Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av diddeldi
jag har tänkt sy en ringsjal i dupionsiden att ha på lite dop och bröllop och sånt, men har några funderingar över hur jag ska göra. tyget är gyllenbeige, då borde det väl passa med bronsringar? jag funderar på om jag ska ha stora ringar kanske, nån som har testat att göra ringsjal i siden och vet om det är bra? sen undrar jag också lite över vilken vikning jag ska göra. på "vanliga" ringsjalar brukar jag göra enkel vikning, dvs bara en söm rakt över. men jag vet inte om det blir tillräckligt snyggt för en festsjal. ett alternativ är ju tk-vikningen, då ser man ju inte sömmen men jag tycker inte att det blir riktigt lika lätt att få den bra över axeln då. har också funderat på solfjädersvikning, men vet inte hur snyggt/skönt det blir. några idéer, tips, förslag?
Användarens profilbild
Av diddeldi
...och så undrar jag också vilken sorts tråd jag ska använda. vanlig bomullstråd?
Användarens profilbild
Av Anso
Hej på dig!
Jag har sytt i dupionsiden enligt den klistrade beskrivningen som April la upp idag. Jag tog kort på hur jag sydde en jeansringsjal men det fungerar även på sidentyger. Se mitt kort under"fotorgrafier och bilder" med rubriken"Bröllop på Gotland" så ser du hur axelpartiet ser ut på min sjal.
Användarens profilbild
Av tinaw
Bomullstråd är bra till siden. Jag har inte provat sy sidenringsjal, men spontant tror jag att små ringar vore bättre än stora. Tyget är så tunnt, det blir ingenting nästan. Brons och gyllenbeige lät görsnyggt! Jag skulle nog sy en "vanlig" enkelvikt ringsjal, och lyxa till det med t ex små pärlor eller nåt på svansen i stället. Tycker det är bekvämast så. Annars tror jag att solfjädersvikning, kanske riktigt täta veck, skulle se lyxigt ut. Och en låång svans :roll: Jag måste nog sy en festringsjal...
Användarens profilbild
Av Ia
Håller med om att det lät snyggt med bronsringarna!

Jag valde att göra solfjädersvikning på min festsjal för det tyckte jag såg snyggast ut! Jag tycker att det är bekvämt att bära med det, men det är ju inte alla som gör det. Har du möjlighet att prova nån sån innan du syr?

Ett annat tips är att sätta på ett kantband längs med övre långsidan. Det blir effektfullt och gör det enkelt att justera sjalen. Man slipper ju gärna stå och trassla in sig när man ska vara fin. :wink:

Siden har jag aldrig sytt i så där kan jag inte hjälpa dig.
Användarens profilbild
Av Anso
Jag använde bomullstråd och aluminiumringar i strl M vilket fungerar alldeles utmärkt.
Användarens profilbild
Av tinaw
Ett annat tips är att sätta på ett kantband längs med övre långsidan. Det blir effektfullt och gör det enkelt att justera sjalen. Man slipper ju gärna stå och trassla in sig när man ska vara fin. Wink
smart!
Användarens profilbild
Av diddeldi
nu har jag beställt bronsringar i alla storlekar så jag kan testa :D . vikningen får jag klura lite mer på, jag vill ju att det ska vara snyggt, men samtidigt bekvämt...

kantbandet är en bra idé, men jag vill helst ha sjalen helt i siden och det blir rätt dyrt att köpa lika långt tyg till i en annan färg :roll: . för det finns väl inte sidenkantband att köpa?

men lång svans á la oopababy hade jag tänkt mig i alla fall :D
Användarens profilbild
Av Anso
Köp ca 20 cm i en annan färg till kantbandet och skarva det på mitten, så gjorde jag. Ingen kommer att tänka på den skarven det kan jag lova. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?