvet före felet, sedan tar jag några maskor i taget, fångar upp dem på den tunna stickan, fortsätter så tills jag nått felet. Sedan är det busenkelt att föra över maskorna från den tunna stickan till den i rätt grovlek.

4. ...och apropå lägga upp maskor: Jag har flertalet gånger råkat ut för att jag fått börja om med det för att jag inte startat med en tillräckligt lång trådände för uppläggningen, om ni förstår vad jag menar. Hur sjutton beräknar man hur mycket som går åt?? (Lika ofta blir det typ en meter över, aldrig lagom :roll: ) Och vilken tråd har ni över tummen, änden eller den som leder till nystanet (förlåt in taffliga beskrivning av grejer som säkert har tjusiga stick-facktermer :wink: ) Tyvärr är det så att man lär sig med tiden... Jag brukar ha änden mot mig och nystanet från mig, det går åt mer garn till den ögla som jag då tar från nystanet.
Användarens profilbild
Av melon
Åh va roligt att du har tagit upp stickandet! Klart att det tar ett tag innan du är proffs, men med lite övning är du snart där! :wink: Ska se om jag kan hjälpa dig med dina frågor...
Scilla skrev:1. Att begripa beskrivningarna... Detta är väl kanske svårast att avhjälpa, det krävs väl bara träning antar jag. Men jag tycker det är så erbarmeligt luddigt uttryckt ofta. Jobbigt när man inte har någon att fråga utan måste chansa på att man fattar rätt :?
Det kluriga med stickbeskrivningar är faktiskt... att det inte är klurigt alls. De har skrivit precis så som man ska sticka, och följer man det notoriskt så blir det alltid (läs: oftast) rätt. De skriver så kortfattat som möjligt, och ibland är det svårt att förstå för en som är van att läsa hela meningar. Har du ingen gammal mormor eller faster eller så som kan sticka? Du får gärna PM'a och fråga mig om du vill :D
Scilla skrev:2. Att hålla räkningen. Man skulle kunna tycka att det bara är att räkna varven i efterhand men jag tycker det är svårt :oops: - det är ganska ofta som jag blir osäker på hur jag ska räkna (säkert helt obegripligt för er som är vana, men så är det i alla fall). Därför försöker jag i största möjliga mån att hålla räkningen på varv och så medan jag stickar, men det kräver ju full koncentration och ibland tappar man bort sig ändå.
I början hade jag ett anteckningsblock bredvid mig där jag gjorde en pinne för varje stickat varv. Och när jag stickade slätstickning visste jag aldrig vilket varv som skulle göras rätt och vilket avigt, så då märkte jag upp stickorna, och följde det. Så smånigom lärde jag mig hur räta och aviga varv ser ut, och jag lärde mig också att räkna varv. Alla knep som man kommer på får alltså tas till!!! :tumup:
Scilla skrev:3. Att repa upp om det blir fel. Min stora skräck är att upptäcka ett fel ett par varv tillbaka - för jag klarar nästan aldrig att repa upp och sedan fånga upp alla maskorna igen... Där har virkning en STOR fördel - att det är så lätt att repa upp precis så mycket man behöver. Hur sjutton gör man när man stickar? (Detta är den direkta orsaken till att jag skriver inlägget, eftersom jag precis har rivit upp ganska många varv och börjat om från början med den dödligt tråkiga maskuppläggningen för att jag hade gjort fel och inte lyckades bara repa upp ett par varv... :hopmad:)
Det finns 2 bra sätt att ta upp på, förutom att ta ur stickan och repa upp. Det första är enklast om man är ovan och det är att sticka baklänges. Det går långsamt men man klarar sig från tappade maskor. Då sticker man i den vänstra sticka tillbaka i föregående varvs maska, dvs det hål som blir under maskan när man håller upp tråden, och drar tillbaka den maskan till den vänstra pinnen och drar ur garnet. Då har man "ostickat" den maskan.
Det andra sättet kräver att man har lite koll på varv och maskor, och kan räkna dem, och det passar bättre om man ska repa upp ganska mycket. Då tar man en lös sticka, och sticker in i vare maska ett helt varv från där man har stickat fel, man måste alltså föra den upp och ner i stickningen, och hålla sig på samma varv. Sen kan man lugnt repa upp och när man kommer fram till stickan sitter förhoppningsvis alla lydiga maskor där :wink:
Scilla skrev:4. ...och apropå lägga upp maskor: Jag har flertalet gånger råkat ut för att jag fått börja om med det för att jag inte startat med en tillräckligt lång trådände för uppläggningen, om ni förstår vad jag menar. Hur sjutton beräknar man hur mycket som går åt?? (Lika ofta blir det typ en meter över, aldrig lagom :roll: ) Och vilken tråd har ni över tummen, änden eller den som leder till nystanet (förlåt in taffliga beskrivning av grejer som säkert har tjusiga stick-facktermer :wink: )
Jag har änden över tummen. Mitt bästa tips är att ta så mycket som du tror blir bra, och sen ta lika mycket till. Du kan ju alltid klippa av den när du är klar.

