Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Är det värmen som gör att det krymper, eller hur länge det ligger i egentligen?

Jag har köpt tyg till en bärpåse, och jag har ingen tvätt på gång som det skulle passa att låta den gå med i, men borde jag inte kunna tvätta det för hand istället..?
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag tror att det är värmen som gör att det krymper. Men jag har egentligen ingen aning om varför jag tror det...

Om det bara handlar om att du vill tvätta tyget så att det inte krymper efter att det är färdigsytt så borde det ju gå att tvätta för hand så länge du tar tillräckligt varmt vatten. Eller?

Du får väl berätta hur det gick, och så får du skylla på mig om det går åt pipan... ;)
Av Enid
Beror på vad det är för tyg. Ull kan krympa både av den maskinella bearbetningen och av värmen. Bomull och andra materiall brukar bara krympa av värmen.

Tvätta tyget varmt förhand så ska det nog räcka, kanske se till att knosa runt och bearbeta det lite också. Vill du kunna torktumla den när den är färdig så bör du nog torktumla tyget innan också för det brukar få de flesta tyger att krympa lite extra.

Själv brukar jag köra nya tyger på snabbprogramet om jag inte har andra saker att köra dom med.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag bestämde mig för att det mest var vätan och värmen som krympte, så jag tvättade för hand (med extra tillskott av vatten från vattenkokaren, för vi har inte så varmt varmvatten) mitt bomulls-polyester-spandex-tyg. Det färgade av sig som bara den, och eftersom jag ville skynda mig strök jag det torrt också, så min strykbräda blir sig nog aldrig lik....

Däremot har jag ju kört fast på hur stor jag ska göra bärpåsen, så den är fortfarande inte färdig =). (Men tyget är snyggt!)
Användarens profilbild
Av tinaw
Frida med Mea skrev:
Kaffemoster skrev:Jag bestämde mig för att det mest var vätan och värmen som krympte, så jag tvättade för hand (med extra tillskott av vatten från vattenkokaren, för vi har inte så varmt varmvatten) mitt bomulls-polyester-spandex-tyg. Det färgade av sig som bara den, och eftersom jag ville skynda mig strök jag det torrt också, så min strykbräda blir sig nog aldrig lik....

Däremot har jag ju kört fast på hur stor jag ska göra bärpåsen, så den är fortfarande inte färdig =). (Men tyget är snyggt!)
Fast det tyget låter som att det inte skulle krympa, är det mycket syntet i krymper det inte
:iagree:

40 grader max på sånt tyg är tvättrekommendationen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?