Hoppas att du fortsätter sticka, det är roligt!!! :D
Användarens profilbild
Av Scilla
Åh vad ni är härliga - redan en massa superbra råd! Tack!! :vågen:
melon skrev:Det första är enklast om man är ovan och det är att sticka baklänges. Det går långsamt men man klarar sig från tappade maskor.
Jo, så gör jag ju om jag bara behöver backa lite, men flera varv är ju hopplöst.... (beror förstås på hur många varv man annars måste sticka om :wink: )
melon skrev:Det andra sättet kräver att man har lite koll på varv och maskor, och kan räkna dem, och det passar bättre om man ska repa upp ganska mycket. Då tar man en lös sticka, och sticker in i vare maska ett helt varv från där man har stickat fel, man måste alltså föra den upp och ner i stickningen, och hålla sig på samma varv. Sen kan man lugnt repa upp och när man kommer fram till stickan sitter förhoppningsvis alla lydiga maskor där :wink:

Det var något sådant jag tänkte att man måste kunna göra. Fast jag kommer förmodligen inte att veta hur stickan ska träs genom maskorna för att det ska bli rätt (det är ju jobbigt till exempel om maskorna blir "vridna" på stickan). Men jag kunde ju sticka en liten provlapp och öva ett par gånger tills jag kan det kanske :D
melon skrev:Hoppas att du fortsätter sticka, det är roligt!!! :D
Ja, det är jättekul - när det går som jag vill :twisted: :lol:
Användarens profilbild
Av anilov
Ett knep med beskrivningar är att ta en extra kopia (om det finns i en bok), och sedan ringa in precis de siffror som gäller för just den storlek som man själv stickar. Det kan vara lätt att läsa fel annars. Och tar man en kopia så kan man ju bocka av allt som man har gjort, och dra streck i kanten för att hålla koll på antalet varv. Jag tycker att det är lika enkelt att dra de där strecken som att komma ihåg att vrida på varvräknaren (dvs inte alls, har tvingats lära mig räkna varven :roll: ).

Fast jag håller med om att beskrivningar ofta förutsätter att man redan kan en hel del, det ä ungefär som att läsa hundra år gamla recept, de hoppar också över vartannat moment, för att de förutsätter att man redan vet att mördeg måste vila en timme, så det behöver inte stå med i receptet.
Användarens profilbild
Av Panakeia
garnstudios beskrivnignar är kanonbra, för de anger ofta måtten i cm istället för i varv, kanonbra om man inte har samma garn, eller inte årkar räkna varv...

de andra frågorna är jag nog inte så haj på att svara på e jag rädd...med uppmaskningen e det väl bara å va noooooooooooooooooooooga e jag rädd

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?